به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۳۹۲۶۱۹

چشم‌انداز مثبت چین به نفت جان دوباره داد

چشم‌انداز مثبت چین به نفت جان دوباره داد
گروه اقتصادی: قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه، تحت تاثیر خوش‌بینی اوپک به رشد بیشتر تقاضای چین برای سوخت که بدبینی سرمایه‌گذاران جهانی در پی ورشکستگی اخیر چند بانک آمریکایی را تحت‌الشعاع قرار داد، بیش از یک درصد افزایش یافت.
 
به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۹۳ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۶ معادل ۱.۴ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه‌شنبه بیش از چهار درصد نزول کرده و به پایین‌ترین رکورد در سه ماه گذشته عقب نشینی کرده بودند.

به گفته توشی تاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت "فوجیتومی سکیوریتیز"، بازار نفت پس از زیان شدیدی که در نخستین روزهای معاملات هفته جاری متحمل شد، بهبود پیدا کرده و بعضی از سرمایه گذاران، از این کاهش به عنوان فرصتی برای خرید ارزان استفاده کردند. اوپک، دورنمای تقاضای چین برای نفت را ارتقاء داد که این موضوع از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. با این حال، سرمایه گذاران همچنان نگران سرایت بحران مالی پس از فروپاشی و شکستگی اخیر بانک‌های آمریکایی هستند. وی خاطر نشان کرد این که وست تگزاس اینترمدیت بتواند بالای ۷۰ دلار در هر بشکه بماند، به دقت دنبال می‌شود.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۳ را به دلیل تسهیل محدودیت‌های کووید ۱۹ در این کشور بالا برد اما برآوردش از تقاضای جهانی را با اشاره به ریسک‌های نزولی احتمالی برای رشد اقتصاد جهانی، بدون تغییر نگه داشت.

آماری که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد پالایشگاه‌های چین در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۳ درصد، نفت بیشتری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پالایش کردند که این رشد تحت تاثیر سیاست صادرات سوخت روی داده است و پالایشگاه‌های خصوصی در واکنش به بهبود حاشیه سود سوخت‌های حمل و نقل پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، نفت بیشتری پالایش می‌کنند.

استفانو گراسو از شرکت ۸VantEdge اظهارکرد: بهبود تقاضای چین برای سوخت، عامل مثبتی برای قیمت‌های نفت است. این انتظار وجود دارد که توازن میان عرضه و تقاضای نفت در نیمه دوم سال تحت تاثیر بهبود تقاضای چین، فاصله کمتری پیدا کند مگر اینکه رکود جهانی شدیدی روی دهد.

تعطیلی ناگهانی بانک "اس وی بی فایننشیال" نگرانی‌هایی را نسبت به ریسک‌ها و مخاطراتی که برای بانک‌های دیگر در نتیجه افزایش چشمگیر نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در یک سال گذشته به وجود آمده، برانگیخته است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی را درباره این که آیا بانک مرکزی آمریکا ممکن است روند تحکیم سیستم سیاست پولی خود را آهسته کند را به همراه داشته است.

طبق آماری که روز گذشته منتشر شد، نرخ تورم آمریکا مطابق با انتظارات بوده و احتمال افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در نشست بعدی این بانک مرکزی را تقویت کرد.در این بین، موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ مارس، حدود ۱.۲ میلیون بشکه رشد کرده است که با پیش بینی تحلیلگران در نظر سنجی رویترز همخوانی داشت اما ذخایر سوخت کاهش پیدا کرد.بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با شرکت انرژی اینتلیجنس اظهار کرد: اتحاد اوپک پلاس به کاهش تولیدی که در اکتبر توافق شده بود تا پایان سال میلادی جاری ادامه خواهد داد.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها