به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۳۹۲۷۸۱

مجوزی كه اسرائیل به اوکراین داد

مجوزی كه اسرائیل به اوکراین داد
گروه بین الملل: مقامات اسرائیلی و اوکراینی می‌گویند، اسرائیل مجوز صدور سیستم پدافند هوایی ضد پهپاد به اوکراین را صادر کرده است تا این کشور با آن بتواند با پهپادهای ایرانی مقابله کند. این نخستین بار است که اسرائیل چنین مجوزی صادر می‌کند.
از هنگام تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، این نخستین بار است که اسرائیل مجوز صادرات تجهیزات دفاعی را به اوکراین صادر می‌‌کند. اسرائیل تا کنون موضعی محتاطانه در همکاری نظامی با اوکراین اتخاذ کرده بود زیرا بیم داشت تا چنین اقدامی باعث تنش با روسیه و به تبع آن به خطرافتادن منافع امنیتی اسرائیل در سوریه شود.
پس از آن که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ استفاده کرد، دولت اوکراین بیش از پیش فشار خود را برای دریافت کمک و همکاری نظامی با اسرائیل افزایش داد.
به گفته مقامات اسرائیلی و اوکراینی تایید مجوز صدور تسلیحات توسط یوآو گالانت وزیر دفاع و الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل اواسط ماه فوریه انجام شد؛ هنگامی که بنیامین نتانیاهو دستور داد تا سیاست اسرائیل در قبال جنگ روسیه و و اوکراین بازبینی شود.
کوهن روز ۱۵ فوریه در جریان سفرش به کی‌یف، خبر تایید مجوز صدور تجهیزات را به ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهور اوکراین اطلاع داد. مقامات دو کشور می گویند که دو شرکت اسرائیلی "البیت" و "رافائل" مجوز صدور سیستم‌های ضد پهپادی را دریافت کرده‌اند.
یک مقام اوکراینی به رسانه "آکسیوس" گفته که اخیرا هیأتی از وزارت دفاع اوکراین به اسرائیل سفر کرد تا از چگونگی کار سیستم‌های ضدپهپادی مطلع شود.
سیستم‌های ضدپهپادی اسرائیلی با استفاده از روش‌های جنگ الکترونیک می‌تواند پهپادها را به دام بیندازد و سرنگون کند. این سیستم‌ها تا شعاع ۲۵ مایلی را پوشش می‌دهند و می‌توانند نزدیک نیروگاه‌ها و تاسیسات حساس مستقر شوند.
وزارت دفاع اوکراین علاقمند است به این سیستم‌ها دسترسی یابد، اما اهمیت کارکردی آن را کمتر می‌بیند زیرا این کشور خود تا کنون توانسته است ۷۵ تا ۹۰ درصد پهپادها را شناسایی و ردگیری کند. یک مقام اوکراینی به رسانه آکسیوس گفت:‌«آنچه ما واقعا نیاز داریم سیستم دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک است.»
مقامات اسرائیلی می‌گویند که صدور مجوز صادرات این سیستم‌ها تغییری در سیاست این کشور ایجاد نکرده، زیرا این سیستم‌ها اصولا تدافعی هستند و عملا در تبادله آتش استفاده نمی‌شوند که بتوانند منجر به کشته شدن سربازان روسیه شوند.
طبق اعلام وزارت دفاع اسرائیل، این کشور "با اوکراین در بخش‌های دفاعی و غیرنظامی همکاری می‌کند و هر گونه درخواستی بر اساس سیاست دفاعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد".
یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت یکی از دلایلی که اسرائیل مجوز صدور این سیستم‌ها را صادر کرده این است که احتمالا می‌خواهد ببیند این سیستم‌های پدافندی در برابر پهپادهای ایرانی چگونه عمل می‌کنند.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها