به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۹۱۱۳۴

پوکی استخوان در این شرایط 2 برابر می شود

پوکی استخوان در این شرایط 2 برابر می شود
گروه علمی: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلاینده‌های هوا با آسیب‌های استخوانی در زنان یائسه مرتبط است.به گفته محققان دانشگاه کلمبیا شهر نیویورک، سطوح بالای اکسیدهای نیتروژن در هوا تأثیرات پیری طبیعی بر تراکم استخوان در ستون فقرات را تقریباً دو برابر می‌کند.
 
محققان داده‌های یک جمعیت متفاوت قومی متشکل از ۱۶۱۰۰۰ زن یائسه را در یک مطالعه طولانی مدت سلامت زنان در ایالات متحده بررسی کردند. برای تخمین سطوح قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، از جمله PM۱۰ (ذرات کوچک آلودگی هوا)، مونوکسید نیتروژن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد، محققان از آدرس خانه شرکت کنندگان استفاده کردند.

دود ناشی از اگزوزها در ترافیک جاده‌ای و گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌ها، عاملان اصلی تولید اکسیدهای نیتروژن هستند.تراکم استخوان در هنگام ثبت نام در مطالعه و پس از یک، سه و شش سال با استفاده از اسکن DEXA اندازه گیری شد. اسکن‌ها شامل کل بدن، کل باسن، گردن و ستون فقرات کمر بود.

محققان می‌گویند که میزان تأثیر اکسیدهای نیتروژن بر تراکم ستون فقرات کمری به میزان ۱.۲۲ درصد آسیب‌های سالانه خواهد بود. آنها خاطرنشان کردند که این میزان تقریباً دو برابر تأثیر سالانه سن بر روی هر یک از نقاط تشریحی ارزیابی شده است.محققان بر این باورند که این اثرات از طریق مرگ سلول‌های استخوانی از طریق آسیب اکسایشی و مکانیسم‌های دیگر رخ می‌دهد.

دکتر «دیدیر پرادا»، محقق ارشد، گفت: «یافته های ما تأیید می‌کند که کیفیت پایین هوا ممکن است یک عامل خطر برای از دست دادن استخوان باشد.»پرادا در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «برای اولین بار، ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد به ویژه اکسیدهای نیتروژن عامل اصلی آسیب استخوان هستند و ستون فقرات کمری یکی از مستعدترین مکان‌های این آسیب است.»به گفته محققان، زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند در معرض خطر بیشتری قرار دارند: از هر دو زن بالای ۵۰ سال حدود ۱ نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می‌شود.
برچسب ها: پوکی استخوان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها