به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۳۹۲۰۲۱

آمار بیماران سرپاییِ کرونا ۲ برابر شد

آمار بیماران سرپاییِ کرونا ۲ برابر شد
گروه جامعه: آمارهای کرونا طی هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که روز گذشته آمار مبتلایان از ۵۰۰ نفر فراتر رفت و آمار فوتی‌ها نیز که طی ماه‌های اخیر تک‌رقمی بود، چند روزی است که مجددا دورقمی شده و دیروز هم ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.

طبق جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز نیز از یک شهر به ۴ شهر افزایش یافته و تعداد شهرهای آبی هم کاهش چشمگیری داشته است. این در شرایطی است که استفاده از ماسک در کشور مدت‌هاست که به زیر ۲۰ درصد رسیده و با وجود انتشار بالای زیرسویه امیکرون، پروتکل‌های بهداشتی در جامعه آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شود. در این میان بیم آن می‌رود که آمارها در طول تعطیلات نوروز به دلیل افزایش آمار سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، رشد چشمگیرتری پیدا کند.

آمار بیماران سرپایی ۲ برابر شده است
دکتر عاطفه عابدینی، رئیس کارگروه درمان قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در این رابطه به خبرنگار همشهری‌آنلاین می‌گوید: سویه فعلی کرونا در کشور از زیرسویه‌های امیکرون است و خدا را شکر هنوز مانند دلتا درگیری شدید و مرگ و میر بالایی ندارد. سرعت انتشار و واگیری این زیرسویه زیاد است. به طوری که افراد زیادی طی هفته‌های اخیر به صورت خانوادگی درگیر این ویروس شده‌اند. آمار بستری‌ هم افزایش پیدا کرده اما مرگ و میر بالایی ندارد.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید: آمار سرپایی‌ها در بیمارستان مسیح دانشوری که بیمارستان ارجاعی بیماران کرونا است، ۲ برابر شده اما تعداد بستری‌های ما افزایش چشمگیری نداشته است. آمار بستری‌ها نسبت به ۲ هفته پیش بیشتر شده اما هنوز آن قدر بالا نرفته که نگران‌کننده باشد. مرگ و میرها هم بیشتر مربوط به افرادِ دارای بیماری زمینه‌ای و نیز افراد مسن است.

سرکار می‌روند و ماسک نمی‌زنند!/ نگران گسترش بیماری در تعطیلات نوروز هستیم
رئیس کارگروه درمان قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می‌دهد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم وارد پیک جدید کرونا شده‌ایم. ولی افزایش تعداد بیماران سرپایی را داشته‌ایم. در بعضی شهرها هم افزایش آمار بستری را داریم. چون تعداد شهرهای قرمز بر اساس تعداد بستری‌ها مشخص می‌شود. تعطیلات نوروز هم که زمان دید و بازدید است و رفت و آمدها بیشتر خواهد شد و اگر کسانی که مشکوک به علائم سرماخوردگی هستند، یا هنوز کامل خوب نشده‌اند، با افراد سالم دید و بازدید و مراوده داشته باشند، ممکن است در نوروز این قضیه تسریع شود. ما الان بیشتر نگران گسترش بیماری کرونا در تعطیلات نوروز هستیم.

به گفته دکتر عابدینی، الان افزایش تعداد آمار عفونت‌های خفیف کرونا را داریم. پس بهتر است که در فضاهای بسته و شلوغ حتما ماسک بزنیم. اگر هم به علائم بدن‌درد و تب و گلودرد و ... را داریم، در خانه بمانیم تا اطرافیان به راحتی مبتلا نشوند.

این فوق تخصص ریه می‌گوید: متاسفانه مورادی وجود دارد که به انتشار بیماری کمک می‌کند؛ مثلا تست کرونا دیگر مثل گذشته انجام نمی‌شود و خیلی از افراد مطمئن نیستند که بیمارند. بسیاری از افراد علائم بیماری دارند و با وجود علائم سر کار هم می‌روند. خیلی از بیماران ما کرونا را از همکاران خود گرفته‌اند. متاسفانه خیلی‌ها را می‌بینیم که علائم دارند اما فکر می‌کنند دچار سرماخوردگی معمولی شده‌اند و برای همین با وجود علائم سرکار می‌روند و ماسک هم نمی‌زنند. از آن طرف هم بعضی ادارات به راحتی مرخصی نمی‌دهند. خب یک کارمندِ مبتلا به کرونا که مرخصی نمی‌رود، ۱۰ نفر را همزمان مبتلا می‌کند و این که بدتر است.

دکتر عابدینی تاکید می‌کند: ماسک زدن مهم است اما میزان ابتلا به کرونا را به صفر نمی‌رساند. چون فرد در طول حضور در محل کارش مدام که ماسک نمی‌زند. موقع غذا خوردن و چای نوشیدن و ... ماسک را برمی‌دارد. چند ماه هم هست که مردم ماسک را جدی نمی‌گیرند و این موضوع شل گرفته شده است. بنابراین کسی که مبتلا می‌شود، بهتر است تا ۵ روز در خانه بماند تا زمان سرایت بیماریش بگذرد. اگر هم نمی‌تواند مرخصی بگیرد، در محل کار حتما ماسک بزند و ماسک خود را برندارد. کسانی هم که علائمی ندارند، بهتر است در جاهای شلوغ و سربسته مثل همان محل کار، استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: الان زود است که بگوییم وارد پیک جدید کرونا شده‌ایم. این را هم نمی‌توانیم بگوییم که آمارها قطعا از این بیشتر نخواهد شد. چون ممکن است خیلی‌ها هنوز نگرفته باشند. حتما آمارها بیشتر خواهد شد. ولی حتی اگر بیماری منجر به بستری شدن فرد نشود، باعث غیبت از کار و اتفاقاتی از این دست خواهد شد. بنابراین باید بدانیم پیشگیری از درمان بهتر است و لازم است که مردم در جاهای شلوغ، در فضاهای بسته مثل مترو و اتوبوس و در محل کار ماسک بزنند.
مرجع : همشهری آنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها