کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قطر از استخدام کی‌روش چه هدفی را دنبال می‌کند؟

25 اسفند 1401 ساعت 16:35


گروه ورزشی: حذف شدن آنها در مرحله گروهی جام جهانی بد بود، اما اتفاقات بعدی بدتر بود. اما آیا آنها می‌توانند برای بیرون رفتن از این شرایط روی تصمیم یکی از باهوش‌ترین مربیان حساب باز کنند؟
باتوجه به سردرگمی فوتبال قطر در مورد تمرکز بر مسائل خارج از زمین که توسط بخش‌هایی از رسانه‌های بین‌المللی در طول جام جهانی مورد تاکید قرار می‌گرفت، شاید تعجب‌آور نباشد که کارلوس کی‌روش در ماه فوریه به عنوان سرمربی این کشور منصوب شد. آخرین بار در صحنه جهانی شاهد حمله این مربی به خبرنگاران غربی برای پرسیدن سوالات غیرفوتبالی در مورد شرایط ایران بودیم. اقداماتی که در بخش‌هایی از جهان از جمله دوحه به خوبی پیش رفت.
باتوجه به فاجعه‌ای که در جام جهانی با سه باخت در سه بازی برای قطر رخ داد، ممکن است فدراسیون این کشور فکر کند که باید کمی زودتر او را منصوب می‌کرد. امروز کانون توجهات جام جهانی دوحه را ترک کرده است، اما مبارزات فوتبال این کشور ادامه دارد. ماه گذشته، الدحیل، صدرنشین لیگ ستارگان قطر، به چهار تیم پایانی لیگ قهرمانان آسیا راه یافت و این شانس را به خود داد تا به اولین فینالیست این کشور از سال ۲۰۱۱ تبدیل شود. با این حال آنها در مقابل الهلال با نتیجه سنگین ۷ بر صفر شکست خوردند تا وداعی تحقیرآمیز با این رقابت‌ها را تجربه کنند. 
چند روز بعد جام ملت‌های آسیای زیر ۲۰ سال فرصتی بود تا قطر نشان دهد سرمایه‌گذاری روی جوانان در این سال‌ها نتیجه داده است. با این حال، این بازی نیز با صفر امتیاز از سه بازی و با شکست نهایی ۹-صفر مقابل استرالیا (به رهبری مربی خوش‌سفر انگلیسی ترور مورگان) به پایان رسید. ایناکی آبادیا، سرمربی قطر گفت: «ما نتوانستیم از پس خواسته‌های بازی 
بر بیاییم. ما هیچ بهانه‌ای نداریم. ما باید به درون تیم خود نگاه کنیم و ببینیم در این روند چه اشتباهی رخ داده است.» این سخنان مشابهت‌های زیادی با اظهارات سرمربی تیم ملی این کشور در جام جهانی، فلیکس سانچز، یا هرنان کرسپو سرمربی الدحیل داشت. چهار سال پیش قطر در ایده‌آل‌ترین موفقیت فوتبالی‌اش بود. سرخپوشان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، با به ثمر رساندن ۱۹ گل و دریافت یک گل، قدرت‌های سنتی قاره‌ای عربستان، کره‌جنوبی و ژاپن را شکست دادند و برای اولین‌بار جام را بالای سر برند.
المعز علی ۹ گل به ثمر رساند که یک رکورد برای این تورنمنت به حساب می‌آمد. اکرم عفیف در خلق موقعیت عالی بود و موقعیت‌های دیگری هم به وجود آورد. فوتبال آسیا چند ستاره جدید و چند نیروی جدید داشت. آنها چند ماه بعد در کوپا امریکا رقابت کردند و در جام طلایی کونکاکاف در سال ۲۰۲۱ شرکت کردند و در گروه خود به پیروزی رسیدند و نیمه نهایی خود را یک-صفر به ایالات‌متحده باختند با این حال علی در دومین تورنمنت بین‌المللی به عنوان بهترین گلزن انتخاب شد.
در چنین شرایطی جام جهانی آغاز شد و اولین حضور آنها بعد از ۱۲ سال سخت و طولانی فرا رسید. بازی بد با نمایشی بدتر در برابر اکوادور شروع شد و علی‌رغم عملکرد بهتر قطری‌ها در مقابل سنگال و هلند، آنها شکست خوردند. سانچز که در چند روز گذشته به نظر می‌رسید در جهت مخالف کی‌روش برای تصدی پست سرمربیگری ایران در حرکت است، گفت: «هدف ما رقابتی بودن بود. ما ماه‌ها کار کرده‌ایم تا بتوانیم عملکرد خوبی ارایه دهیم، اما گاهی اوقات بازی آن‌طور که انتظار دارید انجام نمی‌شود. ما در سطح بالای خود بازی نکردیم. ما رقابتی بودیم اما پیشرفت نکردیم.»
در مورد اینکه آیا رقابتی بودن هدف بوده است یا خیر بحث وجود دارد. شاید یک بار اتفاق افتاد اما پیشرفت‌های انجام شده انتظارات را افزایش داد. پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و سایر تورنمنت‌های بین‌المللی، اغلب فکر می‌کردند سانچز 
-که در سال ۲۰۰۶ در آکادمی اسپایر دوحه کار می‌کرد، با بسیاری از بازیکنان در رده‌های سنی بالا رفت و در سال ۲۰۱۷ به شغل بزرگسالی رسید- در مسیر درستی قرار دارد.
اما نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه او در ماه نوامبر بیش از حد به کسانی که جام ملت‌های آسیا را بالای سر بردند وفادار بوده و تقریبا در این چهار سال جریان تازه‌ای به راه نینداخته است. همچنین نگرانی‌های عمومی ‌بیشتری وجود داشت که علی‌رغم تلاش‌ها برای حضور هر چه بیشتر تیم در مسابقات بین‌المللی از طریق یک برنامه آماده‌سازی بی‌سابقه، این موقعیت ممکن است بیش از حد باشد. بازیکنان قطر مقابل اکوادور که روی کاغذ ضعیف‌ترین تیم گروه بودند، شکست خوردند و احتمالا باید برای مدتی با عنوان ضعیف‌ترین میزبان تاریخ سر کنند.
جام جهانی ذهن‌ها را متمرکز کرد و این نتیجه سال‌ها آمادگی و سرمایه‌گذاری بود. با توجه به ناامیدی در ماه نوامبر و مبارزات رقت‌انگیز جام ملت‌های زیر ۲۰ سال آسیا، این سوال مطرح می‌شود که آیا قطر به جایگاه قبلی خود به عنوان یک کشور درجه دو آسیایی 
باز خواهد گشت یا به تلاش برای تبدیل شدن به یک نیروی پیشرو در قاره ادامه خواهد داد.
ورود کی‌روش، یکی از باتجربه‌ترین مربیان فوتبال که پس از حضورش در ایران به خوبی در منطقه شناخته شده است، از برخی جهات نشانه‌دار است. او یک عمل‌گرایی و هوشیاری تاکتیکی به ارمغان می‌آورد که در جام جهانی برای قطری‌ها غایب بود، زمانی که استعداد او در ایجاد ذهنیت محاصره نیز می‌توانست مفید باشد. اینکه سرمربی سابق رئال‌مادرید فردی است که بر بازسازی کادرفنی، اعتماد به نفس و سبک بازی نظارت می‌کند.
خیلی زود یک تورنمنت بزرگ بین‌المللی دیگر برگزار می‌شود. جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ ژانویه آینده در قطر برگزار می‌شود و باید سرنخ‌هایی را در مورد اینکه آیا این تیم می‌تواند پیشرفت‌هایی پیش از جام جهانی ادامه دهد و از ناکامی‌های آن درس بگیرد یا خیر ارایه دهد.
 با این حال، هدف بزرگ جام جهانی ۲۰۲۶ است و اولین بازی فراموش‌نشدنی ۲۰۲۲ ممکن است روزی حاوی نکات مثبتی باشد، اگر به ایجاد سکوی پرشی برای اولین مرحله مقدماتی کمک کند. اگر قطر به آن تورنمنت برسد، ممکن است از دومین حضور خود در جام جهانی بسیار بیشتر از جام جهانی اول لذت ببرند، اما، حتی با افزایش تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی به ۴۸ تیم، کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.


کد مطلب: 392763

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392763/قطر-استخدام-کی-روش-هدفی-دنبال-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir