به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۳۹۲۳۶۰

 اردوغان ۱۰ پله از رهبر اپوزیسیون عقب‌تر است

 اردوغان ۱۰ پله از رهبر اپوزیسیون عقب‌تر است
گروه بین الملل: دو ماه مانده به انتخابات ترکیه، چهار نظرسنجی انتشار یافته  حاکی است که رجب طیب اردوغان دست‌کم ۱۰ پله از رقیب خود عقب است.
این نخستین بار در دو دهه قدرت بلامنازع  اردوغان است که جایگاه او در نظرسنجی‌های نزدیک به موعد انتخابات، تا این حد متزلزل شده است.
کارشناسان امور ترکیه گفتند وضعیت کنونی، «بزرگ‌ترین فرصت» برای مخالفان  اردوغان و حزب حاکم، حزب «عدالت و توسعه»، است تا بتوانند او را شکست دهند.
شش حزب اپوزیسیون ترکیه هفته گذشته با تشکیل یک «ائتلاف ملی»، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق»، را به عنوان نامزد مشترک برای رقابت با  اردوغان معرفی کردند، هر چند که برخی از این احزاب تا چندی پیش بر نبود جذبه و توان کافی در  قلیچدار اوغلو برای رهبری تأکید داشتند.
رهبر اپوزیسیون در یکی از نظرسنجی‌ها ۱۰.۲ درصد، در نظرسنجی دوم ۱۱.۵ درصد، در نظرسنجی سوم ۱۳.۶ درصد و در نظرسنجی چهارم ۱۴.۲ درصد بالاتر از رجب طیب اردوغان قرار گرفته است.
انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه روز ۲۴ اردیبهشت در حالی برگزار می‌شود که دو زلزله‌ سهمگین ماه گذشته بیش از ۴۶ هزار قربانی و هزاران ساختمان به‌شدت ویران در ۱۱ استان برجای گذاشت.
نحوه رسیدگی دولت به بازماندگان، انتقادها از  اردوغان و حزب حاکم را در پی آورده است اما هنوز معلوم نیست که عواقب زلزله چه تأثیری در انتخابات داشته باشد زیرا مخالفان نیز واقف هستند که در صورت پیروزی با معضلات بزرگی در این زمینه روبرو هستند.
ولفانگو پیکولی، یک مشاور سیاسی در مؤسسه تنه‌ئو در بریتانیا، گفت که مخالفان برای حفظ برتری کنونی یا افزایش این فاصله با رقیب، باید تا روز انتخابات جبهه واحد خود را حفظ کرده و یک برنامه واقعی ارائه کنند.به گفته این تحلیلگر، هنوز زود است که فاتحه  اردوغان را در قدرت خواند زیرا او یک «مبارز فوق‌العاده» است که ممکن است ورق را به سود خود برگرداند.
نظرسنجی‌های تازه نیز نشان داده که میزان کاهش محبوبیت حزب «عدالت و توسعه»، فعلا کمتر از محبوبیت خود  اردوغان است.
اما مِروِه طاهراوغلو، مدیر برنامه ترکیه در اندیشکده دموکراسی خاورمیانه در واشینگتن، به رویترز گفت، بیش از هر زمان دیگری در ۲۰ سال گذشته، «دلایلی داریم که نسبت به پیروزی مخالفان خوش‌بین باشیم».
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها