به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۳۹۲۲۵۵

فاضل میبدی: این‌که بگویند نوروز اسلامی می‌خواهیم حرف غلطی است

فاضل میبدی: این‌که بگویند نوروز اسلامی می‌خواهیم حرف غلطی است
گروه سیاسی: یك عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، به خبرآنلاین گفت: «این‌که بخواهیم هر چیزی را مذهبی بدانیم فکر نادرستی است، بخشی از فرهنگ جامعه مربوط به سنت‌هایی است که دستاورد دینی نیستند، بلکه ممکن است دستاورد فرهنگ جامعه و عقاید دیرینه مردم باشند، هیچ‌وقت هم دین با این سنت‌ها درنمی‌افتد مگر این‌که براساس شرک و کفر باشد، مثلاً دین با آتش‌پرستی درمی‌افتد ولی به آتش به‌عنوان یک نماد فکری بشر ایرادی نمی‌گیرد. چهارشنبه‌سوری نه نماد شرک و کفر است، و نه نماد چیزی‌که با دین در تضاد باشد، جزو فرهنگ مردم و فرهنگ باستانی ایرانی است، بالاخره ایرانی‌ها برای چهارشنبه آخر سال احترام قائل بودند، لذا اگرچه خیلی از موارد دینی نیستند اما در تضاد با دین هم نیستند.»
محمدتقی فاضل میبدی، ادامه داد: این‌که عده‌ای بخواهند با چهارشنبه‌سوری دربیفتند غلط است، حضرت علی (ع) موقعی که مالک‌اشتر را به مصر فرستادند در آن نامه معروف به مالک نوشتند با سنت‌های مردم درنیفت، لذا ما نباید با سنت‌های مردم دربیفتیم که عده‌ای بخواهند در سخنرانی‌ها بگویند چهارشنبه‌سوری غلط است، من بر این باورم که چهارشنبه‌سوری جزوی از سنت‌های باستانی ما است و این سنت‌ها باید به هر حال حفظ شود، همان‌طورکه پیامبر اسلام هم برخی از سنت‌های باستانی اعراب را حفظ کردند، مثلاً جنگ نکردن در ماه‌های حرام جزو سنت‌های باستانی مردم آن زمان بود که چهار ماه در سال جنگی نداشته باشند، فکر معقولی هم بود، لذا اسلام این مورد را حفظ کرد. ما باید این روز را به‌عنوان روزی‌که مردم شاد و خوشحال هستندحفظ کنیم، چراکه در تضاد با دین نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان می‌کند: این‌که برخی از آقایان در سخنرانی‌های خودشان با چهارشنبه‌سوری درمی‌افتند مسئله را سیاسی می‌کنند، درافتادن با این سنت کار غلطی است، این‌که بگویند ما چهارشنبه‌سوری یا نوروز اسلامی می‌خواهیم حرف غلطی است، چراکه چهارشنبه‌سوری و نوروز مراسم‌های ملی هستند و مردم و حاکمیت باید آن را به‌درستی رعایت کنند، اگر همه بگذارند این مراسم براساس سنت دیرینه‌ای که مردم برای شادی آن را انجام می‌دادند برگزار شود مشکلی پیش نخواهد آمد، هر چیزی که در آن حاکمیت وارد شود اشتباه است، چه مراسم عزاداری امام حسین(ع) باشد و چه مراسم چهارشنبه آخر سال، حاکمیت باید سنت‌های ملی را رها کند و اجازه دهد مردم خودشان آن را انجام دهند، در این وضعیت است که اگر کسی خواست سوء استفاده کند حاکمیت باید جلوی آن را بگیرد ولی این‌که بخواهد دخالت کند به‌نظر من اقدام درستی نیست.
وی افزود: یکی از اشتباهات از طرف مردم این است که آن‌ها گاهی سعی دارند موارد فرهنگی را سیاسی کنند، این‌که کسی بخواهد در چهارشنبه‌سوری مراسم سیاسی انجام دهد کار اشتباهی است، ضمن این‌که سابق مردم برای چهارشنبه‌سوری از هیزم و چوب برای آتش درست کردن استفاده می‌کردند که خطر چندانی نداشت اما الان از مواد منفجره استفاده می‌کنند که چندان چیز خوبی نیست، متاسفانه پاره‌ای از افراد چندان رعایت نمی‌کنند.
برچسب ها: چهارشنبه‌سوری

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۳:۰۷
آقازاده کانادا جشن میگرن (423419)
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۵:۱۹
القا دوقطبی کاذب بین دین و سنتهای کهن کار اصلاح طلبان و جریان هایی بود که سود خود را از اینگونه دغل بازی ها بردند و حدود چهل سال دولت های مختلف را بدست گرفتند ولی دیگر حنایشان رنگی ندارد (423437)
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۸:۵۴
روزی که تعطیلی دو روزه برا
عید فطر دردوره احمدی نژاد تصویب
شد
شروع کم رنگ کردن سنت ایرانی بود (423463)
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۲۰:۱۵
از کدوم ... اومدی بیرون!!؟ فعلا که اونهایی که با نوروز مخالفند و میگند نوروز اسلامی از تریبون نماز جمعه دارند این حرف ها رو میزنند. هرچند لعنت به اصلاح طلب و اصولگراها همشون. (423473)
صفورا
United States
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۹:۴۹
سنت هاى نوروزى باستانى و ديگر مراسم ها که اينها سعى داشتند از بين ببرند اما به فضل تعالى ناکام ماندند. (423469)
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۱:۰۵
اگه. حداقل. از هر نهادی چند تا مثل اقای فا ضل میبدی بود مملکت. صاحب پیدا میکرد ، سقو ط نکرده بود، منطقی ، انسان بی طر ف ، وطن پرست (423499)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها