کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 افزایش استفاده پلیس از گلوله‌‌ پلاستیکی

24 اسفند 1401 ساعت 10:20


گروه بین الملل: سازمان عفو بین‌الملل نیروهای پلیس در جهان را به افزایش حمله با گلوله‌های پلاستیکی به تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، متهم کرد.
سازمان عفو بین‌الملل  با انتشار بیانیه‌ای از تشدید حملات نیروهای پلیس با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای به تظاهرکنندگان در بسیاری از کشورهای جهان خبر داده است.
بر اساس این گزارش، خشونت واحدهای پلیس علیه معترضانی که به صورت مسالمت‌آمیز به تظاهرات در صحنه عمومی می‌پردازند، به طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.
عفو بین‌الملل در گزارش خود با عنوان "چشم من منفجر شد" اشاره کرده است که شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی از سوی نیروهای پلیس منجر به مجروح و کشته شدن تظاهرکنندگان شده است.
عفو بین‌الملل خواستار کنترل سختگیرانه استفاده از این گلوله‌ها در سراسر جهان و تشدید نظارت در تولید، خرید و فروش آن شده است عفو بین‌الملل خواستار کنترل سختگیرانه استفاده از این گلوله‌ها در سراسر جهان و تشدید نظارت در تولید، خرید و فروش آن شده است
این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید کرده است: «استفاده از این مهمات فقط باید شامل مواردی باشد که اعمال خشونت از سوی فردی، باعث ایجاد تهدید مستقیم شده است. اما نیروهای پلیس به طور معمول مرتکب تخلف می‌شوند. آنها با این وجود، در قبال مجازات قانونی از مصونیت برخوردارند.»عفو بین‌الملل به این خاطر خواستار کنترل سختگیرانه این گلوله‌ها در سراسر جهان و تشدید نظارت در تولید، خرید و فروش آن شده است.طبق نتایج تحقیقات این نهاد، در طول ۵ سال اخیر در بیش از ۳۰ کشور جهان "هزاران تظاهرکننده و اشخاصی که در نزدیکی آنها بوده‌اند به خاطر استفاده نامتناسب پلیس از گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی و نیز نارنجک‌ گاز اشک آور، مجروح و ده‌ها نفر نیز کشته شده‌اند."
بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، نیروهای پلیس در کشورهای  شیلی، کلمبیا، اکوادور، فرانسه، عراق، تونس و ونزوئلا به طور مستقیم گاز اشک آور به سوی مردم شلیک کرده‌اند.
گفته می‌شود که آسیب دیدگی‌های ناشی از برخوردهای خشونت‌آمیز توسط نیروهای پلیس منجر به نابینایی، شکستگی استخوان و جمجمه، جراحت‌های مغزی و اندام‌ و همچنین بیماری‌های روحی و روانی هم شده است.


کد مطلب: 392542

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392542/افزایش-استفاده-پلیس-گلوله-پلاستیکی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir