کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قطعی اینترنت سیگنال عدم ورود به تازه کار‌های استارتاپ است

قطعی اینترنت تناسبی با توسعه روز جهان ندارد

19 اسفند 1401 ساعت 10:36


گروه اقتصادی: ده سال اخیر، یکی از همراهان همیشگی فعالان استارتاپ ها، قطعی اینترنت و یا کاهش سرعت و فیلترینگ گسترده بوده است، که این همراه بد همواره منجر به کاهش انگیزه و سرمایه در زمینه توسعه استارتاپ‌ها و تولید علم و فناوری اینترنتی بخصوص میان جوانان شده است. سال ۱۴۰۱ نیز از قطعی و کاهش سرعت اینترنت بی بهره نبود و فضای سختی را برای استارتاپ‌ها به وجود آورد که میزان زیان آن‌ها از این تصمیمات در حوزه اینترنت هنوز مشخص نیست.

 
به گزارش انتخاب، عبدالله احمدی، کارشناس کسب و کار و استارتاپ ها، در آغاز درباره کند شدن اینترنت در روز‌های اخیر و آمار تاثیر کاهش سرعت مقطعی اینترنت بر روند کاری استارتاپ‌هاگفت: آمار بصورت دقیق از تعطیلی و زیان استارتاپ‌ها وجود ندارد، اما بطور کلی کندی اینترنت که این چند روز نیز آن را بیشتر احساس کردیم تاثیر مشخصی بر فعالیت این نهاد‌ها دارد. شما در نظر بگیرید کسی که بخواهد خرید اینترنتی بکند یا کار دیگری را در بستر اینترنت انجام دهد وقتی با کندی مواجه شود از آن کار منصرف می‌شود یا از طریق دیگری انجام می‌دهد. مهم‌ترین ضربه‌ای که به استارتاپ‌ها می‌کند عدم قابلیت پیش بینی در زمینه اینترنت است.

او افزود: در فعالیت اقتصادی یک سری عدم قطعیت دارد، اما یک فعالیت اقتصادی اینترنتی در بستر اینترنت به عنوان زیرساعت درگیر عدم قطعیت باشد آسیب زیادی می‌زند، اگر بخواهیم مقایسه کنیم مثلا در کار‌های صنعتی برق یک زیرساخت اساسی است.

وقتی برق وجود دارد نیروانسانی مشغول به کار می‌شود، اما وقتی برق قطع باشد عملا تولید معنی ندارد، نتیجتا وجود زیرساخت‌ها یکی از مولفه‌های اولیه برای توسعه کشور است. مثلا پاکستان زیرساخت برق ندارد و چندسالیست در حال ایجاد زیرساخت برق هستند، اما کشور ما زیرساخت برق خوبی داشته است، اما چند سالیست که قطعی‌ها را داریم، این مثال‌ها را زدم تا به اینترنت برسیم. برای یک تولید کننده صنعتی برق بستر اصلی است، اما اینترنت در این کار یک مولفه بدیهی در نظر گرفته می‌شود و کسی که در زمینه استارتاپ‌های اینترنتی می‌خواهد فعال باشد نباید نگران قطعی اینترنت باشد تا تمام فعالیت هایش بی اثر شود و مشتری هایش را نیز از دست دهد.

وی درباره مهم‌ترین اثر منفی قطعی اینترنت بر فعالیت‌های استارتاپ‌ها افزود: از همه مهم‌تر بنظر من سیگنال ناامیدی به آیندگان است، ما در هر دوره‌ای یک سری افرادی را داریم که فعالیت اقتصادی دارند، همیشه یک سری از این‌ها ممکن است به هر دلیلی از بیزینس خارج شوند یا شکست بخورند و یک سری تازه وارد‌ها به فعالیت ورود کنند؛ این قطعی اینترنت و عدم اطمینان سیگنال را به کسانی می‌دهد که تازه می‌خواهند وارد شوند. وقتی طرف مقایسه می‌کند که در کار اینترنتی قطعی‌های جدی وجود دارد چرا سراغ بیزینس‌های سنتی‌تر نرود؟ این اتفاق با توسعه روز جهان تناسبی ندارد. البته کسب و کار‌های سنتی نیز مهم هستند، اما بستر فعالیت‌های مدرن باید ایجاد شود و شکست‌های این چنینی در بیزنیس‌های استارتاپی جبران سختی دارد.

احمدی درباره آینده استارتاپ‌ها با وجود قطعی‌های مکرر اینترنت گفت: قطع شدن اینترنت صرفا یک قطعی نسبی یک ساعته نیست بلکه ضربه زدن به سرمایه گذاری‌های آینده است. تجربه امسال نیز یک تجربه عدم قطعیت بود، به این معنی که هیچکسی نمی‌تواند پیش بینی کند چه اتفاقی می‌افتد؛ بنابراین سرمایه گذاری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از دو جنبه مادی و معنوی نگرانی به وجود می‌آید و از آن مهم‌تر اینکه فضای استارتاپی یک فضای شونده است و با این عدم قطعیت یک سیگنال منفی به تازه وارد‌ها می‌دهیم که بعدا قرار است برند‌های بزرگ بشوند.

این قشر معمولا درگیر صبر می‌شوند تا فضا آرام شود، اما چند ماه دیگر ممکن است وارد شغل دیگری شوند و این روند به آینده موکول می‌شود، مگر اینکه انسان‌های خاصی پیدا شوند که با وضعیت فعلی کار‌هایی انجام دهند، اما عمدتا دشوار است، چون اینترنت یا هست یا نیست و گزینه میانه ندارد، شرکت تولید کننده نیز اگر اینترنت نباشد دیگر هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.
 
او ادامه داد: کسب و کار‌هایی هم که از قبل موجود بودند یک سری جایگزین‌ها را پیگیری می‌کنند، اما عموما آن‌هایی که مبتنی بر خدمات هستند آسیب بیشتری دیده اند، چون اتصال لحظه‌ای به اینترنت برایشان مهم است و زمانیکه اختلال برای مشتری‌ها پیش می‌آید از استفاده از آن استارتاپ صرف نظر می‌کنند. این وضعیت نیز اگر ادامه پیدا کرد فقط کسانی در استارتاپ‌ها باقی خواهند ماند که از گذشته فعالیت کرده اند.


کد مطلب: 391595

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/391595/قطعی-اینترنت-تناسبی-توسعه-روز-جهان-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir