به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۳۹۲۸۰۹

خوردن شکلات زیاد چه عواقبی دارد؟

خوردن شکلات زیاد چه عواقبی دارد؟
گروه علمی: خوردن هر روز شکلات می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. به گفته USDA، شکلات سرشار از پتاسیم است(حدود ۲۰۳ میلی گرم در هر ۱ اونس). بنیاد ملی کلیه (NKF) می گوید:« پتاسیم یک ماده معدنی است که در منظم نگه داشتن ضربان قلب و عملکرد صحیح عضلات نقش دارد. در شرایط عادی، کلیه های سالم برای تنظیم سطح پتاسیم در بدن شما کار می کنند. با این حال، با کلیه های ناسالم، باید غذاهایی را که ممکن است پتاسیم را تا سطوح خطرناک افزایش دهند، محدود کنید.»
 
حمله قلبی
NKF می گوید سطوح بالای پتاسیم، همچنین می تواند باعث ضربان قلب نامنظم یا حمله قلبی شود. به گفته USDA، شکلات همچنین حاوی کافئین است(حدود ۲۲ میلی گرم در هر ۱ اونس). برای مقایسه، طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (NLM) یک فنجان قهوه ۸ اونسی حاوی حدود ۹۵ تا ۲۰۰ میلی گرم کافئین است.

NLM می گوید:«کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند، انرژی را افزایش می دهد و به شما کمک می کند احساس بیداری کنید. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد، از جمله:کافئین یک دیورتیک است که می تواند بدن شما را از شر نمک و آب اضافی خلاص کند و باعث ادرار بیشتر شما شود. با این حال، می تواند شما را کم آب کند.

ترشح اسید معده را افزایش می دهد که می تواند منجر به ناراحتی معده یا سوزش سر دل شود.ممکن است در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند یا فشار خون را افزایش دهد.کافئین بیش از حد می تواند علائم دیگری مانند بی قراری، لرزش، بی خوابی، سردرد، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا غیر طبیعی، اضطراب یا وابستگی را ایجاد کند.

شکلات و تشدید گاستریت یا ورم معده
شکلات، پوشش درونی معده را تحریک می‌کند و باعث به‌ وجود آمدن علائمی مانند ناراحتی معده، درد شکمی و حالت‌های مثل تعریق، سوزش سر معده و حالت تهوع می‌شوند. افراد مبتلا به ورم معده که پوشش درونی معده‌شان به‌ واسطه شیره‌های معده تحریک شده است، این تحریک‌پذیری را با خوردن شکلات تشدید می‌کنند و درنهایت باعث بدتر شدن بیماری‌شان می‌شوند.جالب است بدانید که شکلات‌های تلخ ۷۰ درصد و بالاتر برای این افراد، بدترین التهاب را در پوشش درونی معده ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، متخصصان به تمامی افراد مبتلا به ورم معده یا زخم معده توصیه می‌کنند که از خوردن هر نوع شکلاتی پرهیز داشته باشند.

شکلات مضر برای ریفلاکس اسید معده
از آن‌جایی که مصرف شکلات به تحریک پوشش درونی معده منجر می‌شود، شیره‌های گوارشی هم در این روند به سمت مری برمی‌گردند و درنتیجه علائم بیماری ریفلاکس را تشدید می‌کنند. در این حالت فرد ممکن است علائمی مانند سوزش سر معده، عرق شدید، حالت تهوع، احساس غیرعادی بودن وضعیت معده و... را تجربه کند. شدت این علائم نیز به شدت ریفلاکس اسید بستگی دارد.

شکلات و بیخوابی، سردرد، لرزش دست و پریشانی
شکلات، یکی از مواد غذایی خاص برای مغز است. آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و دیگر عناصر ارزشمند تغذیه‌ای موجود در شکلات، مغز و سیستم عصبی را تغذیه می‌کنند و با قرار گرفتن در کنار ترکیبات شیمیایی مغز، کارهای مختلفی انجام می‌دهند: تغییر تعادل شیمیایی مغز، تنظیم خلق‌وخو و عملکردهای مختلف مغز.

کافئین و تئوفیلین Theophylline هم ترکیبات ویژه‌ای در شکلات هستند که اثرات مثبت و مستقیمی برای سیستم عصبی دارند. با این‌ حال، علی‌رغم اثرگذاری شکلات در راستای افزایش هوشیاری، این ماده خوراکی می‌تواند اثرات جانبی خاصی هم داشته باشد. به‌عنوان مثال، خوردن شکلات در ساعات شب یا زیاده‌روی در مصرف آن به‌طور کلی، می‌تواند باعث ابتلا به بی‌خوابی و آشفتگی ذهنی شود.تئوفیلین موجود در شکلات هم سیستم عصبی مرکزی و سیستم قلبی-عروقی را تحریک می‌کند و باعث به‌ وجود آمدن عارضه‌هایی مانند سردرد، تحریک‌پذیری عصبی، ‌حالت تهوع، سبکی سر و خصوصا بی‌خوابی می‌شود.

شکلات و آریتمی یا ضربان نامنظم قلب
شکلات، خصوصا اگر درصد شکلات خالصش بسیار بالا باشد، هم سیستم عصبی و هم دستگاه قلبی-عروقی را تحریک می‌کند و باعث شکل‌گیری آریتمی قلبی یا ضربان نامنظم قلب می‌شود. کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین موجود در شکلات هم باعث شکل‌گیری آریتمی می‌شوند. علاوه بر تغییر دادن ضربان طبیعی قلب، شانس به‌ وجود آمدن حالت‌هایی مانند لرزش دست، بی‌خوابی و اضطراب کاذب هم وجود دارد.

شکلات و آکنه
خوردن شکلات برای بعضی از افراد باعث شکل‌گیری آکنه یا تشدید آکنه‌های قبلی می‌شود. با این‌ حال، مطالعات مختلف تا کنون محرک‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند. بنابراین، محققان نمی‌توانند با قطعیت بگویند که ترکیباتی مانند شکلات مستقیما مسئولیت شکل‌گیری آکنه‌ها را بر عهده دارند. اگر فقط گاهی شکلات می خورید، می توانید از عوارض منفی خوردن هر روز شکلات جلوگیری کنید. مراقب هر گونه واکنش نامطلوب باشید و با پزشک خود کار کنید تا تصمیم بگیرید که آیا خوردن شکلات برای شما بهترین است یا خیر.
مرجع : سلامت نیوز
برچسب ها: شکلات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها