به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۹۲۰۰۹

این ادویه خوش بو در کنترل سرطان موثر است

این ادویه خوش بو در کنترل سرطان موثر است
گروه سلامت: هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه‌ای در طب سنتی است. هل دارای رایحه‌ای بسیار خوش بو و معطر است که در محبوبیت آن نقش بسزایی دارد. این گیاه در فرهنگ ایرانی جایگاه خود را یافته به نحوی که چای همراه با هل یکی از پرطرفدار ترین انواع چای است.هل از گذشته‌های دور در پزشکی چینی و پزشکی یونانی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی مورد استفاده بوده است. عصاره متانولی گرفته شده از هل جزئی است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده کمک می‌کند.

از جمله فواید سلامت هل می‌توان به حفاظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، کنترل سرطان، تسکین مشکلات قلبی و عروقی و بهبود جریان خون در بدن اشاره کرد.این گیاه برای درمان بیماری‌های دهان و دندان و عفونت‌های دستگاه ادراری مانند التهاب مثانه، نفریت، سوزاک، مفید است. هل دارای ویژگی‌های تقویت کننده میل جنسی است.

 هل درمانی برای عفونت‌های دندان و لثه، ناراحتی گلو، گرفتگی ریه، سل ریوی، التهاب پلک، اختلالات گوارشی، ناراحتی کلیه، و سنگ کیسه صفرا محسوب شده و به عنوان یک پادزهر برای سموم و زهرها نیز کاربرد داشته است.

فواید دیگر هل برای سلامتی
هل ادویه‌ای ایده آل با فواید سلامت بسیار است. از محبوب ترین و شناخته شده ترین فواید سلامت این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلامت قلب و عروق
مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیر مصرف هل بر سلامت قلب و عروق نشان داده‌اند این ماده به پایین آوردن ضربان قلب یا کنترل ریتم ضربان کمک کرده و فشار خون بالا را کنترل می‌کند.

کنترل کلسترول
ریزمغذی‌های موجود در هل می‌توانند با افزایش سطوح چربی در بدن انسان مقابله کنند. 

ضد افسردگی
باور بر این است که هل دارای ویژگی‌های ضد افسردگی است. روغن عصاره هل یکی از روغن‌های اصلی مورد استفاده در رایحه درمانی است. این ماده نه تنها برای مقابله با افسردگی بلکه برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها از اختلالات معده تا بیماری‌های ریوی قابل استفاده است.

محافظت در برابری بیماری‌های دستگاه گوارش
 عصاره متانولی گرفته شده از هل جزئی است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده کمک می‌کند. روغن های فرار استخراج شده از هل آثار مثبت بر اختلالات دستگاه گوارش را نشان داده‌اند.

ویژگی‌های ضد میکروبی
برای هزاران سال باور بر این بوده است که هل دارای ویژگی‌های ضد عفونت است. همچنین هل می‌تواند برای کنترل اسپاسم عضلات مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی ضد آسم
هل می‌تواند به عنوان درمانی برای آسم و دیگر مسائل تنفسی مورد استفاده قرار بگیرد؛ ضمن اینکه برای تسکین درد مفاصل و عضلات خوب است. 

سم زدایی
فرآیندهای سوخت و ساز در بدن انسان رادیکال‌های سمی و آزاد منتشر می‌کنند که سلول‌های سالم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این سموم انباشته شده می‌توانند زمینه ساز شکل گیری چندین بیماری از جمله سرطان و پیری زودرس شوند. هل به عنوان یک عامل سم زدا شناخته می‌شود. روغن‌های عصاره‌ای و مواد زیستی-شیمیایی موجود در هل آثار سم زدایی ارائه می‌کنند.
 
بهبود گردش خون
در درمانی‌های سنتی مانند رایحه درمانی، هل برای درمان نشانه‌های آسم و برونشیت از طریق بهبود جریان خون به ریه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. روغن عصاره‌ای استخراج شده از هل روی افرادی دارای استرس آزمایش شده و مشخص شده است که هل به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند.

بهبود تهوع و استفراغ
هل به طور سنتی به عنوان درمانی برای تهوع کاربرد دارد و برای تسکین احساس تهوع و استفراغ خوب است.

ویژگی‌های تقویت کننده میل جنسی
از آن جایی که هل طعمی شیرین دارد، به طور سنتی اعتقاد بر این بوده است که دارای ویژگی‌های تقویت کننده میل جنسی است. نه تنها هل به عنوان یک برانگیزنده جنسی شناخته می‌شود، بلکه در زمینه درمان ضعف جنسی و انزال زودرس نیز کاربرد داشته است.

گلو درد
هل همانند یک درمان خوب برای گلو درد عمل می‌کند. هل و دارچین را می‌توانید به همراه هم در آب جوشانده و برای کنترل گلو درد هر روز صبح این آب را غرغره کنید.

سکسکه
سکسکه، به ویژه برای کودکان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. هل یکی از درمان‌های موثر برای سکسکه شناخته می‌شود. چند غلاف هل را در آب بجوشانید و با نوشیدن این آب می‌توانید از شر سکسکه خلاص شوید.

خوشبو کننده نفس
غلاف‌ها و دانه‌های هل می‌توانند به عنوان یک خوشبو کننده نفس جویده شوند. عطر و طعمی که در هل وجود دارد به واسطه وجود روغن عصاره‌ای است. جای شگفتی نیست که روغن عصاره‌ای هل به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در آدامس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علیرضا یارقلی، متخصص طب سنتی درباره خواص هل، بیان داشت: هل دنیایی از خوبی بوده و مفرح بسیار خوبی است.وی با بیان اینکه هل در هضم غذا کمک کننده است، افزود: این ادویه مصلح خیلی غذاهاست؛ضمن اینکه هل برای افرادی که حالت  تهوع دارند خوب است.این متخصص طب سنتی متذکر شد:هل باد شکن بوده و ضد نفخ و خوشبوکننده دهان است.این ادویه برای درمان سردرد مفید بوده و برای رفع ترشحات پشت حلق و عفونت گوش موثر و مفید است.یارقلی مفرح و نشاط آور بودن و مقوی قلب بودن را از جمله خواص دیگر هل برشمرد.
برچسب ها: خواص هل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها