به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۱۰

کشف یک ابرزمین مرموز در کهکشان راه‌شیری

گروه علمی: اخترشناسان سیاره‌ای مرموز را کشف کرده‌اند که می‌تواند در حال تبدیل شدن به دنیایی آبی باشد.
یک سیاره فراخورشیدی مرموز در فاصله ۱۳۸ سال نوری از زمین ممکن است در حال تغییر شکل باشد. تجزیه و تحلیل یک سیاره فراخورشیدی به نام «HD-۲۰۷۴۹۶b» نشان می‌دهد که این سیاره، دارای به ترتیب ۶.۱ و ۲.۲۵ برابر جرم و شعاع زمین، یک جو گازی، یا یک اقیانوس به اندازه کل سیاره یا ترکیبی از هر دو دارد و می‌تواند به یک ابرزمین تبدیل شود.

این امر می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا معمای کشف سیارات فراخورشیدی‌ شکاف بین توده سیارات سنگی بزرگ‌تر از زمین و سیارات گازی کوچکتر از نپتون را حل کنند. برای توصیف جو این سیاره خورشیدی به نگاهی دقیق‌تر نیاز است.

راه‌شیری کهکشانی متنوع با سیارات فراخورشیدی بسیار متفاوت است. اخترشناسان در زمان نگارش این مقاله حدود ۵۳۰۰ جهان خارج از منظومه شمسی را کشف و تایید کرده‌اند که تعداد گزینه‌های تاییدنشده تقریبا دو برابر بیشتر است.

با این اطلاعات، دانشمندان می‌توانند تجزیه و تحلیل‌های آماری را برای کشف روند در سیستم های سیاره ای داشته باشند و یک چیز جالب که فهمیده‌ایم این است که تعداد سیارات فراخورشیدی بین ۱.۵ تا ۲ برابر جرم زمین با مدارهای کوتاهتر از حدود ۱۰۰ به طور چشم‌گیری کم است.

دلایل این امر کاملا مشخص نیست، اما شواهدی نشان می‌دهد که به نزدیکی با ستاره میزبان مرتبط است. این امکان وجود دارد که زیر یک آستانه بحرانی خاص، یک سیاره فراخورشیدی جرم کافی برای حفظ گرانش جو خود نداشته باشد.

جهان‌هایی شناسایی شده که حاوی سرنخ‌هایی درباره این فرآیند هستند و دانشمندان با استفاده از جستجوگر سیاره‌ای با سرعت شعاعی با دقت بالا (HARPS) در تلسکوپ ۳.۶ متری در رصدخانه لا سیلا در شیلی، به دنبال موارد بیشتری هستند.