به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۳۹۲۱۰۵

ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی به بازار می‌آید

ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی به بازار می‌آید
گروه اقتصادی: ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی با رنگ آبی و طرح سد کارون به زودی وارد بازار خواهد شد.به گزارش ایسنا، ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی که برای اولین‌بار (دیروز ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱) منتشر شده است، به زودی و با رنگ آبی و طرح سد کارون وارد بازار خواهد شد.این ایران‌چک‌های جدید دارای ویژگی‌های امنیتی متعددی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
۱- نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک
 این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت رنگ دیده می‌شود. همچنین روی آن عدد ۲.۰۰۰.۰۰۰ به صورت لاتین درج شده است.
۲- نخ امنیتی پنهان 
نخ امنیتی پلی‌استر فلورسنتی به همراه عبارت «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، زیر نور ماوراء بنفش در سه رنگ قرمز، آبی و سبز نمایان می‌شود.
۳- چاپ برجسته
این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است. تصویر اصلی روی ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی ایران‌چک به این روش چاپ شده‌اند.
 ۴- واترمارک
تصویر سه‌بعدی پرتره حکیم ابوالقاسم فردوسی به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت است.
۵- تصویر مکمل
قسمتی از عدد ۲.۰۰۰.۰۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و این عدد را به صورت کامل نمایان می‌سازد.
۶- مرکب حرارتی
رنگ به کار گرفته‌شده در چاپ آرم بانک مرکزی به گونه‌ای است که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما، ناپدید و پس از سرد شدن مجدداً ظاهر می‌شود.
۷- الیاف فلورسنتی نامرئی
 در فرایند ساخت کاغذ ایران‌چک از الیاف فلورسنت نامرئی استفاده شده است که زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های مختلف قابل مشاهده است.
 ۸- شماره سریال
چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به طلایی مایل به زرد و سبز تغییر طیف می‌دهند.
۹- چاپ با مرکب فلورسنت
نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه  به کار رفته است. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.
۱۰- ریزنوشته (میکروپرینت) 
نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌نمایی قابل رؤیت هستند و فقط دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آنها هستند.
۱۱- طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین)
نوع ویژه‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به صورت برجسته به نظر می‌آیند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها