به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۳۹۲۵۷۰
توریست های چینی کم خرجند و درآمدی برای گردشگری ایران ندارند

اما و اگرهای گسیل گردشگران چینی به ایران

اما و اگرهای گسیل گردشگران چینی به ایران
گروه اقتصادی: اخیرا وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام کرده است صدور مجوز سفر‌های گردشگری گروهی برای شهروندانش را از تاریخ ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) به ۴۰ کشور دیگر از جمله ایران از سرگرفته است.به گزارش رسانه‌های رسمی چین، این دومین بسته مقصد‌های گردشگری در برنامه راهنمای چین برای تور‌های گردشگری گروهی است که پس از بازگشایی مرز‌ها پس از دوران همه گیری ویروس کرونا اعلام شد. بسته نخست برای ۲۰ کشور و منطقه در تاریخ ۶ فوریه (۱۷ بهمن) اعلام شده بود.

ورود گردشگران چینی می‌تواند صنعت گردشگری ایران را نجات دهد؟
به گزارش اقتصاد 24، اما آیا ورود گردشگران چینی به ایران می‌تواند صنعت گردشگری در ایران را رونق بخشد و این صنعت در انزوا و رخوت در کشور را نجات بخشد؟تا پیش از کرونا آمار توریست‌های خروجی چینی، ۱۰۰ میلیون نفر بود. اما این توریست‌ها از قشر‌های مختلفی هستند و معمولا قشر مرفه چینی به ایران سفر نمی‌کنند.

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در این زمینه  گفت: بازار چین بیش از ۷۰ میلیون توریست خروجی دارد که هرساله به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند، اما برای جذب این توریست‌ها باید سرمایه گذاری و تبلیغات کرد و برنامه ریزی جامع داشت. تنها با یک فم تور نمی‌توان بازاری به این بزرگی را جذب کرد.

وی افزود: باید در بازار هدف چین رخنه کرد و این کار با سرمایه گذاری و تبلیغات صورت می‌گیرد.یکی از دلایلی که توریست‌های خارجی به ایران سفر نمی‌کنند، روابط ضعیف و بعضا خصمانه دولت‌های مختلف با ایران در حوزه دیپلماسی است. اما روابط دیپلماسی خوب نیز الزاما برای توسعه گردشگری کافی نیست. برای همین است که ایران در جذب توریست‌های چینی و روسی هم موفق نبوده است. اگرچه چینی‌ها حتی در شرایطی که گردشگری ورودی ایران در رکود است، باز هم به ایران سفر می‌کنند، اما این آمار نسبت به ۱۰۰ میلیون توریست خروجی چین که هر ساله به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند بسیار ناچیز است.

رفیعی شاد در اینباره  گفت: روابط سیاسی خوب با کشور‌های دیگر کافی نیست، همانطور که در مورد روس‌ها کافی نبوده است. دیپلماسی در گردشگری بسیار مهم است، اما موارد دیگری نیز در رابطه با جذب توریست‌های چینی مهم و تاثیرگذار است که باید رعایت شود. باید بازار هدف مورد تحقیق قرار بگیرد و خواسته‌های توریست‌های چینی از سفر کردن به دیگر کشور‌ها بررسی شود.

وی افزود: از سویی دیگر توریست‌های اروپایی بسیار بیشتر از گردشگران چینی در ایران هزینه می‌کنند و درآمدزایی دارند. چینی‌ها توریست‌های کم خرجی هستند که درآمد چندانی برای گردشگری ایران ندارند.

توریست‌ های چینی‌ برای گردشگری ایران درآمدزایی ندارند
«اقامت در سوئیت و خانه‌های سازمانی، استفاده از دانشجویان چینی به عنوان تور لیدر و خودداری از خرید سوغات؛ این‌ها ویژگی‌های یک توریست ایده آل نیست. اگر توریستی درآمدزایی نداشته باشد فایده اش چیست؟»

ارژنگ انتصاری، فعال گردشگری با اشاره با بیان این مطلب گفت: توریست‌های چینی برای گردشگری ایران درآمدزایی ندارند چرا که نسبت به دیگر توریست‌های خارجی کمتر هزینه می‌کنند و معمولا از خرید سوغات و صنایع دستی خودداری می‌کنند. همچنین از تور لیدر استفاده نمی‌کنند و دانشجویان چینی مقیم ایران را به عنوان راهنمای خود انتخاب می‌کنند.وی افزود: بخش بزرگی از گردشگری، درآمدزایی آن است، اما توریست‌های چینی حتی در هتل نیز اقامت نمی‌کنند. معمولا یا در خانه‌های سازمانی ویژه کارمندان چینی اقامت می‌کنند یا آپارتمان ارزانی را اجاره می‌کنند.

چینی‌ها برای فرهنگ جامعه میزبان مخربند
کارشناسان معتقدند توریست‌های چینی نه برای اقتصاد ایران سودمندند و نه فرهنگ آن. این توریست ها نه به فرهنگ جامعه مقصد احترام می‌گذارند و نه علاقه‌ای به خرج کردن دارند.حسین عبادتی، راهنمای گردشگری انگلیسی زبان  گفت: به طور کلی چینی‌ها برای فرهنگ جامعه میزبان مخربند. برای چینی‌ها احترام به فرهنگ میزبان اهمیتی ندارد. حتی در توریست‌های چینی مورد سرقت هم پیش آمده است.

وی افزود: چینی‌ها عموما از راهنما استفاده نمی‌کنند و به تنهایی سفر می‌کنند. در بیشتر اوقات آپارتمان یا سوئیت اجاره می‌کنند و در هتل اقامت نمی‌کنند. اهل خرج کردن و خرید کردن در سفر نیستند و دلیل اشتیاق زیادشان برای سفر به ایران، ارزان بودن هزینه هاست.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها