به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۳۹۱۶۲۰

پیروزی مخالفان در گرجستان

پیروزی مخالفان در گرجستان
گروه بین الملل: حزب حاکم گرجستان لایحه "عوامل خارجی" را پس گرفت. این طرح مناقشه برانگیز مشابه قانونی است که کرملین در سال ۲۰۱۲ برای سرکوب رسانه‌ها و تشکل‌های منتقد به تصویب رساند.
مبارزه مردم گرجستان علیه لایحه بحث برانگیز "عوامل خارجی" باعث شد حزب حاکم "رویای گرجستان" که بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را در دست دارد، از لایحه "عوامل خارجی" عقب‌نشینی کند. این حزب اعلام کرد قانون یاد شده را پس می‌گیرد.
در چند روز گذشته گرجستان شاهد اعتراضات وسیع مخالفان این لایحه بود که پارلمان این کشور روز سه‌شنبه (۷ مارس) کلیات آنرا در نخستین خوانش به تصویب رسانده و می‌خواست به رای نهایی مجلس بگذارد.
تا اوایل عصر چهارشنبه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر ابتدا به شکل مسالمت‌آمیز در برابر ساختمان پارلمان در تفلیس، پایتخت گرجستان، تجمع کردند. تظاهرکنندگان پرچم گرجستان و اوکراین و همچنین پرچم ستاره آبی اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند. در ادامه تظاهرات به درگیری کشیده شد. گروهی تلاش کردند وارد پارلمان شوند. پلیس نیز از بکارگیری خشونت علیه معترضین کوتاهی نکرد.
این قانون می‌گوید هر رسانه‌ یا تشکلی که بیش از ۲۰ درصد از خارج از کشور تامین مالی می‌شود، باید به عنوان "عامل خارجی" طبقه بندی شود و در سامانه‌های مخصوص ثبت نام کند.
قانون مذکور به قوه قضاییه گرجستان امکان نظارت بر فعالیت افراد و شرکت‌های خارجی را می‌دهد تا در صورت هرگونه مخالفت با حزب حاکم مجازات و با جریمه‌های سنگین روبرو شوند. مخالفان می‌گویند این قانون شبیه گامی است که کرملین در سال ۲۰۱۲ برداشت و راه را برای سرکوب رسانه‌ها و تشکل‌های منتقد باز کرد. به گفته آنها با این قانون می‌توان هر انتقادی را به "عوامل خارجی" نسبت داد و آنرا خفه کرد.
اکثریت مردم گرجستان طرفدار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو هستند. مردم نگرانند که فرصت پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو توسط قوانینی مانند "عوامل خارجی" بین برود. در صورت تصویب این پیش‌نویس مسیر پیوستن تفلیس به این نهادها بسیار سخت می‌شد.
سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان که خود از مخالفان این لایحه است، اعلام کرد که این قانون جنجالی را امضا نخواهد کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این لایحه را محکوم کرد و آن را "ناسازگار" با ارزش‌های اتحادیه اروپا دانست.
گرجستان از جمهوری‌های‌ کوچک اتحاد جماهیر شوروی پیشین در دریای سیاه با ۳،۷ میلیون جمعیت همواره از سوی همسایه بزرگ خود روسیه تحت فشار بوده است. مسکو همچنین از مناطق جدا شده اوستیای جنوبی و آبخازیا حمایت می‌کند.

 
برچسب ها: گرجستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها