به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۳۹۲۵۵۲

علت بالا رفتن کلسترول خون چیست؟

علت بالا رفتن کلسترول خون چیست؟
گروه علمی: بالا رفتن کلسترول یکی از مشکلاتی است که در روزهای آخر سال بیش از هر زمان دیگری اتفاق می افتد، در این مطلب به مهم ترین علل افزایش کلسترول در نزدیک نوروز اشاره می کنیم.به گزارش بهداشت نیوز ،کمبود وقت و شلوغی زیاد روزهای پایانی سال، الگوی غذایی بسیاری از افراد را تغییر می‌دهد. نداشتن زمان کافی برای پخت غذای خانگی، سهم غذاهای آماده و فست فودها را افزایش می دهد. همین تغییر الگوی غذایی، حتی برای چند هفته هم می‌تواند عوارض زیادی برای شما به همراه داشته باشد.
 
در این میان، مهم‌ترین تغییرات غذایی در روزهای پایانی سال که می‌توانند عاملی برای افزایش کلسترول خون باشند، شامل موارد زیر هستند:

1. گرایش به مصرف غذاهای سرخ‌شده
معمولا غذاهای سرخ‌کردنی جزو غذاهایی هستند که در مدت‌زمان کوتاهی آماده می‌شوند و وقت کمی هم برای پخت‌وپز می‌گیرند. از این‌رو، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در روزهای شلوغ آخر سال، غذاهای سرخ‌کردنی را جایگزین غذاهای آرام‌پز و سالم‌تر کنند. مصرف غذاهای سرخ‌شده می‌تواند میزان دریافت اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع در بدن را افزایش دهد و مستقیما با افزایش کلسترول خون در ارتباط باشد.

2. افزایش مصرف غذاهای رستورانی
بسیاری از آمارها نشان می‌دهند که تعداد زیادی از افراد جوامع مختلف در روزهای شلوغ کاری، تمایل کمتری به پخت‌وپز دارند و ترجیح می‌دهند که بیشتر از غذاهای رستورانی استفاده کنند.متاسفانه، روغن مصرفی در بیشتر غذاهای رستورانی از نوع روغن جامد یا هیدروژنه است که سطح بالایی از اسیدهای چرب مضر ترانس را در خود جای داده‌اند. علاوه بر این، بیشتر غذاهای رستورانی حاوی چربی‌های اشباع زیادی هستند و به همین دو دلیل می‌توانند به‌طور ناگهانی و کاملا مستقیم، افزایش کلسترول خون را به همراه داشته باشند. 

3. تمایل به مصرف فراورده‌های گوشتی 
فراورده‌های گوشتی از دیگر غذاهایی هستند که سریعا برای خوردن آماده می‌شوند و وقت زیادی برای پخت‌وپز نمی‌گیرند. به همین دلیل هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در روزهای پُرکار آخر سال بیشتر از فراورده‌های گوشتی استفاده کنند. اما بهتر است بدانید که تمامی فراورده‌های گوشتی، حتی سالم‌ترین انواع آنها نیز علاوه بر سدیم و افزودنی‌های مختلف، مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب اشباع را در خود جای داده‌اند.

توجه داشته باشید که هر ورق ژامبون حدود 3 گرم چربی اشباع به بدن شما می‌رساند و این یعنی افزایش مصرف فراورده‌های گوشتی مساوی است با بالا رفتن ناگهانی کلسترول خون. نکته قابل توجه دیگر این است که افزایش کلسترول خون در روزهای پُراسترس پایان سال می‌تواند برای بعضی افراد با افزایش خطر بیماری‌ها یا سکته‌های قلبی همراه باشد. 

4. افزایش مصرف شیرینی‌ها
یکی دیگر از عادت‌های غذایی بسیار نادرستی که در روزهای شلوغ، پُرکار و پُراسترس آخر سال، گریبانگیر بسیاری از افراد می‌شود، افزایش تمایل به مصرف انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، کلوچه‌ها، بیسکویت‌ها یا تمامی فراورده‌های حاوی قند و شکر است.

معمولا افرادی که در روزهای پایانی سال برای غذا خوردن فرصت کافی ندارند، سعی می‌کنند که در طول روز خودشان را با مصرف انواع شیرینی‌ها سیر نگه دارند. بهتر است، بدانید که تمامی انواع شیرینی‌ها، علاوه بر داشتن قند و شکر، حاوی اسیدهای چرب اشباع یا در مواردی اسیدهای چرب ترانس هستند. عادت به مصرف شیرینی‌های مختلف در یک دوره زمانی می‌تواند افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید خون را به همراه داشته باشد. 
برچسب ها: کلسترول خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها