به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۳۹۱۶۶۵

همسویی بیشتر آمریکا و اسرائیل درباره ایران 

همسویی بیشتر آمریکا و اسرائیل درباره ایران 
گروه بین الملل: وبسایت اکسیوس خبر داده گروهی از مقام‌های ارشد آمریکا و اسرائیل درباره ایران به ویژه برنامه هسته‌ای این کشور با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. این گزارش می‌گوید که حال واشنگتن و تل‌آویو از همسویی بیشتری نسبت به ایران برخوردارند.
وبسایت خبری "اکسیوس" از قول ''یک مقام ارشد اسرائیلی'' خبر داد که در هفته جاری مذاکرات میان آمریکا و اسرائیل درباره ایران، مثبت بوده و این موضوع حاکی از آن است که واشنگتن و تل‌آویو از ''دیدگاه نزدیک‌تری'' نسبت به ایران برخوردارند. 
این مذاکرات همزمان با افزایش نگرانی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای تهران صورت گرفته است.اشاره اکسیوس به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس حدودا ۱۰ روز پیش برای نخستین بار به طور رسمی خلوص اورانیوم ۸۳.۷ درصد غنی‌شده در تأسیسات هسته‌ای ایران را تأیید کرد. این میزان از سطح غنی‌سازی، تنها اندکی کمتر از غلظت ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است.اکسیوس در گزارش خود افزوده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و شماری از دیگر مقامات این کشور در هفته‌های گذشته بارها بر ضرورت ''تهدید نظامی معتبر'' علیه جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند. 
نتانیاهو روز یکشنبه ۵ مارس گفت که اسرائیل بر اساس صلاح‌دید خود علیه جمهوری اسلامی دست به اقدام خواهد زد و این اقدام می‌تواند در راستای دفاع پیشگیرانه از خود در برابر یک تهدید هسته‌ای باشد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند و مخالفت خود را با آن ابراز داشته است.
اکسیوس می‌نویسد که سرپرستی هیات نمایندگی اسرائیل را ران درمر، وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی برعهده داشتند و شماری از دیگر مقام‌های ارشد اسرائیل از وزارت خارجه، دفاع و اطلاعات که با امور ایران سر و کار دارند نیز در این سفر حاضر بودند. 
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده که در این مذاکرات، مقام‌های آمریکایی به سرپرستی جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و گروه اسرائیلی ''با نگرانی قابل توجهی پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.''
کاخ سفید می‌افزاید که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اسرائیلی در مورد ''تقویت همکاری‌های امنیتی'' بین واشنگتن و تل‌آویو گفت‌وگو کردند و متعهد شدند که هماهنگی میان خود درباره اقدام‌های لازم به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و "بازدارندگی بیشتر از فعالیت‌های منطقه‌ای  ایران" را تقویت کنند.
مقام‌های دو کشور در این مذاکرات همچنین در زمینه مانور‌های نظامی مشترک نیز گفت‌وگو کردند؛ به گفته مقامات اسرائیلی، این مانورها بر ''آموزش حمله نظامی احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران'' متمرکز شده‌اند.
مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند که مذاکرات در مورد ایران "واقعا خوب" بوده و گفت‌وگوها در سطح بسیار بالایی صورت گرفته است.یکی از مقام‌های ارشد اسرائیلی که از این مذاکرات مطلع است، می‌گوید مذاکرات یادشده گویای آن است که حال ''اسرائیل و آمریکا درباره ایران، بسیار بیشتر از قبل هم‌جهت با یکدیگر هستند.''
این مقام اسرائیلی افزود: «توافق هسته‌ای در دستور کار قرار ندارد. ایران در اوکراین به روسیه کمک می‌کند. ما اکنون در دنیای جدید و وضعیت متفاوتی هستیم و از منظر بسیار نزدیک‌تری به این موضوع [ایران] نگاه می‌کنیم.»او افزود: «رایزنی‌های جدی درباره ایران صورت گرفت و این فقط جلسه‌ای نبود که به صورت تشریفاتی انجام شده باشد.»
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها