به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۳۹۲۳۴۸

طالبان تنها کتابخانه ویژه زنان کابل را تعطیل کرد!

گروه بین‌الملل: مسئولان «کتابخانه زن» در کابل تایید کردند که به دلیل تهدیدات مکرر عوامل گروه تروریستی طالبان مجبور شدند، این کتابخانه ویژه برای زنان را ببندند!
طالبان تنها کتابخانه ویژه زنان کابل را تعطیل کرد!
مسئولان «کتابخانه زن» در کابل در گفتگویی با بی‌بی‌سی تائید کرده‌اند که به دلیل تهدیدات مکرر ماموران امنیتی حوزه سوم طالبان مجبور شدند، این کتابخانه ویژه برای زنان را ببندند. کتابخانه زن، حدود هفت ماه پیش با ۵ هزار جلد کتاب در زمینه‌های مختلف ویژه زنان و دختران در کابل افتتاح شده بود.
لیلا بسیم، از بنیانگذاران و مسئولان کتابخانه زن گفت در ظرف دو ماه گذشته ماموران امنیتی طالبان کتابخانه زن را سه بار مهر و موم کردند، ولی آن‌ها هنوز آن‌جا می‌رفتند تا اینکه مدیران این کتابخانه پس از تهدیدات شدید امنیتی طالبان ناگزیر به بستن آن شدند. او گفت که بارها از سوی نیروهای طالبان مورد بازپرسی قرار گرفته‌اند.
کتابخانه زن با کمک مالی «بنیاد کرستال بیات» ایجاد شده بود و به صورت خصوصی در کابل فعالیت می‌کرد. بانو بسیم در صحبت با بی‌بی‌سی گفت که ماموران به آن‌ها گفته‌اند که «ما مکتب‌ها و دانشگاه را به‌روی دختران بستیم شما چطور جرأت می‌کنید که به کتابخانه بیائید، زنان باید در خانه بنشینند».
خانم بسیم همچنین در یک پست فیسبوکی نوشته است: « امروز (۲۱ حوت ۱۴۰۱) کتابخانه زن رسماً بسته شد. قفسه‌ها را خالی کردیم، درش را قفل کردیم و کتاب‌ها را به خانه آوردیم. متاسفانه، در روزهایی که از همه جا زنگ دشمنی با دانش شنیده می‌شود و سرزمین ما در تاریکی فرو رفته است، یکی از امیدهای روشنگری در کابل (پل سرخ) خاموش شد.»
او در ادامه این پست که با عکسی از اعضای این کتابخانه منتشر کرده نوشته است: « کتابخانه زن، برای زنان کابل تنها یک کتابخانه نبود. در روزگاری که زنان در پستوی خانه محبوس شده‌اند و از قربانیان درجه یک جهل، افراطیت و تاریک‌اندیشی اند، گروهی از زنان کابل هرازگاهی در کتابخانه زن گردهم می‌آمدند، کتاب می‌خوانند، گفتگو می‌کردند و مبارزات و مطالبات‌شان را به بحث می‌گرفتند. آن‌ها دختران و زنانی اند دروازه‌های مکتب به روی‌شان بسته است و از کار منع شده‌اند.»
ژولیا پارسی از مسئولان دیگر این کتابخانه گفته است که نه تنها فشار طالبان بلکه مشکلات اقتصادی نیز از عوامل بسته شدن این کتابخانه بوده است.
آن‌ها می گویند که سه بار به وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به خاطر اخذ مجوز ادامه فعالیت این کتابخانه مراجعه کرده‌اند اما هر بار پاسخ رد دریافت کردند.
به گفته آن‌ها درحالی که مکاتب/مدرسه‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌ها برای دختران بسته است، این کتابخانه به عنوان «یک مرکز امید» برای آن‌ها مبدل شده بود. مسئولان طالبان درباره ممنوعیت و محدودیت آموزش زنان در افغانستان بارها گفته‌اند که قبل از بازگشایی همه مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها برای زنان می‌خواهند «شرایط مناسب در چارچوب شریعت اسلامی» مهیا شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها