به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۹۱۸۸۹

از کجا بفهمیم به اندازه نمک میخوریم؟

از کجا بفهمیم به اندازه نمک میخوریم؟
گروه سلامت: نمک چاشنی است که می‌تواند غذا را خوش طعم و به عنوان یک نگهدارنده عمل کند. نمک حاوی حدود ۶۰ درصد کلرید و حدود ۴۰ درصد سدیم است. تقریباً همه غذا‌های فراوری نشده مثل سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، گوشت ها، غلات کامل و غذا‌های لبنی، به اندازه اندکی سدیم دارند.

به گزارش خراسان، نمکی که ما می‌خوریم به آرامش و انقباض ماهیچه‌ها کمک می‌کند و مواد معدنی و آبی را که دریافت می‌کنیم، متعادل می‌سازد. بدن ما فقط به مقدار کمی سدیم نیاز دارد. ما باید روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم از آن را دریافت کنیم، اما بیشتر ما این موضوع را رعایت نمی‌کنیم. نمک زیاد می‌تواند منجر به سکته مغزی، بیماری قلبی و فشار خون بالا شود، اما چگونه متوجه می‌شوید که بیش از حد نمک مصرف می‌کنید؟
 
اگر نفخ کرده اید
نفخ به حالتی گفته می‌شود که معده شما متورم یا سفت می‌شود. یکی از رایج‌ترین عوارض کوتاه مدت مصرف زیاد نمک، نفخ است. این کار به بدن شما کمک می‌کند آب را حفظ کند، بنابراین مایعات اضافی جمع می‌شود.

فشار خون شما بالاست
دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فشار خون بالا داشته باشید، اما یکی از آن‌ها می‌تواند سدیم بیش از حد باشد. تغییر فشار خون از طریق کلیه‌های شما اتفاق می‌افتد. نمک زیاد خلاص شدن از شر مایعاتی را که شما به آن نیاز ندارید برای آن‌ها دشوارتر می‌کند. در نتیجه فشار خون شما بالا می‌رود.

متورم هستید
تورم می‌تواند نشانه وجود سدیم بیش از حد در بدن شما باشد. قسمت‌های بدن مانند صورت، دست‌ها، پا‌ها و مچ پا‌ها به احتمال زیاد متورم می‌شوند. اگر بیشتر از حد معمول پف کرده اید، به میزان نمکی که می‌خورید نگاهی بیندازید.

تشنه می‌شوید
اگر به تازگی زیاد تشنه می‌شوید، می‌تواند نشانه این باشد که نمک زیادی می‌خورید. وقتی این اتفاق می‌افتد، شما دچار کم آبی می‌شوید. بدن شما آب را ازسلول‌های تان بیرون می‌کشد و ممکن است احساس تشنگی شدید داشته باشید. نوشیدن آب می‌تواند به خنثی کردن نمک کمک کند.

وزن اضافه کرده‌اید
هنگامی که با خوردن نمک زیاد، آب را در بدن نگه می‌دارید، ممکن است وزن اضافه کنید. اگر در طول یک هفته یا حتی چند روز به سرعت وزن اضافه کرده اید، شاید به این دلیل باشد که نمک بیش از حد مصرف می‌کنید. پس به غذا‌هایی که در چند روز گذشته خورده‌اید فکر و سعی کنید تغییراتی ایجاد کنید تا میزان مصرف نمک را کاهش دهید.

زیاد دست شویی می‌روید
مصرف نمک زیاد می‌تواند منجر به دست شویی رفتن بیشتر شود. این می‌تواند به این دلیل باشد که نمک می‌تواند شما را بسیار تشنه کند و شما آب بیشتری بنوشید و در نتیجه احتیاج بیشتری به تخلیه مثانه خود داشته باشید.

خوب نمی‌خوابید
اگر قبل از خواب نمک بیش از حد بخورید، می‌تواند منجر به اختلال در خواب شما شود. علایم می‌تواند از خواب بی قرارتا بیدار شدن در شب، تا احساس خستگی در صبح متغیر باشد.
 
احساس ضعف می‌کنید
وقتی نمک بیش از حد در خون شما وجود داشته باشد، آب از سلول‌های شما فوران می‌کند تا نمک را رقیق کند. در نتیجه ممکن است احساس ضعف کنید و این موضوع معده شما را آزار می‌دهد.
برچسب ها: نمک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها