به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۳۹۱۴۶۴
مردم سهم زیادی در شلختگی اقتصادی دارند

همین‌که دولت آب و نان مردم را تامین می‌کند، کافی است!

همین‌که دولت آب و نان مردم را تامین می‌کند، کافی است!
گروه سیاسی: احمد بخشایش نماینده پیشین مجلس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره وضع موجود سخن گفته است. او معتقد است دلیل افزایش قیمت دلار مردم هستند زیرا آنها در صف‌های دلار کاری می‌کنند تا قیمت ارز افزایش یابد. او می‌گوید همین‌که دولت آب و نان مردم را تامین می‌کند، کافی است.
گرانی وجود دارد، اما فاجعه نیست
* وضعیت اقتصادی به مرز بحران یا فاجعه رسیده یا خیر؟
نه! دولت برای کالا‌های اساسی دلارِ ۲۸۵۰۰ تومان را تخصیص می‌دهد و به همین دلیل گرانی به اقلام مصرفی مردم سرایت نمی‌کند. البته برخی واردکنندگان سعی می‌کنند، قیمت کالا‌های شان را با سوءاستفاده از شرایط بالا ببرند که دولت باید نظارت بیشتری داشته باشد. البته گرانی ناراحت کننده است، اما اینکه شما از لفظ فاجعه استفاده می‌کنید، دور از انصاف است.
حقوق‌ها به اندازه‌ای است که زندگی‌ها را بچرخاند
*‌ گوشت بالای ۴۰۰ هزار تومانی، رشد ۲۰۰ درصدی کرایه خانه و افزایش عجیب قیمت‌ها و ... فاجعه نیست؟
گرانی است، اما فاجعه نیست. بالاخره رِنج حقوق‌ها را هم باید در نظر گرفت. هر کسی کاری انجام می‌دهد و کالایی عرضه می‌کند یا کار خدماتی انجام می‌دهد، یک قیمتی دارد. بحث من این است، حقوق‌ها به اندازه‌ای است که زندگی‌ها را بچرخاند. مثلاً اگر تاکسی از یک منطقه‌ای به منطقه دیگر مسافر را می‌برد، مسافر پول دارد که کرایه را بپردازد. مشکل این است، در همه دنیا مردم به دولت‌شان کمک می‌کنند، اما در ایران به محض بالا رفتن نرخ دلار، مردم برای خرید صف می‌بندند.
مردم سهم زیادی در شلختگی اقتصادی دارند
*‌ منظور من مردمی هستند که ۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرند که فقط ۴ میلیون تومان آن را بابت اجاره خانه پرداخت می‌کنند.
این مشکل به مردمی ربط دارد که پول دست‌شان است و با دلار بازی می‌کنند تا سرمایه‌شان چند برابر شود. با این توضیح که این روش به دولت و کشور هم ضربه می‌زنند تا بتوانیم اینطور بگوییم، مردم هم سهم زیادی در شلختگی اقتصادی دارند. من در استرالیا دیدم که وقتی موز گران شد، مردم نخریدند. اما اینجا مخصوصاً زمانی که دلار گران می‌شود، جلوی صرافی‌ها صف‌های طولانی تشکیل می‌شود.
*‌ مردمی که برای دلار صف می‌کشند؛ چند درصد مردم هستند؟
مهم نیست چند درصد هستند. مهم این است که با هجوم برای خرید دلار گرانی را رقم می‌زنند. همه می‌دانند، موتور محرک قیمت‌ها به دلار ربط دارد. چون عده‌ای با سرمایه‌های بالا بازار دلار و طلا را به هم می‌ریزند. اصلاً «دلارِ فردایی» به همین منظور است. البته دست‌های دیگر هم پشت پرده تاثیرگذاری منقی دارند، اما مقصر اصلی همان مردمی هستند که برای خرید دلار و طلا صف‌های چند متری تشکیل می‌دهند. دولت و نهاد‌های نظارتی، با این توضیح که تا امروز نتوانسته‌اند کار خاصی انجام بدهند.
* خب اولویت دولت «موی زنان» است، نه معیشت مردم!
خب! اینکه به تار موی زنان حساس شوند، راحت است. اما کنترل اقتصاد دشواری‌های زیادی دارد و به همین دلیل نمی‌توانند.
*‌ چرا کنار نمی‌کشند؟
حلِ مساله‌های اقتصادی که متغیر بالای ۱۰ عامل است و به زمان نیاز دارد. هر دولتی هم که می‌آمد، همین شرایط اتفاق می‌افتاد. بالاتر از دولت روحانی نبود که کشور از کف‌شان خارج شده بود. اصلاً مشکلاتِ امروز نتیجه اشتباه‌های دولت روحانی است. چه کسی بیاید؟
*‌ کسی که سیاست خارجی را بشناسد و مبادلات تجاری با دنیا را سامان دهد و برجام را به نتیجه برساند.
با برجام که بیشتر از الان نمی‌توانیم، نفت بفروشیم. مشکل این است که پولش را با چمدان می‌آوریم و همچنین مجبور شدیم، تخفیف بیشتر بدهیم و نقدی معامله کنیم.
*چرا مجبوریم؟
به خاطر اینکه با آمریکا درگیریم و به همین دلیل برای معامله رابطه تهاتری داشته باشیم. با هند روپیه، با روسیه روبل، با چین یوآن و ... قرارداد ببندیم تا آمریکایی که به تحریم با دلار معتاد شده است، نتواند به ما ضربه بزند.
*‌ دولت مسئول آرامش مردم نیست؟
همین‌که دولت آب و نان مردم را می‌دهد و غذای مردم تاًمین می‌شود، کافی است.
کار سختی است نیازهای ۸۵ ملیون جمعیت را فراهم کرد
*‌ شما می‌دانید سرانه مصرف گوشت مردم در سال ۳ کیلو است؟
ببینید! ما ۸۵ میلیون جمعیت داریم که روغن می‌خواهند، برنج می‌خواهند و ... قبول کنید که کار سختی است.
*‌ دولت چین با یک میلیارد و چهار صد نفر می‌تواند.
آن‌ها هنر این را دارند و می‌توانند نیاز‌های مردم شان را تاًمین کنند.
*‌ «می توانند»، چون با دنیا سرِ دعوا ندارند.
در ایران هم زمان شاه گرانی بود، هم بعد از انقلاب. حالا گرانی بیشتر شده است، اما فاجعه‌ای احساس نمی‌شود.
برچسب ها: قیمت دلار

۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۹:۰۱
همین که دولت آب و نان مردم رو تامین می کند کافی است. زمستان قطعی گاز داریم و در تابستان قطعی آب و برق. دولت عرضه تامین هوای سالم برای مردم را هم ندارد. با سوزاندن مازوت همه مردم رو گرفتار کرده. من موندم کی اینها رو استاد دانشگاه کرده که ابتدایی ترین نیازهای جامع انسانی رو بلد نیستند و مزخرف میگند. (422903)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۹:۲۳
خوش به‌حالت آقای به اصطلاح نماینده ،نفست از جای گرم میاد اگر روحانی نبود گناه رابه گردن کی می انداختی؟!!!!! (422907)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۰:۰۱
یک عده آی کیو شدند استاد دانشگاه. در مملکتی که 80 درصد اقتصادش دولتی هست دولت بزرگترین نقش را در تورم دارد نه مردم. ایشان یا سواد ندارد یا خودش را زده به کوچه علی چپ. قیمت دلار رو دولت برای تامین کسری بودجه اش بالا میبره. تورم رو فط دولت ایجاد میکنه نه مردم. چرا دولت هزینه اش رو بجای کم کردن بیشتر میکنه!!؟ همین کسری بودجه عامل بالا رفتن قیمت دلار هست. مردم رو دولت دلال کرده. لعنت به کسانی که چشمشون رو بر روی واقعیت بسته اند. (422911)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۰:۰۳
به امید روزی که جای بیسوادهایی مثل این رو افراد باهوش و با سواد در دانشگاه بگیرند. ایشان مردم رو چی فرض کرده اند. چرا نمیگند دلیل بالا رفتن قیمت دلار چیه!!؟ مردم با تورمی که دولت ایجاد میکنه مجبورند دلار بخرند تا ارزش داراییهاشون رو حفظ کنند. خدا به ایشون عقل و سواد و به من هم پول بده. (422912)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۰:۲۲
یه مشت بی سواد که به خودشون میگن استاد دانشگاه... (422913)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۰:۳۸
اساسا حرف زدن با این آدم ها اتلاف وقت است (422914)
اربابی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۱:۰۹
بیسوادی این نماینده سابق و عدم آشنایی و اگاهی نسبت به وضعیت جامعه که متاسفانه مشت نمونه خروار است. (422919)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۱:۲۳
چرا وقتان را برای مصاحبه با یک آدم بی‌رحم و.... می‌گذارید تو خیابان هرکسی را پیدا کنید مصاحبه کنید از این با درک تر است (422922)
مهرانه
Denmark
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۱:۳۰
مردم عادی پولی برای خرید دلار ندارند شبانه روز کار می‌کنند نمی توانند ی کیلو گوشت بخرند چه برسه به دلار و طلا و اونجاییکه خرید و فروش ارز می‌کنند
دولت از جیب مردم میخوره مردم کار می‌کنند و دولت ۳۰ درصد مالیات و یا همان باج رو میگیره (422924)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۲:۱۷
این بنده ی خدارو از خواب بیدار کردن تا مصاحبه کنه؟ (422926)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۲۳:۱۶
با نهایت ادب و احترام..علت و دلیل مصاحبه با این آقا رو بفرمایید..چون هر خوندم اصلا این بنده خدا در حد و اندازه ایی نیست که بشه رو ش حساب کرد و به نظراتشون اهمیتی داد..فقط لطف کنید بفرمایید فلسفه انتخابتون چی بود (422930)
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۰:۵۶
از نماینده محترم پیشین مجلس و استاد دانشگاه که بااستدلال منطقی ریشه مشکلات را مطرح وراه حل هوشیارانه ای ارائه دادند کمال تشکر را داریم و خدایی باید به مردمی که ایشان را کشف ونماینده کردند و آن دانشگاهی که ایشان را استاد کرده است احسنت گفت. البته نه یکبار و بلکه صد بار احسنت. از دولت محترم نیز تقاضا داریم از چنین نخبگانی برای حل مشکلات کشور بیشتر استفاده نمایند . (422937)
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۱:۲۷
این شخص را باید محاکمه کرد بخاطر توهین به ملت و فرافکنی سیاسی ،
واقعا خودتان از این حرفها احساس عذاب وجدان نمی کنید
دولت هزاران هزار میلیارد مالیات و ثروت های ملت و بیت المال را در اختیار گرفته ، در حالی که نه آب و نان مردم ، نه امنیت نه رفاه نه آموزش نه مسکن ، نه شغل و هیچ چیز دیگر را تامین نمی کند و بودجه اش صرفا خرج دستگاه عریض طویل اداری می شود دستگاهی که میلیون ها کارمندش بهره وری 20 دقیقه ای دارند و صرفا حقوق و مزایا می گیرند کارهای مردم با دولت الکترونیک راحت تر انجام می‌شد (422940)
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۷:۴۷
استرالیا زمانی موز گران شد، که سیل باعث از بین رفتن محصول آن سال شد، و نخریدن مردم به این دلیل بود که جایگزین بسیاری برای نخوردن موز داشتند، و سال بعد یا ورود موز،قیمت ها به عقب بازگشت. لطفا مثال های بی ربط نزنید، و‌مردم‌ایران ‌را با دیگران مقایسه نکنید. هیچ مردمانی به خوبی ایرانیان نیستند شما قدر نمی دانید (422944)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۸:۵۰
ایشان بیسواد نیست فقط پول می‌گیرد توی دوربین نگاه کند با وقاحت تمام واقعیات را انکار کند (422947)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۸:۵۷
خداوکیلی حیف اون مردمی که تو نماینده اشون بودی و بعدش کجا درس خوندی و اقتصاد دان شدی .آخر اقتصاد نادانی (422948)
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۰۹:۲۰
این فرد هر کی هست کلا در تعطیلاته،از هر نظر تعطیله،فقط چجور استاد شده را خدا میداند. (422952)
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۱۰:۰۶
وای به حال آن دانشجویی که استادش ایشان باشه . (422954)
۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ۲۱:۵۴
بد بختی ما اینه که امثال این آی کیو در این مملکت تصمیم گیر هستند (423122)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها