به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۳۹۲۱۷۸
سفر معاون وزیر خارجه به عمان برای "برگزاری کمیته مشورت‌های سیاسی"

تبادل زندانی؛ ایران می‌گوید توافق کردیم، کاخ سفید تکذیب کرد!

گروه سیاسی: در حالیکه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از دستیابی توافق با آمریکا برای تبادل زندانی خبر داد اما کاخ سفید می‌گوید این خبر حقیقت ندارد!
تبادل زندانی؛ ایران می‌گوید توافق کردیم، کاخ سفید تکذیب کرد!
حسین امیرعبداللهیان، از دستیابی توافق با آمریکا بر سر تبادل زندانی خبر داد. او گفت: « تبادل پیام‌ها همچنان در گفتگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد.» اندکی پس از اعلام این خبر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با غیرواقعی خواندن آن، به "داستان‌سرایی"‌های مقامات ایرانی اشاره کرد و گفت: «این آخرین ادعای آنها موجب ناراحتی بیشتر خانواده‌های زندانیان می‌شود.»
چند روز قبل گفتگوی سیامک نمازی با "سی‌ان‌ان" از زندان اوین خبرساز شده بود. سیامک نمازی به همراه دو آمریکایی دیگر، درخواست آزادی خود را مطرح کرد و از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواست تا صدایشان را بشنود و آن‌ها را به خانه بازگرداند. همزمان اعلام شد که وزیر خارجه قطر در یک تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان ضمن استقبال از توافق تهران و ریاض، به "ضرورت توجه انسانی به تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا" پرداخته است. یک ماه قبل شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از چهار منبع آگاه نوشته بود که دولت بایدن در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان است. این گزارش عنوان می‌کرد که قطر و بریتانیا میانجی این مذاکرات هستند. 
شهریور گذشته  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود: ««ما وقتی اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با روند برجام ندارد به این معنی است که با برجام یا بی برجام آمادگی داریم که بحث تبادل زندانیان را به عنوان یک موضوع انسانی حل و فصل کنیم‌.» 
در همین حال، خبرگزاری دولت، ایرنا امروز یکشنبه ۲۱ اسفند بدون ذکر جزئیات بیشتر از سفر علی‌ باقری، معاون وزیر خارجه به عمان و به منظور "برگزاری کمیته مشورت‌های سیاسی" خبر داد. بنا بر گزارش، باقری در این سفر با "سید بدر البوسعیدی" وزیر خارجه عمان و همچنین "شیخ خلیفه الحارثی" معاون او دیدار و گفتگو کرده است. یک ماه قبل، رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا از دیدار خود با معاون وزیرخارجه عمان، "خلیفه علی عیسی حارثی"، خبر داده و از طرف آمریکا بابت تلاش‌های عمان در آزادشدن باقر نمازی تشکر کرده بود. خبر "تبادل زندانی" سومین مورد از توافق‌های دیپلیماتیک در روزهای اخیر است. عادی سازی روابط بین ایران و عربستان با میانجی‌گری چین و پس از هفت سال وقفه روز جمعه اعلام شد. در مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اخذ تعهداتی از ایران خبر داده و در گفتگویی با شبکه الجزیره گفته که این تعهدات با تمام دوره‌های قبل تفاوت دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها