کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آبی‌ترین چهره‌های سال ۱۴۰۱ این چند نفر هستند

25 اسفند 1401 ساعت 16:38


گروه ورزشی: استقلال در سال ۱۴۰۱ موفق شد بعد از ۸ فصل ناکامی (فصل سیزدهم تا پایان فصل بیستم) به ناکامی‌های خود در رسیدن به جام قهرمانی لیگ برتر پایان دهد و قهرمان لیگ برتر ایران شود. اگر استقلال جام لیگ بیست و یکم را هم نمی‌برد، فصول ناکامی‌اش به ۹ فصل می‌رسید اما فرهاد مجیدی و شاگردانش موفق شدند، به تیره‌روزی‌های استقلال در سال‌های طولانی خاتمه دهند و جام قهرمانی را به چنگ آورند.  هرچند که استقلال با وجود سال‌های متمادی ناکامی پرامتیاز‌ترین تیم لیگ بود و میانگین امتیازگیری آبی‌ها با وجود قهرمان نشدن در هشت فصل پی‌درپی بالاتر از همه تیم‌های لیگ برتر قرار داشت، با این حال حلاوت قهرمانی چیزی بود که آبی‌ها حسرتش را می‌کشیدند تا این تیم سرانجام توانست خواسته هوادارانش را با تأخیری طولانی اجابت کند و جام قهرمانی لیگ برتر را به ویترین افتخارات خود اضافه کند. استقلال در فصول پنجم، هشتم و دوازدهم با مربیگری امیر قلعه‌نویی بر بام فوتبال ایران نشسته بود اما چهارمین قهرمانی را فرهاد مجیدی با تیمی که در بخش دفاعی بسیار سختکوش بود، به چنگ آورد تا نامش در تاریخ این باشگاه برای همیشه حک شود. استقلال به طور کلی در سال ۱۴۰۱ اوضاع رو به راهی داشت. قهرمانی در ماه‌های آغازین سال و نتایج مطلوبی که با مربیگری ساپینتو در هفته‌های پایانی سال نصیب آبی‌ها شد سالی متفاوت را برای استقلال رقم زد. در این موفقیت نقش برخی چهره‌ها ملموس‌تر بود. مردانی که نام‌شان در ذیل آمده است...
رافائل داسیلوا
 رافائل داسیلوا درست در ایامی که استقلال بابت ادامه فعالیت سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند قطع امید کرده بود و این دو بازیکن را که فصل پیش در اوج قرار داشتند، از دست داد به داد استقلال رسید و در خط دفاع آبی‌ها تبدیل به مهره‌ای بزرگ و مهم شد. داسیلوا در حالی تبدیل به یکی از ستاره‌های استقلال در سال 1401 شد که همه انتظار داشتند چنین عنوانی در اختیار مدافعان ایرانی ترکیب استقلال قرار بگیرد اما کسی که چشم‌ها را به سمت و سوی خود خیره کرد، داسیلوای برزیلی بود. او به حدی در استقلال درخشیده که هواداران این باشگاه انتظار دارند قراردادش به لحاظ مالی اصلاح شود تا این بازیکن در فصل بیست و سوم هم در ترکیب استقلال باشد. داسیلوا به طوری در استقلال جا افتاده که خیلی‌ها او را با مدافعان رسوخ‌ناپذیر تاریخ این باشگاه قیاس می‌کنند و امیدوارند این بازیکن با ادامه بازی‌های درخشان خود بار دیگر زمینه‌ساز قهرمانی استقلال در فصل بیست ودوم شود. بدون شک ساپینتو هم روی این بازیکن عمیقاً حساب باز کرده است.
روزبه چشمی
در فصل قهرمانی استقلال روزبه چشمی هر آنچه داشت برای استقلال خرج کرد تا او نیز سهم قابل توجهی در موفقیت تیمش در قهرمانی استقلال داشته باشد. چشمی نیز به مانند دیگر بازیکنان استقلال سال را با موفقیتی چشمگیر آغاز کرد و با تیمش بر بام فوتبال ایران نشست تا در ویترین افتخاراتش جام قهرمانی لیگ برتر نیز قرار بگیرد اما اوج چشمی به جام جهانی برمی‌گردد. جایی که او موفق شد یکی از خاطره‌انگیز گل‌های تاریخ فوتبال ایران را در آوردگاه جام جهانی به ثمر برساند و به چهره ملی تبدیل شود. چشمی با گلزنی مقابل ولز نامش را در کتاب تاریخ معدود گلزنان فوتبال ایران در جام جهانی قرار داد. روزبه علاوه بر گلی که وارد دروازه ولز کرد موفق شد در دربی لیگ برتر نیز دروازه سرخ‌ها را باز کند تا از حیث محبوبیت جایگاه رفیعی را در میان استقلالی‌ها به دست آورد. مأموریت چشمی در استقلال البته به پایان نرسیده است و او نیز به همراه دیگر مردان آبی باید برای قهرمانی استقلال در لیگ بیست ودوم نیز تلاش کند. چشمی سال را با استقلال رؤیایی شروع کرد و امیدوارانه به پایان رساند.
ریکاردو ساپینتو
در سال‌ جاری هواداران استقلال با اینکه در مواجهه با غیبت‌های متعدد ساپینتو از حضور روی نیمکت تیم خود قرار گرفتند اما بی‌شک او را در میان موفق‌ترین چهره‌های سال قرار خواهند داد. ساپینتو با استقلال موفق شد یک جام (سوپرجام) را به چنگ آورد تا اولین مربی خارجی لقب بگیرد که در اندک فعالیت خود به چنین دستاوردی رسیده است. ساپینتو اکنون نیز شانس بالایی با استقلال برای رسیدن به جام قهرمانی لیگ برتر دارد. او سال را با رتبه دومی و تنها 3 امتیاز کمتر در قیاس با سپاهان به پایان برده و در جام حذفی نیز یکی از امیدهای قهرمانی است. ساپینتو در میان چهره‌های تأثیرگذار سال گرچه به درجه اثرگذاری مجیدی نرسیده اما تردیدی نباید داشت که او با همه رفتارهای تنش‌آفرین خود در کنار زمین اکنون چهره‌ای محبوب میان استقلالی‌ها است و هواداران این باشگاه چشم به موفقیت او در سال آتی دوخته‌اند.
سیدحسین حسینی
در فصلی که استقلال قهرمان لیگ شد، سیدحسین حسینی سنگربان شماره یک و کاپیتان دوم آبی‌پوشان در این فصل ۲۴ بار درون دروازه تیمش قرار گرفت و ۱۶ بار دروازه‌اش را بسته نگه داشت تا با ثبت ۱۶ کلین شیت بهترین عملکرد را در بین همتاهای خود در لیگ برتر داشته باشد. دروازه حسینی در طول فصل تنها ۹ بار باز شد که ۲ بار آن از روی نقطه پنالتی بود. حسینی با این آمار قابل توجه ماه‌های آغازین سال را به پایان برد و به فصل جدید لیگ برتر رسید. او در حالی که بازی در جام جهانی را هم تجربه کرده بود، در لیگ نیز نمایش‌های مطلوبی را در قفس توری استقلال از خود به جا گذاشت. با اینکه حسینی به مانند فصل بیست و یکم رسوخ‌ناپذیر جلوه نکرد، اما به هر حال سهم بسیاری در ادامه یافتن موفقیت‌های استقلال در لیگ بیست و دوم داشت. اگر می‌بینید استقلال پرامید لیگ بیست و دوم را در سال 1401 به پایان رسانده یکی از دلایل مهمش سید حسین حسینی است.
کوین یامگا
اگر در میان خارجی‌های تاریخ باشگاه استقلال جست‌و‌جو کنید معدود بازیکنانی را می‌یابید که تا این اندازه محبوب شده باشند. یامگا البته یکی از همین دست بازیکنان است که موفق شده نامش را در میان برترین‌های استقلال قرار دهد. او همتراز بازیکنانی همچون جانواریو، ساموئل، تیام و حتی دیاباته است که در استقلال موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده است. یامگا بی‌هیچ ارفاقی در میان موفق‌ترین خارجی‌های تاریخ استقلال قرار گرفته و هواداران این باشگاه انتظار دارند بازیکن فرانسوی تیم‌شان در هفته‌های باقی‌مانده لیگ نیز به گلزنی خود ادامه دهد تا استقلال برای دومین فصل پی‌درپی صاحب جام قهرمانی شود. یامگا جزو آن دسته خارجی‌هایی است که قهرمانی با استقلال را در لیگ برتر تجربه کرده است و حالا اگر موفق شود دومین جام را هم به دست آورد در کنار داسیلوا به تنها خارجی‌ تاریخ استقلال تبدیل خواهد شد که توانسته دو جام پی‌درپی را به دست آورد. حسن بزرگ یامگا برای استقلال این بوده که در دو و حتی سه پست برای تیمش به میدان رفته است.
مهدی قایدی
گرچه قایدی در قهرمانی استقلال نقشی ایفا نکرد وآن روزها عضو باشگاه شباب الاهلی امارات بود اما بازگشت دوباره‌اش به باشگاه استقلال سبب شد بار دیگر نام او به‌عنوان یک چهره محبوب سر زبان‌ها بیفتد. قایدی علاوه بر این در لیگ برتر نیز تلاش بسیاری داشت تا در موفقیت‌های تیمش نقش ایفا کند. گرچه تعداد گل‌هایی که قایدی در ماه‌های پایانی سال برای استقلال به ثمر رساند، چندان کفایت نمی‌کند اما به هر حال او اکنون در کنار کوین یامگا بهترین گلزن تیمش محسوب می‌شود و با این عنوان سال 1401 را به پایان برده است. تنها جایی که قایدی ناکامی را تجربه کرد، حذف از لیست نهایی تیم ملی بود. حتی قایدی از حسین‌زاده هم بیشتر شایستگی حضور در لیست نهایی تیم ملی را داشت اما کارلوس کی‌روش او را هم از حضور در قطر محروم کرد. مهدی حالا چشم به موفقیت در جام ملت‌های آسیا دوخته و به واسطه آمادگی‌اش پیش‌بینی می‌شود که در فهرست نهایی تیم ملی هم قرار داشته باشد. قلعه‌نویی عمیقاً به بازی قایدی اعتقاد دارد و بعید نیست در جام ملت‌ها به یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی بدل شود.
فرهاد مجیدی
فرهاد مجیدی سه فصل پی‌درپی وقتی جانشین مربیانی همچون شفر، استراماچونی و فکری شده، نتوانست جامی برای استقلال به همراه بیاورد تا اینکه سرانجام مدیران استقلال تصمیم گرفتند به این مربی از ابتدای فصل فرصت دهند تا شاید به ناکامی‌های خودش پایان دهد. مجیدی که با آمدن مصطفی آجورلو، امید تازه‌ای گرفته بود، سرانجام موفق شد استقلال را به جام قهرمانی برساند تا در چهارمین سال مربیگری خود (سه سال به طور منقطع) صاحب جام قهرمانی لیگ برتر شود. مجیدی در سال 1401 به حدی مطلوب ظاهر شد که در نهایت به‌عنوان مربی لژیونر به فوتبال امارات رفت و مربیگری در این لیگ را تجربه کرد. سرمربی سابق استقلال با اینکه اکنون شرایط مطلوبی را در باشگاه الاتحاد کلبای امارات سپری نمی‌کند اما به هر حال تجربه او در همکاری با یک باشگاه خارجی می‌تواند در آینده مربیگری‌اش بسیار اثرگذار باشد. فرهاد بدون شک در میان اثرگذارترین چهره‌های سال استقلال بالاتر از همه گزینه‌ها قرار دارد.
امیرحسین حسین‌زاده
در قهرمانی استقلال امیرحسین حسین‌زاده نقشی کلیدی داشت. بازیکنی که بعد از موفقیت با استقلال راهی شارلروای بلژیک شد تا به دایره لژیونرهای فوتبال ایران ملحق شود. حسین‌زاده در ماه‌های آغازین سال 1401 وقتی با استقلال جام قهرمانی را به دست آورد، از سوی کارشناسان به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور مطرح شد. تنها ناکامی حسین‌زاده در سال ‌جاری حذف از لیست نهایی تیم ملی بود. امیرحسین عمیقاً دوست داشت با تیم ملی به جام جهانی برود اما کارلوس کی‌روش با‌وجود آنکه یک جای خالی در لیست خود داشت، از بردن حسین‌زاده به جام جهانی خودداری کرد. شاید اگر قدری ملاطفت بیشتری در مواجهه با این بازیکن جوان به خرج داده می‌شد، حسین‌زاده هم می‌توانست حضور در چنین تورنمنتی را تجربه کند اما کج سلیقگی سرمربی سابق تیم ملی این بازیکن را از رسیدن به آمالش محروم کرد. به هر حال حسین‌زاده در شرایطی که در فصل جاری همراه استقلال نیست اما درمیان چهره‌های موفق تیمش قرار می‌گیرد. او در فصل قهرمانی استقلال مهره‌ای تعیین کننده بود.
مصطفی آجورلو
 درمیان چهره‌های تأثیرگذار استقلال باید یادی هم ازمصطفی آجورلو کرد که با مدیریت خود در سال 1401 موفق شد جام قهرمانی را بعد از سال‌ها به هواداران این باشگاه هدیه دهد. آجورلو گرچه اصولاً مدیر پرخرجی است و هزینه‌های بسیاری را برای باشگاه استقلال انجام داده و قهرمانی پرخرجی را روی دوش این باشگاه گذاشته اما به هر حال خالق قهرمانی بوده و نام او نیز در تاریخ باشگاه استقلال به‌عنوان یک مدیر جام‌آور حک خواهد شد. خیلی‌ها بر این باورند که آجورلو روزی دوباره به استقلال بازخواهد گشت اما چنانچه استقلال با مدیران جدید در فصل بیست و دوم نیز قهرمان شود، بازگشت آجورلو به تأخیر خواهد افتاد اما بدون شک اگر ناکامی حاصل شود، نام آجورلو به‌عنوان یک مدعی جدی برای تصاحب صندلی مدیریت استقلال مطرح خواهد شد. آجورلو در سال‌ جاری تا هفته‌های آغازین لیگ بیست و دوم نیز در استقلال صاحب مسئولیت بود اما در اقدامی عجیب ناگهان او برکنار شد تا علی فتح‌الله‌زاده سکان مدیریت این باشگاه را به دست بگیرد.


کد مطلب: 392765

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/392765/آبی-ترین-چهره-های-سال-۱۴۰۱-این-چند-نفر-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir