کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکست دولت عدالت محور در کنترل قیمت گوشت

تقاضای خرید گوشت نصف شد

16 اسفند 1401 ساعت 11:59


گروه اقتصادی:  در چند روز گذشته قیمت گوشت قرمز برای چندمین بار طی سال افزایش یافت و به حدود کیلو ۴۰۰ هزار تومان رسید، هرچند دامداران گرانی و کمبود نهاده را از عوامل رشد قیمت گوشت می‌دانند، اما از سوی دولت تصمیمی برای کاهش قیمت این محصول پروتئینی اعمال نشده است.

به گزارش اقتصاد 24، با سیاستی که دولت عدالت محور در راستای تأمین نیاز تولید کنندگان در پیش گرفته هر روز قیمت گوشت قرمز افزایش می‌یابد و دیگر جای گوشت سر سفره‌های مردم عادی نیست، بلکه افراد خاصی از جمعیت جامعه توان خرید این محصول پروتئینی را دارند.

هرچند قیمت گوشت موضوع مهمی است که دولت با اتخاذ تصمیماتی سعی در کنترل آن دارد، اما هنوز سیاست موفقی برای ایجاد تثبیت قیمت گوشت نداشته چراکه گران بودن قیمت گوشت قرمز به عوامل متعددی بستگی دارد، از خوراک دام و هزینه نگهداری و سایر شرایط تا نابسامانی نرخ دلار در بازار، سهم‌های زیادی در تعیین قیمت نهایی این محصول پروتئینی با ارزش دارد؛ از همین رو اگر خوراک دام و یا هزینه‌های مرتبط با نگهداری آن تغییری داشته باشد، بر روی قیمت گوشت تاثیر می‌گذارد.طبق سنوات گذشته با رسیدن به ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان قیمت مواد خوراکی و کالای اساسی جهش پیدا می‌کند و همین موضوع نگرانی مردم مصرف کننده را برای تأمین سفره‌های نوروزی و ماه رمضان بیشتر می‌کند.

گرانی کم سابقه گوشت تنها در یک ماه
 بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در گروه گوشت قرمز در بهمن ١٤٠١، قیمت اقلام گوشت گوسفند ٢١.٨ درصد و گوشت گاو یا گوساله ١٣.٢ درصد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته است.بهمن ماه سال جاری قیمت گوشت رکورد جدیدی در سال جاری زد به طوری که روند صعود قیمت به مراکز توزیع دولتی گوشت قرمز هم رسید.
حالا در روز‌های اخیر قیمت گوشت قرمز به رغم واردات گوشت گرم و توزیع گوشت منجمد داخلی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام روند افزایش شدیدی به خود گرفت.

طبق اعلام متولیان و مشاهدات میدانی با روند گرانی گوشت قرمز مردم به دلیل عقب ماندن قدرت مالی شان نسبت به تورم قیمتی این محصول، دیگر توان خرید گوشت قرمز را ندارند و تقاضا در بازار به نصف رسیده است.
هرچند مسئولان مدعی هستند کمبودی در عرضه دام و گوشت نیست و تنها بحث واردات را به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت و ثبات بازار انجام می‌دهند، اما این سیاست نتوانست بازار گوشت قرمز را به تعادل و تثبیت قیمت برساند.

طبق برآورد معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که با وجود کاهش سرانه مصرف این‌محصول پروتئینی در سبد خانوار، این میزان جوابگوی نیاز داخل است.با این حال برخی دامداران برای جبران گرانی تولید ناچار شده اند مدت زمان نگهداری دام را به هر قیمتی افزایش دهند. به گفته افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک، اکنون دام مناسب پروار در بازار کم است که همین امر منجر به افزایش قیمت دام زنده شده است.

کنترل بر بازار گوشت کافی است؟
اما در برابر گرانی گوشت در بازار مصرف، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر وزارت جهاد گفته است: طرح تشدید نظارت و برخورد با گرانفروشان از ۳۰ بهمن در سراسر کشور آغاز شده است به طوریکه در صورت عدم رعایت نرخ مصوب، برخورد تعزیراتی صورت می‌گیرد.وضعیت نامناسب توزیع نهاده دامی از یک سو و از طرف دیگر افزایش تقاضا در بازار مصرف، شرایط قیمت این محصول پروتئینی را برای خرید بسیارسخت کرده و عاملی برای گران‌تر شدن قیمت گوشت در بازار مصرف شده است.

دلار با قیمت گوشت چه می‌کند؟
 افزایش نرخ دلار ناشی از سیاست‌های ارزی و همچنین واردات توسط شرکت‌های خاص، تامین نهاده تولید‌کنندگان را مشکل کرده است.دامداران می‌گویند هزینه تولیدکنندگان دام به دلیل گرانی خوراک و افزایش هزینه جاری خیلی بالا رفته و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که نرخ خوراک پنج برابر شد تولید را برای آن‌ها گران‌تر شده است.

از سوی دیگر عرضه گوشت‌های منجمد ذخیره سازی شده به بازار نیز نتوانست تأمین نیاز مصرف را داشته باشد. هر چند دولت با هدف عرضه گسترده گوشت منجمد به بازار قصد تناسب در عرضه و تقاضا را دارد، اما عدم عرضه کافی و منظم این محصول به فروشگاه‌ها تا کنون نتوانسته بازار مصرف را به یک آرامش قیمتی برساند.

از قیمت ها در بازار گوشت چه خبر؟
قیمت گوشت قرمز در بازار به شرح زیر است:
راسته با استخوان گوسفندی
۳۴۵.۰۰۰
ران کامل ممتاز گوسفندی
۳۹۵.۰۰۰
سردست گوسفندی
۳۶۵.۰۰۰
گردن گوسفندی
۳۰۷.۰۰۰
نیم شقه سردست گوسفند
۳۴۵.۰۰۰
شقه لاشه گوسفندی
۳۴۰.۰۰۰
نیم شقه ران گوسفندی
۳۵۰.۰۰۰
ران پاک کرده گوساله
۳۱۵.۰۰۰
سر دست پاک کرده گوساله
۳۰۰.۰۰۰
قلوگاه گوساله
۲۹۴۰.۰۰۰
گردن گوساله
۲۹۹۰.۰۰۰
ماهیچه گوساله
۳۰۷.۰۰۰


کد مطلب: 391150

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/391150/تقاضای-خرید-گوشت-نصف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir