کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شراکت راهبردی آمریكا در ثبات عراق

16 اسفند 1401 ساعت 20:21


گروه بین الملل: وزیر دفاع آمریکا پس از فرود در بغداد بر "شراکت راهبردی آمریکا و عراق" برای تامین امنیت این کشور تاکید کرد. سفر او در آستانه سالگرد تهاجم آمریکا به عراق است. "تهدیدهای ایران" موضوع رایزنی‌‌های او در سفرش به منطقه است.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سفری اعلام نشده  وارد بغداد شد. او در این سفر با محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. آستین پس از فرود در بغداد در توییتی نوشت سفرش به عراق تاییدی بر "شراکت راهبردی ‌آمریکا" برای "عراقی امن‌تر، باثبات‌تر و مستقل‌تر" است.
دیدار او در آستانه بیستمین سالگرد تهاجم زمینی آمریکا به عراق (۲۰ مارس ۲۰۰۳) انجام می‌شود که آغازگر دو دهه خونریزی بوده و این کشور  تنها در چند سال اخیر و با چالش‌های سنگین مسیر خروج از آن را آغاز کرده است. این حمله با ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا به عراق آغاز شد.
 نخست وزیر عراق در این دیدار بر تمایل کشورش برای تقویت مناسبات با واشنگتن در سطوح و زمینه‌های مختلف تأکید کرد. در آستانه سالگرد حمله آمریکا به عراق این کشور میزبان تعدادی از مقامات خارجی از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و وزرای خارجه ایران، روسیه و عربستان نیز بوده است.
عراق پایان عملیات رزمی نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده را در پایان سال ۲۰۲۱ اعلام کرد، اما برخی از واحدهای این ائتلاف همچنان برای ارائه مشاوره و آموزش در عراق مستقر هستند. در بیانیه پنتاگون در رابطه با سفر آستین به عراق آمده است که او در دیدار با مقام‌های عراقی «نگرانی خود را در مورد طیف وسیعی از چالش‌های مشترک از جمله... حفظ تمرکز بر امنیت و ثبات در عراق و مقابله با سایر فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه مطرح کرد.»
سفر آستین به عراق یک روز پس از دیدار او با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن انجام شد که متحد سرسخت واشنگتن در منطقه است. موضوع رایزنی‌های این دو و همچنین سفر او به منطقه از جمله درباره  ایران است.
عراق علیرغم ذخایر عظیم نفت و گاز خود، از دهه‌ها کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و خدمات عمومی رنج می‌برد که باعث اعتراضات مکرر در این کشور شده است. انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ نیز با یک سال خلاء سیاسی همراه شد تا بالاخره سودانی در راس دولت قرار گرفت.

 


کد مطلب: 391265

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/391265/شراکت-راهبردی-آمریكا-ثبات-عراق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir