به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۳۹۲۸۰۶
از قتل، شکنجه کودکان تا تجاوز و کوچ اجباری مردم و ربودن هزاران کودک اوکراینی

گزارش کمیسیون سازمان ملل درباره جنایات جنگی روسیه در اوکراین

گزارش کمیسیون سازمان ملل درباره جنایات جنگی روسیه در اوکراین
گروه بین‌الملل: کمیسیونی که با حمایت سازمان ملل متحد به تحقیق درباره جنگ اوکراین پرداخته گزارش خود را در مقر این سازمان در ژنو منتشر کرد.
به گزارش دویچه‌وله به نفل از خبرگزاری آلمان، اریک موزه، رئیس این کمیسیون و همکارانش در این گزارش فهرستی از اقدامات نظامیان روسی در اوکراین ارائه کرده‌اند که شامل مواردی نظیر حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، قتل عمد و بازداشت غیرقانونی می‌شود. حمله تجاوزکارانه نظامیان روسی به خاک اوکراین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به فرمان ولادیمیر پوتین، آغاز شد و همچنان با شدت ادامه دارد.
در گزارش کمیسیون سازمان ملل سربازان روسی همچنین به تجاوز و انواع دیگر اعمال خشونت جنسی علیه شهروندان اوکراین متهم شده‌اند که پیش از این نیز گزارش‌های فراوانی درباره آن منتشر شده است.
نظامیان روسی بارها نیز به کوچاندن اجباری شهروندان اوکراینی و ربودن کودکان متهم شده‌اند که گزارش سازمان ملل آن را تائید می‌کند. دولت اوکراین می‌گوید تا ماه فوریه سال جاری دست‌کم ۱۶ هزار کودک از اوکراین به روسیه یا مناطق تحت کنترل آن منتقل شده‌اند.
کمیسیون تحقیق که اعضای آن توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شده‌اند می‌گوید قادر به تائید آمار کودکان اوکراینی ربوده شده نیست اما شواهدی وجود دارد که روسیه آنها را در اختیار مراکز نگهداری کودکان یا خانواده‌ها قرار داده و به آنها تابعیت روسی اعطا کرده است. پوتین فرمانی امضاء کرده که به موجب آن اعطای شهروندی روسیه به کودکان تسهیل شده است. یکی از مواردی که گزارشگران سازمان ملل مستند کرده‌اند انتقال اجباری ۱۶۴ کودک و نوجوان بین چهار تا ۱۸ سال از مناطق دونتسک، خرسون و خارکیف است.
کمیسیون شورای حقوق بشر سازمان ملل توصیه می‌کند تمام مواردارتکاب جنایت جنگی مستند شود تا عاملان آن پاسخگوی اقدامات خود شوند. به این منظور فهرستی از افراد مظنون به ارتکاب جنایت جنگی تنظیم شده که در اختیار کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل قرار می‌گیرد. قربانیان حق دارند از حقیقت آگاه شوند و درخواست دریافت غرامت کنند.
کمیسیون سازمان ملل بر این باور است که حمله‌های روسیه به تاسیسات تامین انرژی اوکراین که از پائیز آغاز شد می‌تواند به عنوان جنایت علیه بشریت ارزیابی شود.
روسیه در حمله به زیر ساخت‌های غیرنظامی اوکراین از پهپادهای انتحاری ساخت جمهوری اسلامی ایران به خصوص پهپادهای شاهد۱۳۶ استفاده می‌کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سفری به آمریکا حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه را کمک یک حکومت تروریستی به تروریستی دیگر خواند و حکومت ایران را به مشارکت در نسل‌کشی در کشورش متهم کرد.
حمله به تاسیسات غیرنظامی اوکراین بارها به قطع برق و گاز میلیون‌ها شهروند اوکراین، به خصوص در سرمای شدید پائیز و زمستان منجر شده است.
در گزارش کمیسیون یاد شده آمده است که روسیه بارها مناطق مسکونی اوکراین را با مهمات انفجاری هدف قرار داده و به خسارت و رنجی که متوجه شهروندان غیرنظامی شده بی‌توجهی کرده است.
تیم تحقیق سازمان ملل مواردی از ارتکاب جنایت جنگی توسط نیروهای اوکراینی را نیز ثبت کرده و می‌گویند دست‌کم در دو مورد شواهدی دال بر شکنجه و قتل سربازان روسی وجود دارد. این تیم گفته برای گزارش خود از ۶۵ شهر، شهرک و روستا بازدید کرده و به بررسی گورها، بازداشتگاه‌ه، مناطق تخریب شده و باقیمانده تجهیزات جنگی پرداخته است. محققان شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تنظیم گزارش خود با حدود ۶۰۰ نفر گفت‌وگو کرده و اسناد، عکس‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های ویئویی بسیاری را بررسی کرده‌اند.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۰۲:۲۰
از نظر شریعتندار، فارس، مشرق، تسنیم، جهان، رجا، همشهری و... قماش حاکمیتی! بیچاره سربازان روسیه چاره ای جز قتل و غارت و تجاوز ندارند! چون آمریکا و اروپا آنها را مجبور کرده تا به اوکراین حمله ور شوند و در کمال مظلومیت به قتل و تجاوز مردم اوکراین بپردازند!!! ای شرم بر بی صفتی!!! (423855)
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۷:۴۵
خدا لعنت کنه پوتین رو (423953)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها