به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۳۹۲۷۸۴

چراغ سبز آنکارا به فنلاند درباره ناتو

چراغ سبز آنکارا به فنلاند درباره ناتو
گروه بین الملل: پس از ماه‌ها بحث و مذاکره به نظر می‌رسد ترکیه آماده موافقت با پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. سوئد و فنلاند ماه ژوئن سال پیش به طور رسمی تقاضای پیوستن به ناتو را ارائه کردند.
نشریه آلمانی "اشترن"  به نقل از رسانه‌های فنلاندی گزارش داد ترکیه در آستانه موافقت با تقاضای فنلاند است.
در حال حاضر ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستند و پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است. آمریکا و کشورهای غربی از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو استقبال می‌کنند.
خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آگاه ترک که نامشان فاش نشده گزارش داده پارلمان ترکیه "به احتمال بسیار زیاد" پیش از آغاز تعطیلات که میانه ماه آوریل شروع می‌شود، عضویت فنلاند در ناتو را تائید می‌کند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو میانه ماه ژانویه در یک کنفرانس امنیتی در سوئد ابراز اطمینان کرد که ترکیه با درخواست عضویت این کشور و فنلاند موافقت می‌کند و گفت به گمان او این کار باید در اسرع وقت انجام شود.
مطابق برنامه‌های اعلام شده قرار است انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه ۱۴ ماه مه برگزار شود. آنکارا پیش از این نیز به عضویت فنلاند در ناتو چراغ سبز نشان داده بود اما همچنان برای موافقت با تقاضای سوئد سرسختی نشان می‌دهد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سی‌ام ژانویه در جریان یک سفر استانی موافقت با عضویت فنلاند در ناتو را محتمل دانست اما تاکید کرد سوئد اگر از "مماشات با سازمان‌های تروریستی" دست نکشد نباید روی آنکارا حساب کند.
آنکارا شرط موافقت با تقاضای عضویت سوئد و فنلاند را مقابله با فعالیت گروه‌هایی که تروریستی ارزیابی می‌کند و استرداد ده‌ها عضو آنها عنوان کرده که در ترکیه تحت پیگرد قضائی قرار دارند.
در سال‌های گذشته بسیاری از اعضا و هواداران حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و حامیان جنبش فتح‌الله گولن که عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه معرفی می‌شود، به کشورهای اسکاندیناوی، به‌خصوص سوئد و فنلاند پناهنده شده‌اند.
روزنامه "هلسینکی سانومات"، چاپ هلسینکی از قول منابع آگاه نوشته ترکیه به احتمال زیاد تائید پیوستن فنلاند به ناتو را در جریان سفر سائولی نینیسته، رئیس جمهوری این کشور به آنکارا اعلام می‌کند.دفتر رئیس جمهوری فنلاند در بیانیه‌ای خبر داده که سائولی نینیسته روز پنج‌شنبه وارد ترکیه می‌شود و روز جمعه با رجب طیب اردوغان دیدار و از جمله درباره عضویت دو کشور اسکاندیناوی در ناتو گفت‌وگو می‌کند.
رئیس جمهوری فنلاند در یک پیام توئیتری نوشت ترکیه درباره عضویت این کشور در ناتو تصمیم گرفته و او دعوت اردوغان برای حضور در این کشور برای اعلام رسمی این تصمیم را پذیرفته است.
پس از تجاوز نظامیان روسی به اوکراین که ۲۴ فوریه سال پیش آغاز شد، فنلاند و سوئد که به طور سنتی از پیوستن به هر پیمان نظامی خودداری می‌کردند تصمیم به نزدیکی با ناتو گرفتند و چند ماه بعد تقاضای رسمی عضویت خود را ارائه کردند.روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی مشترک و با بسیاری دیگر از کشورها از جمله در کناره دریای بالتیک، دریای ژاپن و دریای سیاه مرز آبی دارد. سوئد در غرب دریای بالتیک واقع شده و تقریبا تمام شرق فنلاند هم‌مرز روسیه است. فنلاند در تاریخ خود خاطرات تلخی از تعرض و تجاوزهای نیروهای روسی دارد. روسیه تزاری و امپراتوری سوئد نیز اوایل قرن هجدهم حدود دو دهه درگیر جنگ بوده‌اند.
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها