کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بلای خشونت‌آمیز بر سر شکار، در تاریکی شب!

خبرآنلاین , 22 اسفند 1401 ساعت 9:25


گروه فیلم: عنکبوت‌های آبنباتی گزینه‌های خاصی را برای خوردن مدنظر ندارند و بین ۲۵۰ گونه مختلف شکار می‌کنندکه اکثر شکار آنها زنبورها هستند.حملات شبانه این‌گونه از عنکبوت‌ها به صورت هوشمندانه‌ای زمان‌بندی شده است.

 
 یک بررسی روی عنکبوت‌های آبنباتی راه راه با نام علمی Enoplognatha ovata ویژگی‌های شگفت‌انگیزی را درباره رفتار این موجود هشت پا فاش کرده است. این بررسی حکایت از آن دارد که دو گونه از عنکبوت‌های آبنباتی، زندگی پنهانی شبانه دارند و شب هنگام، تار عنکبوت خود را رها می‌کنند تا بعد از تاریکی هوا، به شکل خشونت‌آمیزی شکارشان را اسیر کنند.
 
کاترین اسکات، عنکبوت‌شناس، اخیرا نتیجه تحقیق خود را که در حین کار برروی تز دکترایش انجام می‌داد در ژورنال اکولوژی منتشر کرده است. او معتقد است که این گونه از عنکبوت‌ها که بومی اروپا بوده‌اند ولی اکنون در آمریکا و کانادا هم گسترده شده‌اند، ویژگی‌های خاصی دارند. آنها به خاطر ژن‌شان ظاهر راه راهی دارند و به شیوه‌ای کاملا نرمال و مشابه دیگر عنکبوت‌ها، تارهایشان را بنا می‌کنند؛ اما تفاوت اصلی‌شان با دیگر گونه‌های عنکبوت‌ها که تا حالا به چشم نیامده بود، این است که شب‌ها به دنبال شکارهای بزرگشان می‌روند. شان مک‌کان، همکار خانم اسکات که او نیز در دانشگاه اسکاربورو یک عنکبوت‌شناس است، در ابتدا به عادت‌های مخفی این گونه از عنکبوت‌ها مشکوک شد.

دکتر مک‌کان، یک عکاس حرفه‌ای در زمینه عکس‌های ماکرو است و علاقه زیادی به عکاسی از حشرات در حال چرت زدن روی گیاهان در هنگام سحر دارد. او در حین تحقیق برروی عنکبوت بیوه سیاه در منطقه‌ای در ونکوور کانادا، متوجه یک قتل‌عام دسته‌جمعی شد که در هنگام سحر توسط عنکبوت‌های آبنباتی راه‌راه انجام شده بود. او تعدادی زنبور را دید که در تار عنکبوت گرفتار شده و کاملا خشک شده بودند. دیدن این صحنه وحشتناک، این دو محقق را بر آن داشت تا با دقت بیشتری این عنکبوت‌ها را زیر نظر بگیرند.

آنها در ابتدا به بررسی این موضوع پرداختند که آیا دانشمندان دیگری تا پیش از این نحوه شکار شبانه عنکبوت‌های آبنباتی راه‌راه را مورد بررسی قرار داده‌اند یا خیر؛ پاسخ منفی بود؛ البته برخی افراد مانند بریستو، طبیعت‌شناس انگلیسی در دهه ۱۹۳۰، دریافته بودند که این گونه از عنکبوت در کنار تار خود کمین می‌کند و بعد از آنکه تار عنکبوت به ارتعاش درآمد، به سرعت تارهای چسبنده را به روی شکارش پرتاب می‌کند. اما این تنها استراتژی شکار آنها نیست.
....


کد مطلب: 392199

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392199/بلای-خشونت-آمیز-سر-شکار-تاریکی-شب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir