به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۳۹۲۴۱۲

میوه‌ای که ضد میکروب، درد، قارچ و التهاب است

میوه‌ای که ضد میکروب، درد، قارچ و التهاب است
گروه علمی: پسته وحشی (بنه)با نام علمی Pistacia Atlantica، درختی با ارتفاع ۲ تا ۷ متر است بنه مصارف دارویی و صنعتی زیادی داشته و از میوه آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود.به گزارش بهداشت نیوز، میــوه بنــه در طــب ســنتی، پتانــسیل ضــدّ میکروبــی، ضدّ قارچی، ضدّ التهابی، ضدّ ویروسی، ضدّ اختلالات گوارشی و ضدّ  بیماری های گلو دارد.
 
از دیگر خـواص بنه می توان خاصیت ضدّ روماتیسمی، ضدّ سرطانی، التیام زخم، تسکین درد و دندان درد را نام برد. بعلاوه در طـب سـنتی در درمان اگزما، اسـهال، سـنگ کلیـه، درد معـده، آسـم و یرقان نیز از آن استفاده می شود. همچنین بنه، قـابض، محرّک و خلط آور است .

شواهد نشان می دهند که روغن سقز شامل: اسیدهای چرب غیراشباع و اشباع، استرول، تری آسیل گلیسرول، توکوفرول، کاروتنویید، رنگدانه، مواد غیرصابونی، مواد صابونی، امالح معدنی، موم و ترکیبات پلی فنول می باشد.
بررسی های فتوشیمیایی نشان داده است که سقز، غنی از ترکیبات فنلی از جمله فلاونوئیدها می باشد . مطالعات نشان داده اند که ترکیبات فنلی که دارای خاصــیت آنتــی اکسیدانی هستند، از جمله ترکیبات مؤثر گیاهی هستند که دارای آثار ضدّ دردی می باشند .

شواهد موجود، حکایت از آن دارند که در بافت های ملتهب، این ترکیبات با مهار آنزیم سیکلواکسیژناژ تولید پروستاگلاندین E را از اسید آراشیدونیک در پاسخ به محرک های التهابی مهار می کنند. پروسـتاگلاندین هـا سـبب تحریک رسپتورهای درد می شـوند. همین طور ترکیبات فنلی از جمله فلاونوئیدها به عنوان مهارکننده آنزیم سنتز نیتریک اکسید هستند که یک میانجی اصلی در نورون های مرتبط با درد می باشد.همچنین از ترکیبات مهم دیگر موجود در روغن سقز، استرول ها می باشند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و نقش مهمی در سلامتی دارند . مطالعات مختلف نشان داده اند که ترکیبات استرولی، نقش مهمی در اثرات ضدّ دردی دارند .
برچسب ها: پسته وحشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها