کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفربه ترکیه همچنان ارزان‌تر ازسفرهای داخلی

22 اسفند 1401 ساعت 10:23


گروه فرهنگی:  هرچه به تعطیلات نوروز نزدیک‌تر می‌شویم تعداد پیامک‌های تبلیغاتی تورهای نوروز نیز بیشتر می‌شود. هر پیامی را که باز می‌کنیم نشان از قیمت‌های عجیب و غریب برای سفرهای نوروزی داخلی و خارجی است. از استانبول ۱۱۹۹۰ و آنتالیا با نرخ ویژه گفته تا کوش‌آداسی ۱۹۹۹۰ و کیش ۷۶۹۰ و… اما قیمت اصلی تورهای نوروزی چه میزان است و این نرخ در ازای چه خدماتی ارائه می‌شود؟ آیا تورهای داخلی گران‌تر از تورهای خارجی هستند؟ تمایل ایرانی‌ها برای سفرهای نوروزی به چه سمت و سویی کشیده شده است؟ 

به گزارش ایلنا، حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) با تاکید برآنکه امیدوار است که مسئولان حوزه گردشگری از وزیر راه و وزیر میراث و گردشگری گرفته تا سازمان هواپیمایی و جامعه هتلداران ایران بر سر حرف خود درخصوص‌ عدم افزایش نرخ در نوروز می‌ماندند، گفت: هرچند سخنان مسئولان امر از عدم افزایش نرخ حوزه گردشگری در نوروز حکایت دارد اما شواهد در شرایط فعلی چنین ادعایی را نشان نمی‌دهد. گلایه مردم که ذینفعان این حوزه هستند این است که بلیت پیدا نمی‌شود، هتل برای اقامت نوروزی نیست یا آنکه برخی درصدد فروش بلیت با هتل برآمده‌اند که کار غلطی است و نباید انجام شود. امیدوارم افرادی که می‌گویند افزایش قیمت نداریم بیایند و نرخ‌های ارائه شده برای نوروز را با ماه‌های گذشته مقایسه کنند بعد چنین ادعایی داشته باشند. 

او ادامه داد: اگر مسئولان بتوانند قیمت سفر را کنترل کنند، قطعا شاهد رونق گردشگری در کشور خواهیم بود. نباید فراموش کرد که به غیر از نوروز سال گذشته، حدود سه سال پیاپی گردشگری تعطیل بود. سال گذشته بعد از کرونا شاهد تغییر رویکرد مردم به حوزه سفر بودیم و گردشگری داخلی رونق یافت. مقاصد سفرهای نوروزی که عموما کشورهای خارجی بود، در سال گذشته به سمت مقاصد داخلی تغییر یافت و این تلنگر و نویددهنده خوبی برای تغییر رویکرد مردم به سمت مقاصد داخلی بود. توقع ما آن است که استانداران درصدد معرفی مقاصد گردشگری برآیند تا گردشگران بتوانند در روزهای اقامت خود در استان‌ها از سفر خود رضایت داشته باشند این امر سبب رشد گردشگری داخلی خواهد شد. 

به گفته رفیعی، با وجود رونق دوباره سفر اما در نوروز امسال، نمودار سفر نشان از افزایش شیب سفرهای خارجی نسبت به سفرهای داخلی دارد. هرچند در نوروز امیدی به جذب گردشگر ورودی نداریم چراکه میزان سفرهای داخلی به اندازه‌ای‌ست که گاهی در برخی از مقاصد حتا نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز گردشگری داخلی باشیم اما امسال با تغییر رویکرد گردشگران به سمت مقاصد خارجی روبه رو هستیم. 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین در خصوص نرخ تورهای سفرهای داخلی در ایام نوروز به مقاصد پر مسافر از جمله کیش و قشم و چابهار گفت: درحال حاضر بسته سفر کمتر از ۱۰ میلیون تومان به کیش و قشم نداریم حتا بسته سفر به قشم حدود ۱۶ میلیون تومان هم می‌رسد. این درحالی است که تقریبا می‌توان گفت تور ترکیه از این ارزان‌تر است. از این روست که رویکرد مردم تغییر می‌کند و به جای آنکه به مقاصد داخلی سفر کنند درصدد سفر به مقاصد خارجی برمی‌آیند. ارز از کشور خارج می‌شود و پول‌ها جای دیگری خرج می‌شوند. وقتی نرخ تورهای خارجی با تورهای داخلی برابری کند قطعا انتخاب مسافر مقصد خارجی خواهد بود چراکه هم به یک کشور دیگر سفر کرده‌اند هم می‌توانند خرید و تفریحات دیگر داشته باشند. این درحالی است که گاهی بسته تورهای خارجی از داخلی‌ها ارزان‌تر هم می‌شوند. 

رفیعی درخصوص نرخ‌های ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی که برای تورهای ترکیه در ایام نوروز اعلام شده بود نیز گفت: هتل‌هایی که در ترکیه فعال هستند اصطلاحا UALL هستند به این معنا که همه نوع خدمات از خوراک گرفته تا خدمات هتلی را در تمام ساعات شبانه روز به صورت رایگان (نرخ تور) ارائه می‌دهند. این تورها گران‌تر هستند اما ۵۰ میلیون تومان نیستند چراکه در شرایط فعلی و زلزله‌ای که در ترکیه اتفاق افتاد آن‌ها درصدد جذب گردشگر هستند و اتاق‌ها نیز چارتر شده است. 

او ادامه داد: هر سال در نوروز پر مسافرترین مقصد خارجی، ترکیه بوده و هست. حتا امسال با وجود وقوع زلزله در ترکیه، بازهم این مقصد در صدر استقبال گردشگران ایرانی است چراکه زلزله در شهرهایی اتفاق افتاده که مقصد گردشگری نبودند. در میان مقاصد گردشگری ترکیه از استانبول و آنتالیا گرفته تا مارماریس و وان و… وان از آن جهت که امکان سفر زمینی را دارد و طبعا ارزان‌تر است، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته. به گفته رفیعی، کشورهای آذربایجان، ارمنستان، دبی و مالزی از دیگر مقاصد سفرهای نوروزی ایرانی‌ها هستند. در این میان قیمت تورهای کشورهای آذربایجان و ارمنستان تقریبا با مقاصد سفرهای داخلی برابری می‌کند. 

سفر ارزان معنا ندارد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خاطرنشان کرد: بارها درخصوص سفرهای ارزان‌قیمت و بسته سفر ارزان صحبت شده‌است این درحالی است که به عقیده من، مردم به دنبال سفر ارزان نیستند بلکه اگر بدانند حقشان را می‌توانند بگیرد و برگزارکنندگان زیاده خواه نباشند، آنگاه قیمت سفر را پرداخت می‌کنند. این درحالی است که بیشتر فعالان گردشگری و فعالان زنجیره گردشگری در زمان پر مسافر در صدد افزایش نرخ‌ها بر می‌آیند. در این میان پدیده جدیدی بوجود آمده که بلیت پرواز را با اقامت می‌فروشند. این درحالی است که در این صورت حق انتخاب مرکز اقامتی را از مسافر سلب می‌کنیم. 

او در پاسخ به این سئوال که مسئولان هواپیمایی و گردشگری کشور بارها از ممنوعیت فروش اجباری (فروش تور همراه بلیت در مواقعی که مسافران متقاضی خرید صرفاً بلیت هستند یا تحمیل هر گونه شرایط غیر از خواست مسافران به آن‌ها) خبر داده‌اند، آیا این مهم رعایت نمی‌شود، گفت: همه می‌گویند ممنوع است اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. بیشتر مقاصد سفرهای نوروزی از مشهد و کیش گرفته تا شهرهای شمالی همچنان به فروش بلیت و اقامت ادامه می‌دهند. این منوال همچنان ادامه دارد. حتا رییس کل بازرسی کشور نیز در این خصوص نامه زده است و نشان از آن دارد که مسئولان نظارتی نیز به این امر واقف هستند اما گویی در حوزه نظارت عزم جدی وجود ندارد. شاید هم تمایلشان به آن است که برای افزایش نرخ‌ها همکاری داشته باشند. 

رفیعی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که وقتی نرخ سفر افزایش می‌یابد این بدان معنا نیست که فقط قیمت مرکز اقامتی و حمل و نقل افزایش یافته بلکه این افزایش نرخ تاثیرش را در سایر بخش‌ها می‌گذارد چراکه مسافری که با افزایش نرخ سفر روبه رو می‌شود، در بنگاه اقتصادی در جای دیگر فعال است یا صاحبت محصول است. این محصول می‌تواند پوشاک، خوراک و مسکن و… باشد.

تمام این امور به هم ارتباط دارد. وقتی مسافری با قیمتی گران به سفر می‌رود درصدد سرشکن کردن آن نرخ در حوزه فعالیت خود برمی‌آید و در نهایت تاثیر آن در سایر بخش‌ها دیده می‌شود. درواقع می‌توان گفت ۹۵ درصد از جامعه که حتا از ناوگان هوایی و مراکز اقامتی استفاده نمی‌کنند مشمول این افزایش نرخ می‌شوند و زندگی‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باید هزینه‌ها را پرداخت کنند. اینگونه است که تورم ایجاد می‌شود همه جامعه آسیب می‌بینند. بهتر است در صورت دیدن هر نوع تخلفی آن را گزارش کنیم تا در حوزه سفر با مشکل روبه رو نشویم. 

او خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به قراردادهای دفاتر مسافرتی و هواپیمایی بیاندازیم شاهد تغییر چند باره قیمت‌ها طی دو ماه گذشته خواهیم بود. ظاهر کار آن است که می‌گویند هیچ افزایش قیمتی نداشتند اما اگر نگاهی روی سیستم داشته باشیم می‌بینیم که بلیت هواپیما را بدون هتل نمی‌فروشند. همین امر سبب شده که طی چند ماه گذشته حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت در نرخ سفر داشتیم که بیشتر آن هم برای سفرهای نوروزی اتفاق افتاده. این افزایش نرخ سفر در سال آینده نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه ماندگار می‌شود.


کد مطلب: 392218

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392218/سفربه-ترکیه-همچنان-ارزان-تر-ازسفرهای-داخلی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir