کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دلایل اختلال خواب در کودکان و نوجوانان

24 اسفند 1401 ساعت 17:36


گروه جامعه: یک فوق‌تخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت خواب و تاثیرات آن بر سلامت، در سنین مختلف، به برخی دلایل بروز اختلال خواب در کودکان و نوجوانان پرداخت.

دکتر سارا ده‌بزرگی  گفت: خواب کافی و با کیفیت برای سلامت جسم و روان همه افراد جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوان اهمیت زیادی داشته و بر رشد افراد این گروه سنتی تاثیر قابل توجهی دارد؛ زیرا بدن کودک و نوجوان طی مراحل خواب، هورمون رشد ترشح می‌کند؛ بنابراین در صورت مواجهه فرد با کم‌خوابی، با گذشت زمان، احتمال بروز تغییرات جسمی، عاطفی و ذهنی وجود خواهد داشت.

ده‌بزرگی ادامه داد: کودک برای رشد، یادگیری و عملکردهای مناسب، به خواب کافی و با کیفیت نیاز دارد؛ کم‌ خوابی، روی خُلق و خوی کودک اثر گذاشته و عملکرد او را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: مدت زمان خواب مورد نیاز در سنین مختلف متفاوت است، اما این زمان طی ۲۴ ساعت و چُرت‌های طی روز با افزایش سن فرد کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز در اطلاق ابتلا به بی‌خوابی در افراد، گفت: زمانی که میزان ساعت و همچنین کیفیت خواب برای مدتی مناسب نبوده و فرد از میزان ساعت و کیفیت خواب خود راضی نباشد و طی روز احساس نشاط کافی را نداشته باشد، می‌گوییم دچار بی‌خوابی شده است.

علل بی‌خوابی
ده‌بزرگی دلایل بروز بی‌خوابی را متنوع ذکر و اضافه کرد: رویدادها و استرس‌های روزانه، ترس شبانه، ناتوانی والدین برای برقراری روال منظم خواب و بیداری کودک، بیماری‌های جسمی و مشکلات روان‌پزشکی نظیر افسردگی، اختلالاتی نظیر دوقطبی، بیش‌فعالی، بی‌توجهی، وسواس و ... می‌تواند از علل ابتلای افراد به بی‌خوابی باشد.

این پزشک فوق‌تخصص خاطرنشان کرد: اختلالات روانی به خصوص اختلالات اضطرابی نیز می‌تواند باعث مشکلات در خواب کودک و نوجوان شود؛ موضوعی که می تواند خود را به صورت ترس از خوابیدن به تنهایی، دیر خوابیدن، بیدار شدن‌های مکرر، کابوس و وحشت شبانه و ... نشان دهد.

او گفت: خواب ناکافی و بی‌کیفیت باعث افزایش احتمال ابتلای کودک و نوجوان به بیماری‌های مختلف به خصوص اختلال در عملکردهای شناختی، یادگیری اجتماعی و ... خواهد شد.عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز افزود: اختلال خواب در کودکان به شکل‌های مختلف و با نشانه‌های متفاوتی بروز کرده و منجر به ایجاد تنش، اختلالات شناختی، نداشتن اعتماد به نفس، فشارهای عصبی، استرس و اضطراب می شود.

این فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان توصیه کرد: در صورت مشاهده این علایم، به ویژه زمانی که این علایم تداوم داشته باشد، لازم است برای انجام مداخلات رفتاری یا در صورت نیاز دارو درمانی به روانپزشک یا روانپزشک اطفال و نوجوان مراجعه کنیم.


کد مطلب: 392670

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392670/دلایل-اختلال-خواب-کودکان-نوجوانان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir