به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۳۹۰۹۹۰

فرصت تاریخی برای فیلمبردار زن در اسکار

فرصت تاریخی برای فیلمبردار زن در اسکار
گروه فرهنگی: «مندی واکر» به عنوان نخستین زن برنده جایزه سالانه انجمن فیلمبرداران آمریکا (ASC) شد تا یک قدم به تاریخ سازی در جوایز اسکار ۲۰۲۳ نزدیک شود.به گزارش ایسنا، مراسم سی و هفتمین دوره جوایز سالانه انجمن فیلمبرداران آمریکا برگزار شد و «مندی واکر» برای فیلم «الویس» جایزه بهترین فیلمبرداری فیلم بلند را به خود اختصاص داد تا نخستین زن برنده این جایزه نام بگیرد.
 
«واکر» در رقابت با چهره‌های سرشناسی چون «راجر دیکینز» (امپراتوری نور)، «گریگ فریزر» (بتمن)، «کلودیا میراندا» (تاپ گان: ماوریک) و داریوش خنجی (باردو) موفق به کسب جایزه اصلی انجمن فیلمبرداران آمریکا شد.
او سومین زنی است که تا به حال در جوایز انجمن فیلمبردارن آمریکا نامزد شد و همچنین سومین زنی است که تاکنون نامزد جایزه اسکار شده است.

«ریچل موریسون» در سال ۲۰۱۸ برای فیلم «گل گرفته» (Mudbound) نامزد هر دو جایزه شد و پس از آن «آری وگنر» که در سال ۲۰۲۲ برای «قدرت سگ» نامزد هر دو جایزه شد و در نهایت هیچ یک موفق به دریافت جایزه اسکار نشدند.

«مندی واکر» این فرصت را دارد در مراسم اسکار ۲۰۲۳ که هفته آینده برگزار می‌شود، نام خود را به عنوان نخستین زن برنده اسکار فیلمبرداری در تاریخ جوایز آکادمی ثبت کند و در این راه باید با داریوش خنجی (باردو)، «جیمز فرند» (در جبهه غرب خبری نیست) و «فلورین هافمیستر» (تار) رقابت کند.در ۱۰ سال گذشته، در ۷ مورد برنده جایزه انجمن فیلمبرداران آمریکا و اسکار این شاخه یکسان بوده است.

در جوایز امسال انجمن فیلمبرداران آمریکا، داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی-فرانسوی با دریافت جایزه بین‌الملل این رویداد سینمایی مورد تقدیر قرار گرفت.خنجی همکاری با طیف وسیعی از سینماگران با سبک‌های سینمایی بسیار متفاوت را در کارنامه دارد که آن جمله می‌توان به « ژان پیر ژونه» (اغذیه فروشی، شهر بچه‌های گمشده، بیگانه: رستاخیز)، «دیوید فینچر» (هفت)، «برناردو برتولوچی (زیبایی ربوده شده)، «وونگ کار وای» (شب‌های در به دری من)، «میشائیل هانکه» (عشق، بازی‌های خنده‌دار)، دنی بویل» (ساحل)، «سیدنی پولاک» (مترجم)، «وودی آلن» (نیمه شب در پاریس) و «جیمز گری» (به وقت آرماگدون) اشاره کرد.خنجی هم‌اکنون مشغول همکاری با «بونگ جون هو» کارگردان برنده اسکار فیلم «اَنگل» در فیلم جدیدش «میکی ۷» است.
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها