به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۳۹۱۵۶۹

تحریم‌های تازه علیه صنایع پتروشیمی و پهپادی ایران

تحریم‌های تازه علیه صنایع پتروشیمی و پهپادی ایران
گروه بین الملل: وزارت خزانه‌داری آمریکا یک فرد و ده‌ها شرکت را به خاطر مشارکت در دور زدن تحریم‌های ایران و تولید پهپاد تحریم کرد. ۳۹ شرکت متهم به جابه جایی غیرقانونی میلیاردها دلار از منابع فروش محصولات پتروشیمی ایران شده‌اند.
دفتر کنترل دارائی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) در بیانیه‌ای که  در وب‌سایت خود منتشر کرد از ۳۹ شرکت نام برده که با کمک مجموعه‌ای از "بانک‌های درسایه" و یک سیستم مالی غیرقانونی با صنایع تحریم شده پتروشیمی جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند.
این شرکت‌ها متهم شده‌اند که راه ارتباط شرکت‌های تحریم شده صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی تریلیانس با بازارهای مالی جهان را از طریق پنهان کردن تجارت آنها با مشتریان خارجی هموار می‌کنند.
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی شبکه پیچیده‌ای برای دور زدن تحریم‌ها تشکیل داده که در آن مشتریان خارجی، بازارهای بورس و ده‌ها شرکت صوری فعال هستند تا امکان ادامه تجارت را برای شرکت‌های تحریم شده ایرانی فراهم کنند.
او افزود اقدام امروز نشان دهنده جدیت ایالات متحده برای اعمال تحریم‌ها و توانایی واشنگتن برای متلاشی کرده شبکه‌مالی خارجی ایران برای پولشویی است.
این اقدام در ادامه تحریم‌های یک ماه پیش علیه ۹ شرکت مستقر در ایران، سنگاپور و مالزی صورت گرفته است. این شرکت‌ها در فروش محصولات پتروشیمی و نفت خام توسط شرکت تریلیانس به ارزش صدها میلیون دلار به مشتریانی در آسیا نقش داشته‌اند.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین به نقش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حمایت و تامین مالی قرارگاه خاتم‌الانبیا، از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران اشاره شده است.
آمریکا تابستان سال ۲۰۱۹ نیز شرکت پتروشیمی خلیج فارس و ده‌ها شرکت وابسته به آن را که یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی جهان به شمار می‌روند به دلیل حمایت مالی از قرارگاه خاتم‌الانبیا تحریم کرده بود.
این قرارگاه در سال‌های گذشته، به خصوص در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سال‌های ۸۴ تا ۹۲، به بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های اقتصادی و عمرانی دولت تبدیل شده است.
آمریکا پس از تشدید تحریم صنایع پتروشیمی از مدتی پیش در پی مسدود کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها از طریق شبکه مخفی پولشویی و شرکت‌های صوری است.
۳۹ شرکتی که به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شدند در کشورهایی مانند امارات، پاکستان، ترکیه، جزایر مارشال، چین، هنگ‌کنگ و سنگاپور ثبت شده‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا  در بیانیه دیگری از تحریم شبکه‌ای متشکل از یک فرد و چند شرکت مستقر در چینی و هنگ‌کنگ هم خبر داده که با صنایع هواپیماسازی و تولید پهپاد جمهوری اسلامی ارتباط دارند.این وزارت‌خانه می‌گوید این شبکه در تهیه و ارسال قطعاتی به ایران که در صنایع هوافضا و تولید پهپاد کاربرد دارند نقش داشته‌اند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها