به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۳۹۱۸۷۰

مهندسی معکوس تسلیحات غربی در ایران 

مهندسی معکوس تسلیحات غربی در ایران 
گروه بین الملل: شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که روسیه برخی از تسلیحات غربی به‌ غنیمت گرفته شده در اوکراین را به ایران می‌فرستد و جمهوری اسلامی سعی می‌کند تا این سیستم‌ها را مهندسی معکوس (کشف اطلاعات و ساخت نمونه مشابه) کند.
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان  به نقل از این منابع آگاه که نامشان فاش نشده، اضافه کرد که در طول سال‌ گذشته، مقام‌های آمریکا، ناتو و سایر کشورهای غربی چندین مورد از به غنیمت گرفتن تسلیحات نسبتا کوچک غربی از سوی نیروهای روسیه در اوکراین را مشاهده کرده‌اند.
این تسلیحات از جمله شامل سیستم‌های ضدتانک جاولین و ضدهوایی استینگر بوده‌اند که نیروهای اوکراینی مجبور به ترک آنان در عقب‌نشینی‌ها در میدان نبرد شده‌اند.این منابع آگاه به سی‌ان‌ان تاکید کرده‌اند که در بسیاری از موارد، روسیه این تجهیزات جنگی را برای تجزیه و تحلیل به ایران فرستاده است.
به گفته این منابع، روسیه بر این باور است که ادامه دادن به ارسال تسلیحات غربی به ایران، جمهوری اسلامی را به ادامه حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین تشویق می‌کند.
سی‌ان‌ان نوشت که مقام‌های آمریکایی معتقد نیستند این موضوع گسترده یا سیستماتیک است و ارتش اوکراین از ابتدای جنگ این کشور هرگونه تلفات تجهیزاتی که آمریکا به اوکراین ارائه کرده را به پنتاگون گزارش داده است.
با این حال، به نوشته سی‌ان‌ان، مقا‌م‌های آمریکایی اذعان دارند که پیگیری این موضوع دشوار است.این شبکه خبری آمریکایی نوشت مشخص نیست که آیا ایران با موفقیت تسلیحات آمریکایی گرفته شده در اوکراین را مهندسی معکوس کرده یا نه، اما تهران ثابت کرده که در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی بر اساس تجهیزات آمریکایی توقیف شده در گذشته مهارت بالایی دارد.
یک سلاح کلیدی موجود در ایران، موشک هدایت شونده ضد تانک طوفان است که با مهندسی معکوس از یک موشک آمریکایی (BGM-71 TOW) در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده است.
ایرانی‌ها همچنین در سال ۲۰۱۱ یک پهپاد ساخت آمریکا به نام لاکهید مارتین آرکیو-۱۷۰ سنتینل را رهگیری کردند و آن را مهندسی معکوس کردند تا پهپاد جدیدی بسازند که در سال۲۰۱۸ وارد حریم هوایی اسرائیل و سپس سرنگون شد.
جاناتان لرد، کارشناس ارشد و مدیر برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: «ایران توانایی مهندسی معکوس تسلیحات آمریکا را در گذشته نشان داده است.»
او افزود: «آنها موشک هدایت‌شونده ضد تانک TOW را مهندسی معکوس کردند و ماکت تقریبا کاملی را ساختند که آن را طوفان نامیدند و از آن زمان آن را به حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان ارسال کردند.»
این کارشناس ادامه داد: «ایران می‌تواند همین کار را با استینگر انجام دهد که می‌تواند هوانوردی غیرنظامی و نظامی را در سراسر منطقه تهدید کند.»
او گفت: «مهندسی معکوس جاولین نیز می‌تواند از سوی حماس یا حزب‌الله برای تهدید تانک مرکاوای اسرائیل استفاده شود. این تسلیحات در دست نیروهای نیابتی ایران، تهدیدی واقعی برای نیروهای نظامی متعارف اسرائیل است.»
سی‌ان‌ان نوشت که این هماهنگی نمونه دیگری از همکاری رو به رشد نظامی میان مسکو با تهران است که در سال گذشته تشدید شده است. این در حالی است که روسیه به طور فزاینده‌ای از حمایت نظامی خارجی برای جنگ خود علیه اوکراین ناامید شده است.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ماه گذشته گفت که این مشارکت نه تنها اوکراین را بی‌ثبات‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند همسایگان ایران در خاورمیانه را تهدید کند.
سی‌ان‌ان نوشت که برای اخذ واکنش در این زمینه، با سفارت روسیه در واشنگتن و نمایندگی ایران در سازمان ملل تماس گرفته، اما آنان پاسخی نداده‌اند.به گفتۀ این منابع، مقامات ایالات متحده، ناتو و سایر مقامات غربی در یکسال گذشته بارها شاهد بوده‌اند که در میدان‌های نبرد، نیروهای روسیه مشغول جمع‌آوری تجهیزات تسلیحاتی همچون ضدتانک جاولین و سیستم‌های ضدهوایی استینگر هستند که ارتش اوکراین در زمان عقب‌نشینی، مجبور به رها کردن آنها شده بود.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها