کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تصویب بخشی از طرح بازنگری قضایی اسرائیل

23 اسفند 1401 ساعت 13:50


گروه بین الملل: دولت اسرائیل متشکل از احزاب راستگرا و افراطی مذهبی به رهبری بنیامین نتانیاهو با وجود اعتراضات گسترده و هشدارهای متعدد در تلاش است تا با شتابی هر چه بیشتر طرح "بازنگری قضایی" را پیش ببرد؛ طرحی که استقلال قوه قضاییه و تفکیک قوا را تضعیف می‌کند.
پارلمان اسرائیل بخشی دیگر از این طرح بحث‌برانگیز را به تصویب رساند.
این بخش قانونی را دربرمی‌گیرد که به بنیامین نتانیاهو مصونیت می‌بخشد. او احتمال دارد به خاطر دادگاهی شدنش در ارتباط با فساد مالی از سمت نخست‌وزیری برکنار شود؛ تصمیمی که البته باید از سوی دیوان عالی اسرائیل گرفته شود.طبق این قانون اکنون تنها پارلمان است که اجازه برکناری شخص نخست‌وزیر از مقامش را خواهد داشت، آنهم تنها به دلایل "روحی یا جسمی". طبق قوانین کنونی برکناری نخست‌وزیر به دلایل دیگر نیز ممکن است.
البته تا اجرایی شدن قانون تازه هنوز باید دو نشست دیگر صورت گیرد و به عبور از دو مرحله دیگر نیاز است. این امر در مورد بخشی دیگر از طرح "بازنگری قضایی" مربوط می‌شود که به پارلمان اسرائیل اجازه خواهد داد، تصمیمات دیوان عالی این کشور را لغو کند.
نتانیاهو که در پایان سال گذشته میلادی برای ششمین بار زمام قدرت را در دست گرفته، معتقد است اعمال تغییرات در دستگاه قضایی و به‌ویژه کنترل دادگاه عالی، "یک نیاز ملموس برای جبران خطاهای چند دهه گذشته" است.در صورتی که برنامه و طرح نتانیاهو در راستای "بازنگری قضایی" به طور کامل تصویب و اجرایی شود، قوه قضاییه اسرائیل تضعیف خواهد شد و همچنین اصل تفکیک قوا در این کشور به شدت ضربه خواهد خورد؛ اصلی که از موانع کلیدی برای ممانعت از شکل‌گیری حکومت‌های خودکامه به شمار می‌رود.
این موضوع نگرانی‌های زیادی را خواه در بین مردم و خواه در بین سیاستمداران احزاب دیگر برانگیخته است که از "پایان دموکراسی" در اسرائیل سخن می‌گویند.
به گفته منتقدان، دولت نتانیاهو قصد دارد از طریق کنترل دادگاه عالی و سایر تغییرات در دستگاه قضایی، قوه قضائیه راعملا به ابزاری در دست دولت تبدیل کند.
بنا بر تازه‌ترین نظرسنجی‌ها اکثریت شهروندان اسرائیلی یا با اصلاحات مورد نظر دولت مخالف هستند یا خواهان کند شدن این روند برای فراهم شدن زمینه گفت‌وگوهای ملی درباره آن هستند.
اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل عصر دوشنبه ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) با توجه به انتقادات و همچنین شکاف شدید در اسرائیل به دولت نتانیاهو در ارتباط با بروز بحرانی جدی هشدار داده و گفته بود: «ما در وضعیت بسیار بسیار بد قرار داریم.» او از "جنگی درونی [در اسرائیل] سخن گفت که این کشور "تکه‌پاره می‌کند".
اسرائیل از آغاز سال جاری میلادی هر شنبه شاهد اعتراضاتی گسترده علیه "طرح بازنگری در سیستم قضایی" است که دولت نتانیاهو هر چه سریع‌تر در تلاش تحقق آن است.


کد مطلب: 392399

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392399/تصویب-بخشی-طرح-بازنگری-قضایی-اسرائیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir