به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۳۹۲۲۶۶

صادرات تسلیحات تحت سلطه آمریکا و روسیه

صادرات تسلیحات تحت سلطه آمریکا و روسیه
گروه بین الملل: موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم موسوم به "سیپری" در گزارشی اعلام کرد، طی سه دهه اخیر آمریکا و روسیه بزرگترین صادر کننده تسلیحات بوده‌اند.
براساس داده‌های منتشر شده از سوی "سیپری" در سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۲، صادرات تسلیحات روسیه در این دوره نسبت به پنج سال گذشته‌اش ۳۱ درصد کاهش یافته است اما این درحالیست که اوکراین سومین وارد کننده بزرگ تسلیحات جهان در سال ۲۰۲۲ شد.
طبق این گزارش، صادرات جهانی تسلیحات سالهاست که تحت سلطه ایالات متحده آمریکا و روسیه بوده است اما با این حال شکاف بین این دو کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است. از طرفی، فاصله صادرات بین روسیه و فرانسه، که به لحاظ تامین تسلیحات در رتبه سوم قرار دارد، با کاهش مواجه بوده است. فروش تسلیحات آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۲، ۱۴ درصد افزایش داشته و این کشور ۴۰ درصد صادرات تسلیحات جهانی را در دوره دوم به خود اختصاص داد. از طرفی، صادرات تسلیحات روسیه در همین دوره ۳۱ درصد کاهش داشته درحالیکه سهم صادرات تسلیحات جهانی این کشور از ۲۲ درصد به ۱۶ درصد افت پیدا کرد و این مقدار در رابطه با فرانسه از ۷.۱ درصد به ۱۱ درصد افزایش داشت.
سال گذشته میلادی اوکراین به سومین وارد کننده تسلیحات بدل شد. در سال‌های ۱۹۹۱ الی ۲۰۲۱، این کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق تعداد کمی تسلیحات وارد کرد اما به واسطه کمک‌های نظامی آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی این مقدار افزیش یافت و این کشور را در سال ۲۰۲۲ به سومین وارد کننده تسلیحات در جهان تبدیل کرد. قبل از آن هم کشورهای قطر و هند در مقام دوم و اول قرار گرفتند.
یکی از محققان این موسسه تحقیقاتی بیان کرد: به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر افزایش تنش‌ها، کشورهای عضو ناتو برخی از درخواست‌های اوکراین را در سال ۲۰۲۲ رد کردند اما این درحالیست که آن‌ها چنین تسلیحاتی را به کشورهای درگیر به خصوص در خاورمیانه و جنوب آسیا ارسال کرده‌اند.
وی افزود: حمله روسیه به اوکراین موجب افزایش چشمگیر درخواست‌ها برای تسلیحات در اروپا شده است؛ اقدامی که می‌تواند بیش از این تاثیر بگذارد و احتمالا منجر به افزایش واردات تسلیحات توسط کشورهای اروپایی خواهد شد. این گزارش با اشاره به اوکراین به عنوان سومین وارد کننده تسلیحات نوشت که از میان این تسلیحات می‌توان به ۲۳۰ توپ از سوی آمریکا، ۲۸۰ خودروی زرهی لهستانی و بیش از ۷ هزار موشک ضد تانک انگلیسی اشاره کرد. علاوه بر این مسئله، طی سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۲، واردات تسلیحات اروپا نسبت به پنج سال گذشته‌اش ۴۷ درصد افزایش یافته است و برخلاف این قاره، سایر قاره‌ها طی همین سال شاهد روند کاهشی در واردات تسلیحات خود بوده‌اند؛ بزرگترین کاهش متعلق به آفریقا با ۴۰ درصد، آمریکا شمالی و جنوبی با ۲۰ درصد، آسیا با ۷ درصد و خاورمیانه با ۹ درصد بوده است.
یک تغییر بزرگ دیگر این است که خاورمیانه به "مقصد اصلی" صادرات تسلیحات در سال گذشته میلادی تبدیل شد و ۳۲ درصد از کل صادرات جهان را به خود اختصاص داد. همچنین این منطقه از منطقه آسیا-اقیانوسیه که سال‌ها در جایگاه اول قرار داشت، سبقت گرفت و به جایگاه اول تغییر یافت. در سال گذشته میلادی از مقاصد اصلی انتقال تسلیحات می‌توان به قطر با ۱۰ درصد از مقادیر کل جهان، اوکراین با ۸ درصد، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هرکدام با ۷ درصد و پاکستان ۵ درصد اشاره کرد. همچنین پنج کشور اصلی صادرکننده تسلیحات طی پنج سال گذشته میلادی به ترتیب ایالات متحده آمریکا (۴۰ درصد)، روسیه (۱۶ درصد)، فرانسه (۱۱ درصد) و چین (۵ درصد) بوده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها