به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۳۹۱۹۲۶

جنگ لفظی در اسرائیل بر سر ایران و عربستان

جنگ لفظی در اسرائیل بر سر ایران و عربستان
گروه بین الملل: یک مقام ارشد دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل٬گفت: احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران بیانگر ضعف دولت جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا٬ و دولت قبلی اسرائیل است.
در همین زمینه، مخالفان بنیامین نتانیاهو، توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک را نشان دهنده شکست سیاست خارجی دولت فعلی اسرائیل دانستند.
با میانجی‌گری چین روز جمعه اعلام شد که ایران و عربستان سعودی به توافقی برای ازسرگیری روابط دوجانبه دست‌یافته‌اند و قرار است مقامات دو کشور برای بازگشایی سفارت‌ها به‌زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
یک مقام ارشد اسرائیلی که همراه با بنیامین نتانیاهو به ایتالیا سفر کرده، گفته است: «آمریکا و دولت قبلی اسرائیل ضعف نشان دادند، بنابراین عربستان سعودی به کانال‌های دیگر روی آورد.»
این مقام دولت اسرائیل اضافه کرد: گفت‌وگوهای ریاض و تهران در سال ۲۰۲۱ در زمان تصدی دولت نفتالی بنت و یائیر لاپید، و زمانی که دولت جو بایدن مصمم به ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران بود، آغاز شد.او اظهار داشت: در نتیجه، عربستان سعودی به چین به عنوان وزنه تعادلی در برابر ایالات متحده روی آورد و پکن زمینه میانجی‌گری توافق اعلام شده روز جمعه را فراهم کرد.
از سوی دیگر مخالفان دولت فعلی اسرائیل می‌گویند، تمرکز دولت بنیامین نتانیاهو بر اصلاحات قضایی باعث شد که این دولت مساله سیاست خارجی را نادیده بگیرد.
یائیر لاپید و نفتالی بنت می‌گویند احیای روابط دیپلماتیک عربستان و ایران نتیجه غفلت دیپلماتیک، ضعف عمومی و درگیری داخلی در اسرائیل از زمان تشکیل دولت فعلی در ۲۹ دسامبر (۹ دی ماه ) است.یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در مجلس اسرائیل، به اتهامات این مقام ارشد دولت بنیامین نتانیاهو پاسخ داد و گفت، طرح چنین اتهاماتی مسخره است، دولت ما «زمانی که روشن شد دولت بایدن در آستانه ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران است، همه مسائل دیگر را کنار گذاشت. ما ۲۴ ساعته بر روی آن کار کردیم.»
رهبر اپوزیسیون اسرائیل اضافه کرد، ایران اکنون می‌خواهد به (سلاح) هسته‌ای دست‌یابد و غنی سازی اورانیوم در سطح ۸۴ درصدی دارد، همچنین به توافق با عربستان سعودی نزدیک شده است و دولت دست راستی (روی چه تمرکز کرده است)؟ نه ایران، نه حملات تروریستی ، نه اقتصاد، و نه خرج زندگی. به تنها چیزی که اهمیت می‌دهند تخریب دموکراسی و تفرقه افکنی بین مردم است.
صدها هزار اسرائیلی در دو ماه اخیر علیه لایحه اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو دست به اعتراض زده‌اند. بزرگ‌ترین تظاهرات، شنبه‌شب گذشته با شرکت حدود ۲۵۰ هزار تن برگزار شد. اما بنیامین نتانیاهو تظاهرات‌کنندگان را «هرج‌ومرج‌طلبان» نامیده است.
سازمان‌دهندگان این اعتراضات بنیامین نتانیاهو را به تضعیف نهادهای دموکراتیک اسرائیل متهم کردند.بنیامین نتانیاهو اکنون ششمین دوره نخست وزیری خود را با تشکیل یک ائتلاف از تندروهای مذهبی دست راستی که اکثریت را در پارلمان این کشور در اختیار دارند، آغاز کرده است.
منتقدان می‌گویند٬ طرح‌های دولت جدید اسرائیل برای اصلاحات در قوه قضائیه این کشور کنترل قوه مجریه بر تعیین قضات و سایر مقام‌های دستگاه قضایی را افزایش و اختیارات دیوان عالی در زمینه لغو مصوبات و یا صدور حکم علیه اقدامات دولت را محدود خواهد کرد.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها