به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۳۹۲۵۵۰

7 ادویه برای تقویت مغز، از زردچوبه تا زیره

7 ادویه برای تقویت مغز، از زردچوبه تا زیره
گروه علمی: ادویه ها علاوه بر اینکه طعم و رنگ غذا را بهبود می بخشند، به سلامت بدن نیز کمک می کنند، در این مطلب ادویه هایی معرفی می شوند که برای تقویت مغز مناسب هستند.به گزارش بهداشت نیوز ،سلامت روان نیز به اندازه سلامت جسم مهم است و در هر سنی می‌توان با رعایت بعضی توصیه‌ها و ترفندهای ساده، عملکرد مغز را تقویت کرد. مطالعات نشان می‌دهد که تغذیه تاثیر قابل‌توجهی در پیشگیری از تحلیل شناختی دارد. در این زمینه گنجاندن بعضی از ادویه‌ها در رژیم غذایی روزانه به جوان‌ماندن مغز کمک می‌کند و تا 7 سال عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.
 
در ادامه این مطلب به معرفی ادویه هایی پرداخته ایم که گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه می تواند از تحلیل های شناختی جلوگیری کند. 

زردچوبه
زردچوبه پرمصرف‌ترین ادویه در دنیاست که علاوه بر آشپزی به‌دلیل خواص درمانی به‌ویژه تاثیر ضدالتهابی شناخته می‌شود. ثابت شده که مصرف زردچوبه قابلیت‌های شناختی را بهبود می‌بخشد و امید به زندگی را افزایش می‌دهد. براساس مطالعات، زردچوبه حافظه را تقویت می‌کند و احتمال بیماری‌های استحاله‌ای مغز مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد و نقش محافظ در برابر تحلیل شناختی مرتبط با سالمندی دارد. زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که به طول عمر کمک می‌کند.

تقویت مغز با زنجبیل
زنجبیل از قرن‌ها پیش به‌دلیل خواص درمانی کاربرد داشته ‌است. براساس مطالعات اخیر نیز مصرف زنجبیل با بهبود توجه، حافظه و قابلیت واکنش در بزرگسالان و کودکان، عملکرد مغز را تقویت می‌کند. زنجبیل همچنین التهاب و استرس اکسایشی که عامل پیری سلولی است را نیز کاهش می‌دهد.

دارچین
دارچین خواص بی‌نظیری دارد که می‌توان به بهبود قابلیت شناختی اشاره کرد. مطالعات تاثیر دارچین در افزایش قابلیت‌های مغز به‌‌خصوص توجه و تمرکز در زمان اشتغال را نشان می‌دهد. همچنین دارچین با کاهش التهاب مغز و بهبود حساسیت به انسولین نقش محافظ در برابر تحلیل شناختی دارد.

هل
هل علاوه بر عطر دلنشین، خواص درمانی دارد که از جمله آنها تاثیرات قوی ضدالتهابی است که از استرس اکسایشی رادیکال‌های آزاد در بافت مغز جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، مطالعات نشان می‌دهد که هل خستگی ناشی از عوامل استرس‌زا در زمان اشتغال و تحصیل را کاهش می‌دهد و هوشیاری و تمرکز را تقویت می‌کند.

میخک
میخک ادویه‌ای با عطر تند و بومی نواحی گرمسیری آسیای جنوبی و آفریقای شرقی است. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره میخک ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارد که با رادیکال‌های آزاد مغز مقابله می‌کند و زمینه بروز بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

زیره
زیره یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدانی است که با اثر رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و در نتیجه در افزایش طول عمر و محافظت از نورون‌های بافت مغز موثر است. این تاثیرها باعث می‌شود تا حافظه، تمرکز و یادگیری تقویت شود. 

رازیانه
رازیانه سبزی معطر است که می‌توان در انواع سالاد و سوپ استفاده کرد. البته مصرف آن در کنار طعم دلچسب، خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. مطالعات علمی نیز نشان می‌دهد که مصرف رازیانه قابلیت شناختی را بهبود می‌دهد و به‌خصوص تمرکز و حافظه را تقویت می‌کند.
برچسب ها: سلامت مغز ادويه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها