به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۳۹۲۴۸۱

ضرورت مصرف ویتامین D برای افراد

ضرورت مصرف ویتامین D برای افراد
گروه علمی: ویتامین D از جمله این ویتامین‌هاست که تامین آن از همان زمان تولد تا دوران میانسالی و کهن سالی برای بدن انسان ضروری اعلام شده است.به عقیده برخی از کارشناسان حوزه تغذیه، سنین پیش از سی‌سالگی، بهترین زمان است که استخوان‌های بدن بیشترین تراکم لازم را می‌سازند و بعد از این سن، یعنی همان سی‌سالگی تراکم استخوان‌ها کم می‌شود و حفظ تعادل و همچنین قدرت ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در این راستا با بالا رفتن سن، خطر پوکی استخوان و شکستگی آنها در اثر زمین افتادن بالا می‌رود. بعد از ۳۰ سالگی مصرف و جذب ویتامین D همچنان جایگاه مهم خود را حفظ می‌کند چرا که لازم است این اطمینان را به شما بدهد تا با پا گذاشتن به سن می‌تواند تراکم استخوانتان را حفظ کند.ویتامین D در افراد بالای ۶۰ سال خطر افتادن به دلیل از دست دادن تعادل و ضعف عضلات که از علائم کمبود ویتامین D هستند، را کاهش می‌دهد.

مسوول گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده حدود ۶۵ درصد مردم استان کمبود ویتامین D دارند.عنایت‌الله کلیج در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در کشور ۴۴درصد است و استان از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: مصرف قرص و مکمل ویتامین D در استان ضروری است و افراد بالای ۱۲ سال باید ماهانه یک عدد قرص ویتامین مصرف کنند.

وی اظهارداشت:هم‌اکنون توزیع قرص و مکمل این ویتامین در تمام مراکز بهداشت، خانه‌های سلامت شهری و روستای استان به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده می‌شود.به گفته وی،خستگی، درد عضلانی، نداشتن تمرکز، خواب آلودگی، فشار خون بالا و آسیب‌پذیری استخوان از مهمترین علام کمبود آهن و ویتامینD است که کمبود این ویتامین باعث بروز انواع بیماری‌ها از جمله انواع سرطان ،سکته قلبی، پوکی استخوان و ام.اس می‌شود.

کلیج با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در بین دانش‌آموزان و نوجوانان بیشتر است، گفت: طرح مکمل یاری آهن و ویتامین D برای دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول و دوم با همکاری مرکز بهداشت و آموزش و پرورش از سال ۸۲ در حال اجراست و در این طرح بیش از ۱۶ عدد قرص آهن برای ۱۶ هفته و چهار عددکپسول ویتامین D بین دانش‌آموزان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی به تغذیه سالم برای رفع مشکل کمبود آهن و ویتامین D تاکید کرد و گفت: علاوه بر نور مستقیم آفتاب زرده تخم مرغ، لبنیات و ماهی اصلی‌ترین منابع غذایی این ویتامین هستند.مسوول گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اینک مصرف سبزیجات و لبنیات در بین برخی از مردم استان کمرنگ است و ضرورت دارد نسبت به مزایای مصرف سبزی و لبنیات اطلاع رسانی شود.

به گفته وی، نبود فعالیت بدنی درست باعث بروز چاقی و افزایش دور کمر افراد می شود، که باید در استان و کشور الگوی تغذیه تصحیح شود.وی اظهار داشت:هم‌اینک مصرف لبنیات در روز در استان یک واحد است، در صورتی که این میزان باید ۲ تا چهار واحد در روز باشد تا کلسیم مورد نیاز بدن تامین شود در حالی که هم‌اینک تنها نیمی از کلسیم بدن تامین می‌شود و این مساله باعث کاهش انباشت کلسیم در سنین بالا می‌شود و افراد میانسال و سالمند استان با کمبود کلیسیم و پوکی استخوان مواجه هستند.استان چهارمحال وبختیاری با ۱۱ شهرستان جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارد.
برچسب ها: ویتامین D
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها