به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۳۹۲۱۸۶

سود تاریخی غول نفتی عربستان 

سود تاریخی غول نفتی عربستان 
گروه اقتصادی: آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی اعلام کرد که سود خالص این شرکت در سال گذشته میلادی به بیش از ۱۶۱ میلیارد دلار رسیده؛ این رقم سود تاریخی برای آرامکو محسوب می‌شود.
این سود در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.
در سال گذشته میلادی قیمت نفت در بازارهای جهانی با نوسانات شدیدی همراه بود؛ نگرانی‌های جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین باعث بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی شد که بعد قیمتها با کاهش تقاضای چین، بزگترین واردکننده نفت در جهان به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی کاهش یافت. قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سال گذشته میلادی حدود صد دلار بود که در ماه ژوئن تا ۱۲۲ دلار هم پیش رفته بود؛ در معاملات امروز نرخ آن به بالای ۸۲ دلار رسیده است.
آرامکو محور اصلی اقتصاد عربستان سعودی و بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان است.آرامکو  اعلام کرد که سود این شرکت تحت تاثیر قیمت‌های بیشتر نفت خام و حجم بالاتر فروش و بهبود وضعیت محصولات پالایش شده است.
امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم نیاز به نفت و گاز برای آینده قابل پیش‌بینی ضروری باقی بماند، خطرات سرمایه‌گذاری کم در این صنعت واقعی است و از جمله این خطرات افزایش قیمت انرژی است.
او گفته که برای مقابله با این چالش‌ها، این شرکت نه تنها بر توسعه تولید نفت، گاز و مواد شیمیایی تمرکز خواهد کرد بلکه برای به دست آوردن فناوری‌های جدید که کربن کمتر تولید می‌کنند نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.با این حال افزایش سود این شرکت عظیم عربستان سعودی همواره با انتقاد فعالان محیط زیست روبرو شده است.
آنها آرامکو را از بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان توصیف کرده‌اند که سهم بسیار بزرگی در تغییرات آب و هوایی دارد.
در واکنش به اعلام  آرامکو آگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: «برای یک شرکت سود بیش از ۱۶۱ میلیارد دلار در یک سال از طریق فروش سوخت‌های فسیلی که بزرگترین عامل بحران آب و هوایی است، تکان دهنده است.»
او همچنین گفته که این سود هنگفت از آن جهت بسیار تکان دهنده است که در دوران یک بحران جهانی افزایش هزینه زندگی و افزایش قیمت انرژی در پی جنگ روسیه علیه اوکراین به دست آمده است.
عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک است به دلیل طیف وسیعی از اقدامات مربوط به نقض حقوق بشر محکوم شده است از جمله دخالت در درگیری در کشور همسایه‌اش یمن، قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار در سال ۲۰۱۸، زندانی کردن مخالفان و استفاده گسترده از مجازات اعدام.
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها