به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۳۹۱۰۶۳

چرا ایران خرید اس‌۴۰۰ روسی را رد کرد؟

چرا ایران خرید اس‌۴۰۰ روسی را رد کرد؟
گروه سیاسی: امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طی نشست خبری امروز که در محل این وزارت‌خانه برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره خرید سامانه پدافندی اس۴۰۰ اظهار داشت:« روسیه از کشورهایی است که روابط سطح بالایی با آن داریم. با این حال، ما در بحث سلاح پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم اما اگر لازم باشد سلاحی تهیه کنیم انجام می‌دهیم ولی فعلا نیازی به سلاح دیگری نداریم و خیلی از کشورها دنبال باور۳۷۳ ما هستند.»
به گزارش خبرآنلاین، سامانه زمین به هوای اس-۴۰۰، نسل جدید سامانه پدافند هوایی روسیه است که توسط «مرکز طراحی الماس» طراحی شده و به عنوان یک نسخه بهبود یافته از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ به‌شمار می‌رود. اس - ۴۰۰ در سامانه نام‌گذاری در ناتو با نام اس‌آ-۲۱ (SA-۲۱) شناخته می‌شود، این سامانه در گذشته با نام اس-۳۰۰پ‌ام‌یو-۳ (S-۳۰۰PMU-۳) شناخته می‌شد. این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سامانه‌های دیگر از سری اس-۳۰۰ را به چالش می‌کشد و طبق گفته روس‌ها برد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت (MIM-۱۰۴ Patriot) است.
به گفته منابع روسی اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور هم‌زمان از محدوده ۴۰۰ کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک باشند.
اس-۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف، بسیار دوربرد ۴۰ان۶ (۴۰N۶)، دوربرد ۴۸ان۶ (۴۸N۶)، و موشک‌های با برد متوسط ۹ام۹۶ (۹M۹۶) قادر به پوشش کل عمل‌کرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است. اما تا کنون در هیچ جنگ و درگیری با موشک‌های بالستیک و هواپیماهای رادارگریز قابلیت‌های این سامانه به طور کامل و طبق گفته‌های روس‌ها به ورطه آزمایش قرار داده نشده‌است و بیشتر این قابلیت‌ها از طرف منابع روسی عنوان و تایید شده است.
اما سلاح باور۳۷۳ که وزیر دفاع از آن نام برد چه قابلیت‌هایی دارد؛ سیستم موشکی باور ۳۷۳ یک سیستم موشکی پدافند هوایی از نوع دور برد سطح‌به‌هوا و خودکششی می‌باشد، که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده‌است.
باور ۳۷۳ اولین سیستم دفاع موشکی با برد بلند است که در ایران ساخته می‌شود. موشک مورد استفاده در این سامانه از نوع صیاد ۴ می‌باشد که مجهز به یک سیستم مانورپذیری پیشرفته است. همه اجزاء سیستم باور- ۳۷۳ بر خودروهای ظفر و ذوالجناح سوار می‌شوند و متحرک هستند. طرح اولیه این سامانه، از سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ نمونه‌برداری شده‌است.
سیستم موشکی باور ۳۷۳ از فاصله ۴۵۰ کیلومتری هدف را شناسایی و از ۲۵۰ کیلومتری رهگیری می‌نماید و توانایی هدف‌گیری از فاصله ۲۰۰ کیلومتری، تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر را دارا می‌باشد. این سامانه نخستین بار در مرداد ۱۳۹۸ با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران رونمایی شد. باور ۳۷۳ اولین سامانه دفاع موشکی برد بلند تولید داخل ایران محسوب می‌شود.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها