به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۳۹۱۷۳۷

وعده بربوک به ایزدی‌ها؛ کمک و تعقیب جنایتکاران

وعده بربوک به ایزدی‌ها؛ کمک و تعقیب جنایتکاران
گروه بین الملل: وزیر خارجه آلمان در سومین روز از سفر خود به عراق از منطقه سنجار (شنگال) در شمال غرب این کشور و نزدیک مرز سوریه بازدید کرد.
 آنالنا بربوک روز سه‌شنبه، برای یک بازدید چهار روزه از عراق وارد بغداد شد و یکی از برنامه‌های این سفر را دیدار با ایزدی‌ها اعلام کرد. منطقه سنجار در استان نینوا که اکثریت ساکنان آن را اقلیت ایزدی تشکیل می‌دهند سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه تروریستی داعش درآمد. داعشی‌ها پس از تصرف سنجار ده‌ها هزار ایزدی را قتل عام کردند، باعث آوارگی چند صد هزار نفر شدند و شماری از زنان و دختران ایزدی را به "بردگی جنسی" واداشتند.
وزیر خارجه آلمان در دیدار با بازماندگان قوم ایزدی در سنجار تاکید کرد که نمی‌توان پدران، مادران و کودکان قربانی را دوباره به زندگی بازگرداند اما می‌توان تلاش کرد تا عاملان این جنایت‌های خشونت‌بار به مجازات برسند.
تروریست‌های داعش ۱۶ اوت ۲۰۱۴ روستای کوچو در ۴۵ کیلومتری شهرستان سنجار را تصرف کردند و پس از قتل عام حدود ۸۰ مرد ایزدی بیش از ۱۰۰ زن و کودک را به اسارت گرفتند.
شعار داعشی‌ها در این روستا مانند بقیه مناطق تصرف شده ایزدی‌ها "اسلام بیاور یا کشته شو" بود و کوچو از آن زمان به نماد نسل‌کشی و قتل‌عام ایزدی‌ها بدل شده است.
کوچو زادگاه نادیا مراد، فعال حقوق بشری ایزدی است که سال ۲۰۱۸ به دلیل مبارزاتش علیه خشونت جنسی و استفاده از آن به عنوان سلاح همراه با دنیس موکویگی برنده جایزه صلح نوبل شد.
نادیا مراد مادر و شش برادر خود را در حمله داعش به روستای کوچو از دست داد و خودش مدتی طولانی در اسارت داعشی‌ها مورد تجاوز قرار گرفت تا سرانجام موفق به فرار شد.
وزیر خارجه آلمان می‌گوید کوچو یکی از مکان‌هایی است که خباثت و جنایت در این جهان چهره خود را در آن آشکار کرد.
سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۶نسل‌کشی اقلیت ایزدی توسط داعش را به رسمیت شناخت. برخی دیگر از کشورها نیز قتل عام‌های داعش در شمال عراق را مصداق نسل‌کشی و پاکسازی قومی دانسته‌اند.
ژانویه امسال گروه‌های پارلمانی سه حزب تشکیل دهنده دولت ائتلافی فدرال آلمان و فراکسیون پارلمانی حزب‌های دموکرات و سوسیال مسیحی بر سر به رسمیت شناختن نسل‌کشی ایزدی‌ها در پارلمان فدرال (بوندس‌تاگ)توافق کردند.
پتر هاید، دبیر کمیسیون حقوق بشر بوندس‌تاگ از حزب دموکرات‌های آزاد می‌گوید از مدت‌ها پیش ضرورت داشت که به سکوت درباره فاجعه‌ای که بر سر ایزدی‌ها آمده، خاتمه داد. به گفته او آلمان به خاطر گذشته خود مسئولیت دارد در برابر هر اقدام ضد بشری، بدون توجه به مکانی که در آن رخ داده، موضع‌گیری کند.
آلمان در زمینه رسیدگی قضائی به جنایت‌ها علیه اقلیت ایزدی‌ها از کشورهای پیشتاز است و از سال ۲۰۲۱ تا کنون چند عضو داعش را محاکمه و محکوم کرده است.
شمار ایزدی‌ها در شمال عراق پیش از تابستان سال ۲۰۱۴ حدود ۵۵۰ هزار نفر برآورد می‌شد. از این جمعیت ده‌ها هزار نفر قتل عام و اسیر و بیش از ۳۶۰ هزار نفر آواره کشورهای دیگر شدند که حدود دو سوم کل جمعیت ایزدی‌ها هستند. گمان می‌رود هنوز حدود ۳۰۰ هزار ایزدی نتوانسته‌اند به سرزمین خود بازگردند.

مجازات سنگین زن آلمانی عضو داعش 
دیوان عالی قضایی آلمان با شکستن رای دادگاه بدوی، گفته مجازاتی که برای جنیفر ونیش، به علت نقشی که در قتل یک دختربچه ۵ ساله ایزدی در سال ۲۰۱۵ داشت در نظر گرفته شده بود کافی نیست و باید افزایش یابد.
دادگاه بدوی در سال ۲۰۲۱ این زن آلمانی را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده بود اما دادستان‌ها به این رای اعتراض داشتند و آن را ناکافی می‌دانستند.
همسر او هم که یک داعشی عراقی است به حبس ابد محکوم شده است.این زن و شوهر در جریان قدرت‌گیری گروه  داعش  و حمله این گروه به مناطق ایزدی‌نشین، یک مادر و دختر ۵ ساله او را به اسارت گرفته بودند و در خانه خود به عنوان کنیز همچون برده با آنها رفتار می‌کردند.
در سال ۲۰۱۵، شوهر جنیفر ونیش، دختر ۵ ساله این زن ایزدی را در فضای باز و زیر آفتاب سوزان مرداد ماه با زنجیر بست و رها کرد تا او از تشنگی و گرما جان دهد.
اگر چه جنیفر ونیش هرگونه نقش داشتن در این قتل بیرحمانه را انکار می‌کند اما دادستان‌ها در دادگاه بدوی موفق شدند او را به جنایت علیه بشریت محکوم کنند چرا که مدعی بودند جنیفر ونیش در برابر عمل شوهرش سکوت کرده و به این ترتیب اجازه داده که دختربچه ایزدی در زیر آفتاب و از تشنگی جان دهد.
ابتدا دادگاهی در مونیخ جنیفر ونیش را به علت نقشی که در قتل این کودک داشته گناهکار شناخت اما جرم او را سبک‌تر از شوهرش ارزیابی کرد.
اکنون دیوان عالی فدرال آلمان با رای دادگاه مونیخ مخالفت کرده و گفته موافق این ارزیابی که جرم او سبک‌تر بوده و متعاقب آن با مجازات تعیین شده نیست. دادگاه بدوی برای قتل دختربچه ایزدی ۹ سال و برای عضویت در گروه تروریستی  داعش  دو سال و نیم حبس برای جنیفر ونیش در نظر گرفته بود اما اکنون دیوان عالی فدرال با شکستن آن رای احتمالا مجازات سنگین‌تری وضع خواهد کرد.
طاها جمایلی، همسر عراقی جنیفر ونیش هم که به عضویت داعش در آمده بود به حبس ابد محکوم شده و اکنون در زندان است.این پرونده که واقعه دردناک مندرج در آن در فلوجه در شمال عراق در سال ۲۰۱۵ روی داده، از نخستین دادگاه‌های مربوط به اعضای داعش است که به جرایم آنها علیه ایزدی‌ها می‌پردازد.
کردهای ایزدی‌ که اغلب در شمال عراق زندگی می‌کنند از نخستین قربانیان اوج گیری در سال ۲۰۱۴ داعش بودند. جنگجویان داعش با حمله به شمال عراق که اقلیم تاریخی و اجدادی ایزدی‌هاست هزاران زن و کودک را به اسارت گرفتند و به بردگی درآوردند.بخش بزرگی از خانواده‌های ایزدی قربانی این کشتارها، اکنون در دهوک و در پناهگاه‌های سازمان ملل متحد ساکن شده‌اند.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها