کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آزمایش NIPT و ازدواج‌های فامیلی در بهترین آزمایشگاه ژنتیک ایران

24 اسفند 1401 ساعت 19:11

گروه دانش: امروزه یکی از مهم ترین دغدغه‌های افرادی که به هر جهتی احتیاج به چکاپ داخلی بدن خود دارند، پیدا کردن یک آزمایشگاه خوب و معتبر است. از طرفی، زیاد بودن تعداد آزمایشگاه‌ها در سطح کلان شهرها مثل اصفهان، تشخیص این که کدام یک از آنها به صورت تخصصی و دقیق کار خود را انجام می‌دهد، سخت کرده است.


از همین رو قصد داریم در این مقاله، به بررسی ویژگی‌هایی بپردازیم که بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان باید داشته باشد. این ویژگی‌ها عبارت است از:
●    میزان دقت و درستی در جواب آزمایش‌ها.
●    نحوه برخورد پرسنل.
●    جوابدهی آزمایش‌ها در کمترین زمان.
●    رعایت بهداشت و نظافت محیط آزمایشگاه.
●    موقعیت مکانی آزمایشگاه.
●    استفاده از تجهیزات به روز و جدید در آزمایشگاه.
در ادامه به طور کامل تر، به توضیح موارد مهم بالا می‌پردازیم.

ویژگی‌های بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان
همانطور که پیشتر گفتیم، بهترین آزمایشگاه باید دارای یکسری ویژگی بوده تا بتواند پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان باشد. در ادامه به صورت کاملتر در مورد مهمترین ویژگیها توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

1.    میزان دقت و درستی در جواب آزمایش:
دقیق و درست بودن جواب آزمایش، مهمترین نکته ای است که یک آزمایشگاه را معتبر می‌کند. استفاده از نیروهای انسانی متخصص در لابراتوار، می‌تواند در افزایش دقت جواب آزمایش، تاثیر زیادی داشته باشد. بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان با بهره گیری از نیروهای متخصص و باتجربه، میزان خطای انسانی را به کمترین حد ممکن رسانده و تلاش میکند بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان ارائه نماید.

2.    نحوه برخورد پرسنل:
برخورد کادر و پرسنل پذیرش در محیطهای پزشکی و درمانی، از مهمترین عوامل تاثیرگذار در ذهن افراد است. پرسنل باید آموزش دیده و مجرب باشند تا بتوانند حس آرامش را در مراجعه کنندگان ایجاد کنند و در ذهن آنها، تاثیر مثبتی بگذارند.

3.    جوابدهی آزمایش‌ها در کمترین زمان:
یکی از مزیت‌هایی که هر آزمایشگاهی می‌تواند داشته باشد، سرعت جوابدهی به بیماران است. چرا که در بسیاری از موارد و بیماریها، تشخیص زودهنگام بیماری میتواند بر روند بهبود بیمار تاثیرگذار باشد. از همین رو، بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان در تلاش است تا در کوتاه ترین زمان ممکن به جواب دهی به بیماران بپردازد.

کاریوژن ، بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان
کاریوژن یکی از معتبرترین و بهترین آزمایشگاه‌های ژنتیک کشور است. این آزمایشگاه به دلیل ویژگی‌هایی همچون دقت بالا و جوابدهی فوری آزمایشات، بهترین آزمایشگاه ژنتیک در اصفهان است. شما با مراجعه به وب سایت کاریوژن، می‌توانید از مشاوره رایگان این آزمایشگاه، بهره‌‌مند شوید. از جمله آزمایشاتی که در کاریوژن انجام می‌شود، به شرح زیر است:
●    آزمایش سل فری یا NIPT.
●    سیتوژنتیک.
●    فارماکوژنتیک.
●    آزمایش PGD.
●    آزمایش ژنتیک.
●    تعیین هویت.
●    آزمایش ازدواج فامیلی.
●    سایر آزمایشات ژنتیک.



از میان آزمایشات گفته شده، عده‌ی کمی از اهمیت آزمایش سل فری و ازدواج فامیلی با خبر هستند. ما در ادامه مقاله به طور مفصل به بررسی و معرفی این دو آزمایش مهم خواهیم پرداخت.

آزمایش سل فری
آزمایش سل فری ، قبل از تولد نوزاد انجام شده و ناهنجاری‌های ژنتیکی خاص مثل سندروم داون را مشخص می‌کند. بعد از تشکیل جنین، برخی از سلول‌های مادر از بین می‌رود که باعث آزاد شدن DNA‌های داخل هسته می‌شود؛ از همین رو برای تشخیص اختلالات کروموزومی می‌توان بر روی DNA‌های آزاد شده، آزمایش سل فری انجام داد. علت نام گذاری این آزمایش نیز، به همین دلیل است.
دی ان ای‌های آزاد شده، متشکل از چیزی کمتر از 200 بلوک ساختمانی است که هنگام مرگ و بعد از تجزیه سلول‌ها بوجود می‌آید.
آزمایش سل فری (NIPT) در واقع نوعی غربالگری است که در کنار دیگر آزمایشات، در تشخیص دقیق‌تر پزشک متخصص زنان، به وی کمک می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمام زنان باردار، نمی‌توانند آزمایش سل فری را انجام دهند. در ادامه به بررسی افرادی که نمی توانند این آزمایش را انجام دهند، میپردازیم.
چه کسانی نباید آزمایش سل فری انجام دهند؟
همانطور که گفتیم بعضی افراد با توجه به شرایطی که دارند، نباید این آزمایش را انجام دهند. این افراد عبارت اند از:
•    مادرانی با سابقه بیماری سرطان.
•    بانوانی مبتلا به بیماری سندروم داون.
•    مادرانی که در 3 ماه اخیر دریافت خون داشتند.
•    مادرانی که بارداری سه و چهار قلو دارند.



آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی
آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی ، آزمایشی کمی پرهزینه اما مهم است که از بسیاری بیماری‌های شایع در ازدواج‌های فامیلی جلوگیری می‌کند. احتمال داشتن فرزندهای مبتلا به مشکلات سلامتی یا عارضه‌های وراثتی برای والدینی که با هم نسبت خویشاوندی دارند، وجود دارد.
ارتباط خویشاوندی دارای درجه بندی‌های متفاوت است. درجه اول، ارتباط بین والدین با فرزندان و خواهران و برادران است. درجه دوم ارتباط بین عمو و برادرزاده، خاله خواهرزاده، پدربزرگ و نوه است. درجه سوم ارتباط بین پسر عمو و دختر عمو، دخترخاله پسر خاله، پسر دایی دختر عمه، دختر دایی و پسر عمه است. درجه چهارم ارتباط بین نوه خاله با دختر خاله، نوه عمو با پسر عمو است. ارتباط درجه پنجم هم ارتباط بین نوادگان است.
انجام آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی باید قبل از ازدواج و یا قبل از اقدام برای بارداری انجام شود تا فرصت بیشتری برای تصمیم گیری‌های بعدی وجود داشته باشد.

چه کسانی باید آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی را انجام بدهند؟
برخلاف تصور عمومی، تنها افرادی که به صورت خویشاوندی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، کاندید برای این آزمایش نیستند. افراد با شرایط مختلفی وجود دارند که باید به انجام این آزمایش بپردازند. در ادامه به معرفی شرایط افرادی که باید این آزمایش را انجام دهند میپردازیم:
●    زوج‌هایی که دارای یک فرزند مبتلا به بیماری‌های مادرزادی هستند.
●    وجود یک سابقه بیماری وراثتی در خانواده زوجین.
●    قبل از انجام ازدواج فامیلی.
●    بانوانی که بالای 35 سال سن دارند.
●    خانم‌هایی که سابقه سقط مکرر داشتند.

جمع بندی
ما در این نوشته، شما را با بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان یعنی کاریوژن آشنا کردیم. در انتها پیشنهاد می‌کنیم، اگر ساکن استان اصفهان هستید، برای انجام انواع آزمایشات ژنتیکی، به کاریوژن مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم، برای دریافت مشاوره رایگان، به وب سایت این آزمایشگاه مراجعه کنید.
 


کد مطلب: 392705

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392705/آزمایش-nipt-ازدواج-های-فامیلی-بهترین-آزمایشگاه-ژنتیک-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir