به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۳۹۰۹۶۴

صدور کارت سوخت المثنی چقدر زمان می‌برد؟

صدور کارت سوخت المثنی چقدر زمان می‌برد؟
گروه اقتصادی: یکی از چالش‌‌های مالکان خودرو گم شدن کارت سوخت است. سوالاتی که در این خصوص مطرح است این است که:
*برای درخواست کارت سوخت المثنی چه باید کرد؟
*مدارک مورد نیاز چیست؟
*چقدر زمان می‌برد تا کارت سوخت المثنی صادر شود؟

به گزارش اقتصاد 24، در صورت جا گذاشتن کارت سوخت در جایگاه پمپ بنزین و عدم اطلاع از اینکه آخرین بار در کدام جایگاه سوختگیری شده است، می‌توان با داشتن کارت شناسایی و کارت خودرو، از سوختگیری کارت سوخت پرینت گرفته و تا سه روز می‌توان برای دریافت آن مراجعه کرد. پس از سه روز، کارت‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شود. در صورت عدم همکاری متصدی جایگاه، می‌توان با شماره گیری ۰۹۶۲۷ شکایت خود را به ثبت رساند.کارت‌های جامانده پس از گذشتن زمان‌های مورد نظر جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده غیرفعال و تراشه آن‌ها امحاء می‌شوند.

در صورت گم شدن کارت سوخت، اولین اقدام سوزاندن آن است، زیرا تا زمانی که به صورت رسمی مفقود شدن کارت اعلام نشود، کارت سوخت فعال بوده و امکان سوء استفاده از آن توسط افراد سودجو وجود دارد و باید توجه داشت که هر اتفاقی از طریق کارت سوخت بیفتد، به نام مالک کارت ثبت خواهد شد.شایان ذکر است که پس از ثبت مفقودی و سوزاندن کارت سوخت، در صورت پیدا شدن کارت، امکان فعال شدن مجدد آن وجود ندارد.
در حال حاضر، تنها مراکزی که می‌‌توان برای سوزاندن و درخواست کارت سوخت المثنی اقدام کرد، دفاتر پلیس ۱۰+ است. از طریق سایت https://www.epolice.ir/dafater می‌توان نزدیک‌ترین دفتر پلیس ۱۰+ به محل سکونت خود را پیدا کرد.

مدارک لازم جهت درخواست کارت سوخت المثنی
به دلیل احتمال سو استفاده‌ برخی از افراد سودجو، امکان درخواست به‌ صورت مجازی و از طریق سایت امکان پذیر نیست و باید حتماً مالک اصلی خودرو که کارت بنزین به نام او است و یا وکیل او همراه با وکالت‌نامه اصلی که کلمه کارت سوخت در آن قید شده و سایر مدارک مورد نیاز به صورت حضوری مراجعه کند.
مدارک مورد نیاز دریافت کارت سوخت المثنی
• اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
• بیمه‌ نامه شخص ثالث خودرو
• شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی یا وکیل او برای احراز هویت
• آدرس کامل پستی همراه با کد پستی
• رسید پرداخت مبلغ (مبلغ مربوطه، تنها از طریق دستگاه پوز موجود در دفاتر پلیس ۱۰+ قابل پرداخت است)
• فرم تکمیل شده

*برای هر خودرو چند بار کارت سوخت صادر می‌شود؟
در خصوص تعداد صدور کارت سوخت محدودیتی وجود ندارد.

*صدور کارت سوخت المثنی چقدر زمان می‌برد؟
بنا به اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، حداکثر زمان صدور کارت سوخت المثنی سه ماه است، اما گاهی به دلیل درخواست زیاد مراجعین، این زمان بیشتر طول می‌کشد. در حال حاضر با مدیریت‌هایی که صورت گرفته است، این زمان به‌ طور متوسط به دو  ماه هم کاهش پیدا کرده است.قابل ذکر است مالکینی که کارت بنزین خود را گم کرده‌اند، باید تا زمان صدور کارت المثنی بنزین آزاد بزنند.

روش‌های پیگیری کارت سوخت المثنی
بعد از ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی، یک کد رهگیری به مالک داده می‌شود که می‌تواند با استفاده از این کد و از طریق سه روش ذیل روند صدور کارت بنزین خود را پیگیری کند:
• روش اول مراجعه به سایت نیروی انتظامی است که بهترین و سریع‌ترین راه است. در بخش پیگیری کارت سوخت با وارد کردن شماره پلاک خودرو، کد مرسوله در اختیار مالک قرار می‌گیرد. با وارد کردن این کد در سایت اداره پست به آدرس post.ir می‌توان مراحل صدور کارت را مشاهده کرد.
• در روش دوم در صورتی‌که سایت نیروی انتظامی بنا به دلایلی از جمله دلایل فنی در دسترس نبود، می‌توان از طریق پیامک اقدام کرد. به این‌صورت‌که باید شماره VIN کارت خودرو یا موتور را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ پیامک کرد. برای رهگیری کارت سوخت المثنی خودرو باید از قالب V*VIN و برای موتور از قالب M*VIN استفاده کرد. حروف V و M ثابت هستند.
• روش سوم، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ است که مالک قبلا درخواست خود را ثبت کرده است.
چنانچه به دلیل عدم حضور در خانه، کارت سوخت به اداره پست مرجوع شود، مالک کارت و یا فردی دیگر می‌تواند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به اداره پست مراجعه و آن را تحویل بگیرد. در صورتی‌که کارت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگشت و پس از هفت روز، برای تحویل آن مراجعه نشده باشد، برای درخواست باید از ابتدا اقدام کرد.
فراموش کردن رمز کارت سوخت
در خصوص رمز کارت سوخت جدید (نو و المثنی) باید گفت که تمامی کارت‌هایی که از سال ۹۸ صادر شده‌اند به صورت پیش‌فرض دارای رمز (۴ رقم آخر کد ملی مالک خودرو) هستند. در صورت تغییر رمز و بعد فراموش کردن آن، باید مالک خودرو با در دست داشتن مدارک مربوطه شامل: کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و کارت سوخت سالم، جهت بازیابی رمز به یکی از دفاتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کند.
باید توجه داشت در صورت وارد کردن رمز اشتباه تا پنج بار، کارت بنزین غیرفعال خواهد شد. برای فعال کردن مجدد آن باید مالک خودرو همراه با مدارک وسایل نقلیه به یکی از دفاتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کند.
برچسب ها: کارت سوخت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها