به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۳۹۲۵۵۸
سکوت دولت ادامه دارد

2 ابهام پیرامون آزادسازی منابع بلوکه‌شده در عراق

2 ابهام پیرامون آزادسازی منابع بلوکه‌شده در عراق
گروه اقتصادی:با گذشت چهار روز از انتشار خبر آزادسازی 500 میلیون دلار از منابع ایران در عراق، همچنان در جزئیات این موضوع ابهاماتی وجود دارد.به گزارش تجارت‌نیوز، در ابتدای هفته جاری و همزمان با انتشار بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان و چین مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، خبر آزادسازی 500 میلیون دلار از منابع ارزی ایران نزد عراق منتشر شد. در میان اظهارنظرهایی که درباره آزادسازی این دلارهای بلوکه شده مطرح می‌شوند، بعضا تناقض‌های اساسی وجود دارند که نمی‌توان به راحتی از آنها چشم‌پوشی کرد.

از 4 تا 14 میلیارد دلار؛ کل منابع چقدر است؟
اولین ابهامی که درباره منابع مسدود شده ایران در عراق مطرح است، میزان کل این منابع است. چراکه منابع مختلف، ارقام متفاوتی را برای کل این مبلغ ذکر کرده‌اند.خبرگزاری ایسنا در این باره اعلام کرد که طبق پیگیری‌های خبرنگار این خبرگزاری، ایران بیش از چهار میلیارد دلار منابع مسدود شده ارزی در عراق دارد.

این در حالی است که حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق، در گفتگو با تسنیم مدعی شد: وزارت خارجه عراق به آمریکا اعلام کرده است که حدود 18 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستیم. البته رئیس کل بانک مرکزی ایران رقم کمتری را اعلام کرده و رقم 10 میلیارد دلار در گذشته اعلام شده بود.از سوی دیگر، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، نیز در گفت‌وگو با ایبِنا اعلام کرد که میزان مطالبات ایران از عراق متغیر است، اما بین هفت تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است.لازم به ذکر است که این اظهارنظرهای پراکنده در حالی مطرح می‌شوند که مقامات رسمی دولت تاکنون موضع خود را نسبت به این موضوع مشخص نکرده‌اند.

نحوه آزادسازی منابع چگونه خواهد بود؟
یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، نحوه آزادسازی این منابع است.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در اظهارات خود اعلام کرده است که نحوه دریافت 500 میلیون تومانی که قرار است آزاد شود هنوز مشخص نیست و نهایی نشده است. با این وجود وی تاکید کرد که آزادسازی منابع ایران در عراق قطعا به عرضه بیشتر ارز اسکناس در بازار منجر خواهد شد که تاثیر بسیاری در کاهش قیمت‌ها دارد.

این در حالی است که دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این باره گفت: عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیر واریز می‌کند اما این به معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.
وی همچنین افزود: پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکاست و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیستند، به طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.

تناقض بین گفته‌های این دو عضو اتاق مشترک ایران و عراق از آن جهت اهمیت دارد که دسترسی نداشتن ایران به این منابع، به این معنی است که اسکناسی وارد بازار نمی‌شود و قیمت ارز، حداقل از این مسیر تاثیر نمی‌پذیرد.با این وجود، مسئولان مربوطه درباره این موضوع نیز سکوت اختیار کرده‌اند و باید دید که واکنش آنها به نحوه آزادسازی منابع ایران در عراق چیست؟
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها