به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۹۱۸۱۷

گروسی: در بالاترین سطح از ایران تعهد گرفتیم

گروسی: در بالاترین سطح از ایران تعهد گرفتیم
گروه سیاسی: دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره اعلام کرد که در جریان سفر هفته گذشته‌اش به تهران، ''در مورد مسائل و اصول عملی با ایران به تفاهم'' رسید.
رافائل گروسی سفر خود به تهران را ''بسیار مهم'' نامید و افزود: «ما در بالاترین سطح از ایران تعهداتی گرفتیم و این تعهدات با تمام دوره‌های قبل تفاوت دارد.»
او در عین حال تایید کرد که ایران در حال حاضر ''بسیار فراتر از توافق پیشین [برجام] غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهد'' و این موضوع را ''پیامی'' به جامعه جهانی دانست.
گروسی افزود که برخی از سانتریفیوژهای جدید در ایران بسیار سریع‌تر و برخی از آنها حتی ۱۰ مرتبه سریع‌تر از نسل‌های پیشین هستند.او تصریح کرد که بازرسان آژانس همچنان به برخی اماکن مشکوک هسته‌ای ایران دسترسی ندارند و ''این موضوعی است که مورد تاکید آژانس است.در همین حال، رافائل گروسی  گفت که مذاکرات با ایران در مورد تعهد این کشور به ارائه اطلاعات درباره ذرات هسته‌ای در اماکن اعلام‌نشده به زودی شروع می‌شود.
به گفته او این مذاکرات ''ظرف یک هفته یا ده روز، با توجه به برنامه کاری'' انجام خواهد شد.
نگرانی‌های بین‌المللی درباره فعالیت هسته‌ای مشکوک جمهوری اسلامی پس از آن به‌شدت افزایش یافته که گزارش‌هایی مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۸۳.۷ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران انتشار یافت. این میزان از سطح غنی‌سازی، تنها اندکی کمتر از غلظت ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است. بخشی از توافق گروسی با مقام‌های تهران از جمله بر سر ابهام‌زدایی از میزان و  کم و کیف چنین سطحی از غنی‌سازی است.
ابراز امیدواری آژانس بین‌المللی انرژی و مقام‌های جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق هسته‌ای در حالی صورت گرفته که برخی تحولات در مناسبات جامعه جهانی با جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود؛ تحولاتی که شاید بی‌ارتباط با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و فراز و فرودهای احیای توافق هسته‌ای نباشند.
در یکی از جدیدترین موارد از این دست، آمریکا به عراق اجازه داده تا ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی آزاد و به ایران پرداخت شود.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق  با اعلام این خبر گفت که ‌آمریکا در جریان سفر وزیر خارجه عراق به واشنگتن، با آزاد شدن این مبلغ از پول‌های ایران موافقت کرد.
این همه در حالی است که نگرانی جامعه جهانی درباره فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران همچنان به قوت خود باقی است.
از جمله اقدام‌ها در این خصوص، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه در بیانیه‌ای‌ مشترک به شورای حکام آژانس درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام نوشتند: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی باورمندی برای اجرای یک برنامه غنی‌سازی در تاسیسات فردو ندارد، آن‌هم با توجه به این واقعیت که این تاسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست.»

 
برچسب ها: رافائل گروسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها