به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۳۹۱۴۷۷
۳۷۸ روز از آغاز تجاوز نظامیان روسیه به خاک اوکراین گذشت

چشم‌انداز مبهم و تیره خاتمه جنگ اوکراین

چشم‌انداز مبهم و تیره  خاتمه جنگ اوکراین
 گروه بین الملل: ۳۷۸ روز از آغاز تجاوز نظامیان روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد. درگیری‌های شدید به خصوص در شرق و جنوب اوکراین ادامه دارد و چشم‌انداز خاتمه یافتن جنگ مبهم و تیره است.
روزنامه "دی سایت"  از قول صدراعظم آلمان هشدار داد که جنگ روسیه علیه اوکراین می‌تواند به درازا بکشد.
بنابر این گزارش اولاف شولتس در یک نشست پرسش و پاسخ با شهروندان آلمان در شهر کوتبوس گفت، باید نگران باشیم که جنگ مدت بیشتری ادامه داشته باشد گرچه طبیعی است که هر روز آرزو می‌کنیم این طور نباشد.
شولتس با توجه به وضعیت تهدیدآمیز جدید نتیجه گرفت که همکاری تنگاتنک ارتش آلمان با صنایع تسلیحاتی، از جمله برای جلوگیری از کمبود مهمات ضروری است.
صدراعظم آلمان می‌گوید پیشتر سلاح و مهماتی به تولیدکنندگان سفارش داده می‌شد و این کار ممکن بود دو دهه بعد تکرار شود اما اکنون باید به سمت "تولید مداوم" جهت‌گیری کرد و پیش‌شرط‌های آن را فراهم ساخت.از پایان جنگ دوم جهانی تا فوریه سال پیش جنگی به شدت درگیری‌های نظامی در اوکراین در قاره اروپا رخ نداده بود و به همین دلیل ظرفیت تولید صنایع نظامی اروپا تناسبی با نیازهای کنونی ندارد.
آلمان مهم‌ترین تامین‌کننده اروپایی تسلیحات و مهمات اوکراین است که با توجه به نیاز فزاینده این کشور از مدتی پیش دچار تنگناهایی شده است.
یکی از این موارد تحویل تانک‌های تهاجمی "لئوپارد۲" به کی‌یف است که از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان به شمار می‌روند و آلمان در سال‌های گذشته تعداد زیادی از آنها را به کشورهای دیگر فروخته است.
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در حاشیه دیدار وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سوئد تاکید کرد تانک‌های لئوپاردی که برلین به کی‌یف وعده داده تا پایان ماه جاری به اوکراین ارسال می‌شوند.
این مجموعه شامل ۱۸ تانک از آلمان و سه تانک لئوپارد۲ از موجودی ارتش پرتغال می‌شود. دولت آلمان اواخر ماه ژانویه درباره تحویل تانک‌های لئوپارد به اوکراین تصمیم گرفت و مجوز ارسال آنها از کشورهای دیگر را هم صادر کرد.کارشناسان نظامی برآورد می‌کنند در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تانک لئوپارد۲ در اختیار کشورهای مختلف اروپایی و برخی کشورهای دیگر از جمله شیلی، اندونزی و کانادا باشد. برخی منابع تعداد لئوپارد۲ تولید شده در چهار دهه اخیر را تا نزدیک به ۳۵۰۰ ارابه اعلام کرده‌اند.
سوئیس یکی از کشورهایی است که هم تعدادی تانک لئوپارد۲ از آلمان تحویل گرفته هم مجوز تولید آنها در این کشور را دریافت کرده است. این کشور در حال حاضر ۲۳۰ تانک لئوپارد۲ در اختیار دارد که ۱۳۴ ارابه آن در خدمت ارتش هستند و بقیه انبار شده‌اند.
آلمان به تازگی خواستار دریافت تعدادی لئوپارد۲ از سوئیس برای جبران کمبودهای ارتش خود شد اما تا کنون گزارش موثقی درباره شمار این تانک‌های درخواستی منتشر نشده است.
 آلن برست، رئیس جمهوری سوئیس در حاشیه نشستی در سازمان ملل در جمع خبرنگاران با تحویل تانک‌های لئوپارد۲ مخالفت کرد و گفت قواعدی برای عدم فروش تسلیحاتی که قانون آنها را مستثنا نکرده وجود دارد.بر پایه قانون اساسی سوئیس این کشور بی‌طرف است و مجاز نیست به کشورهای درگیر جنگ تسلیحات صادر کند. وزارت دفاع آلمان تاکید کرده که تضمین می‌کند تانک‌های احتمالا دریافتی از سوئیس فقط برای جبران کمبود ارتش استفاده می‌شود و به اوکراین ارسال نخواهند شد.
سوئیس گرچه با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه همراهی کرده اما تا کنون با تمام درخواست‌ها برای صادرات مجدد تسلیحات ساخت این کشور به اوکراین مخالفت کرده است.
به گفته آلن برست بحث‌های مختلفی در پارلمان برای تسهیل قوانین مربوط به صادرات مجدد تسلیحات ساخت سوئیس در جریان است اما تا به نتیجه رسیدن این بحث‌ها زمان زیادی در پیش خواهد بود.افزون بر این وزارت دفاع سوئیس اعلام کرده تانک‌های لئوپاردی که در اختیار ارتش قرار ندارند "از رده خارج" نیستند و قوانین این کشور فروش این گونه تسلیحات را ممنوع کرده است.
در همین حال مسئله تامین مهمات مورد نیاز اوکراین یکی از دستورکارهای وزیران دفاع ۲۷ کشور اروپایی است که در سوئد مشغول رایزنی هستند.
اتحادیه اروپا نگران است که با ادامه حمله‌های روسیه، اوکراین مهمات کافی برای دفاع از خود، به خصوص گلوله توپ در اختیار نداشته باشد.
در حال حاضر سنگین‌ترین نبردها در اطراف شهر استراتژیک باخموت در استان دونتسک اوکراین در جریان است و نیروهای روسیه از مدت‌های پیش برای محاصره کامل و تسخیر آن تلاش می‌کنند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با فرستنده آمریکایی سی‌ان‌ان ابراز نگرانی کرده که در صورت سقوط باخموت  "جاده بازی" برای پیشروی در اختیار نظامیان روسیه قرار می‌گیرد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها