کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روزگار خودرو لوکس‌ترین تولیدات داخلی را بررسی می‌کند؛

خودروی داخلی برای میلیاردرها!

22 اسفند 1401 ساعت 22:17


گروه اقتصادی:بازار پر التهاب خودروهای داخلی، گویا شعله ور شده و قصد ندارد فروکش کند. در میان خودروهای داخلی، نام چند مدل به چشم می‌خورد که با بالا رفتن قیمتشان، سبب تعجب بسیاری شده است. کسانی که به سختی پس انداز کرده تا شاید بتوانند خودروهای تولید داخل بخرند اما متوجه شدند که نرخ خودرو داخلی مدنظرشان به میلیارد رسیده است.در این گزارش خودروهای داخلی میلیاردی پرداخته‌ایم. با روزگار خودرو همراه باشید.

پژو ۲۰۷ دو رنگ MC
به گزارش گسترش نیوز، پژو ۲۰۷ یکی از خودروهای محبوب و مورد علاقه جوانان ایران است. پژو ۲۰۷i Multi Color همانطور که از نامش مشخص است نسخه دورنگ ۲۰۷i است که در آن قسمت‌هایی از بدنه شامل سقف، قاب آینه‌های بغل، هواکش روی درب موتور، دستگیره درب صندوق، زه‌های جانبی، قاب مه‌شکن‌های جلو و کلیپرهای ترمز به رنگ قرمز درآمده‌اند و ترکیب این قضیه با رینگ‌های جدید مشکی، نظر برخی از جوانان را به خود جلب نموده است. البته ای کاش ایران‌خودرو در انجام این کار سلیقه بیشتری به خرج می‌داد و از رنگ قرمز جذاب‌تری استفاده می‌کرد اما در هر صورت بازار انحصاری و مشاهده فروش موفق کوئیک R باعث شد که خودروساز وطنی بیش از این به خودش زحمت ندهد و با اطمینان از صف خرید متقاضیان به همین ترکیب بسنده کند.

این خودرو ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد. حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی و دیفرانسیل جلو است. حداکثر قدرت ۲۰۷ ام سی، ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.پژو ۲۰۷ دورنگ با کد اتاق (۶۰۶۰۲) از امکانات رفاهی و ایمنی شامل ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS، EBD و EBA، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی (MFC)، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی‌مدیا، دوربین و سنسور دنده عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم روشنایی مشایعت در هنگام ترک خودرو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، ایموبلایزر، رینگ‌های آلومینیومی و کروزکنترل برخوردار است.

این موارد هرچند لیست کاملی را تشکیل نداده‌اند اما به نسبت رقبای این رده تجهیزات قابل قبولی به نظر می‌رسند.با گشت کوتاهی در سایت‌های خرید خودرو، متوجه شدیم که نرخ پژو ۲۰۷ مولتی کالر چیزی حدود ۹۵۰ الی ۹۷۰ میلیون تومان است که تقریباً در مرز ۱ میلیارد قرار دارد.


تندر ۹۰ پلاس
یکی دیگر از خودروهای تولید داخل که کسی فکرش را هم نمی‌کرد نرخ بالایی داشته باشد تندر ۹۰ پلاس است. این خودرو یک محصول اقتصادی است و علی‌رغم ظاهر خسته‌کننده قیمت بالایی دارد. تندر پلاس جدا از تغییرات ظاهری در بخش کابین هم دست‌خوش اصلاحات نسبی شده و با رودری‌ها و پوسته داشبورد مشابه ساندرو، در مقایسه با مدل ساده خود اندکی پیشرفت را تجربه کرده است. با این حال هنوز هم خطوط کلی دیزاین داخلی و خشکی پلاستیک‌های بکار رفته در داخل کابین حس خوبی به سرنشینان منتقل نمی‌کنند.

پیشرانه این خودرو ۴ سیلندر و دارای ۱۶ سوپاپ است. حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی و دیفرانسیل جلو است. حداکثر قدرت تندر ۹۰ پلاس ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۰ نیوتن. متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه است.این خودرو امکاناتی دارد که در نوبه خود بسیار ضعیف توصیف شده است.

امکاناتی تندر ۹۰ پلاس شامل ایربگ راننده و سرنشین کناری (جمعاً دو عدد)، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل و توزیع‌کننده نیروی ترمز، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با تنظیمات دستی، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی و مواردی از این دست است. این امکانات حتی برای رقابت با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ قدیمی هم کافی نخواهد بود، چه برسد به اینکه بخواهیم تندر را با خودروهای امروزی چینی که به آپشن‌های پرشمار تجهیز شده‌اند مقایسه کنیم.با گشت کوتاهی در سایت‌های فروش خودرو، متوجه شدیم که این خودرو با نرخ ۱ میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

تارا اتوماتیک
تارا یک سدان خانوادگی به ظاهر اقتصادی است که بر پایه یک خودرو اقتصادی بنام پژو ۳۰۱ توسعه یافته است. البته در سال‌های اخیر بدلیل نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه خودرو نرخ تمامی خودروها به قدری بالا رفته که ما عملاً خودرو اقتصادی نداریم اما به هر حال تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گران‌قیمت بازار، محصولی میان‌رده محسوب می‌شود که به نسبت قیمت، امتیازات مناسبی در اختیار قرار می‌دهد.

حجم پیشرانه این خودرو ۱۵۸۷ سی سی و دیفرانسیل جلو است. حداکثر قدرت تارا اتوماتیک ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و همچنین دارای گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.آپشن‌های پایه تارا که روی هر دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک نصب شده‌اند شامل مواردی نظیر ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی بهمراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا با ۴ عدد بلندگو و امکان میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمد گویی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کروز کنترل و محدودکننده سرعت می‌شوند.

اما در نسخه اتومات گزینه‌های تکمیلی بسیاری مثل سانروف، دوربین دنده عقب، تاشوبرقی آینه‌های جانبی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی (بجای ۱۵ اینچی فولادی)، روکش‌های چرمی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی نیز به لیست آپشن‌های پایه اضافه شده‌اند تا کد اتاق ۳۲۳۰۱ تارا از نظر سطح آپشن کمبودی احساس نکند.با گشت کوتاهی در سایت‌های فروش خودرو، متوجه شدیم که نرخ تارا اتوماتیک، به ۹۴۵ میلیون تومان می‌رسد. در حقیقت این خودرو هم فاصله‌ای با یک میلیارد تومان ندارد.

سخن پایانی
هر روز خرید خودرو سخت‌تر می‌شود و با وجود شیوه‌های فروش عجیب و غریب به نظر می‌رسد که حتی دست بسیاری از مردم از خودروهای داخلی هم کوتاه شده است. در حالی که خودروهایی مثل تارا، تندر ۹۰ و پژو ۲۰۷ از جمله محصولات داخلی و به نوعی اقتصادی هستند اما باید برای خرید نسخه صفر کیلومتر آن‌ها از بازار آزاد حدود ۱ میلیارد تومان هزینه کنید. این که چنین خودروهایی ۱ میلیارد تومان می‌ارزد یا خیر را باید مردم و خریداران درباره آن قضاوت کنند.


کد مطلب: 392341

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392341/خودروی-داخلی-میلیاردرها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir