به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۹۲۸۳۱
آجیل لاکچری کیلویی ۳ میلیون تومان

مدیران‌شهرداری آجیل‌۲۶۰ هزار‌تومانی را از کجا‌می‌خرند‌که ما هم‌بدانیم؟!

مدیران‌شهرداری آجیل‌۲۶۰ هزار‌تومانی را از کجا‌می‌خرند‌که ما هم‌بدانیم؟!
گروه اقتصادی: افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار دلیلی بر این شده که بیشتر خانوار‌ها امسای نیز تصمیمی برای خرید این خوراکی سنتی و مورد مصرف در ایام نوروز نداشته باشند.به گزارش اقتصاد24،کم‌کم قرار شده مردم به دلیل گرانی‌ها از تمام سنت‌های نوروز خداحافظی کنند؛ پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانه، ماهی، مرغ، گوشت و حالا آجیل دیگر جایی در لیست خرید مردم منتظر نوروز ندارد و خانوار‌ها ترجیح می‌دهند اولویت‌های خود را قبل بی پولی خریداری کنند.

طبق روال سنت ایرانیان، مردم در ایام نوروز با شیرینی و با آجیل و خشکبار از یکدیگر پذیرایی می‌کنند و بهار طبیعت را جشن می‌گیرند، اما امسال با وضعیت قیمت آجیل و خشکبار، استقبال مردم از خرید این خوراکی مورد علاقه بسیار کاهش یافته تا جایی که فعالان این بازار چشم به راه مردم برای خرید تنها یک کیلو آجیل می‌باشند.

از نیمه دوم سال جاری و با اعلام تورم نقطه‌ای ۵۲ درصدی بهمن یعنی دقیقاً از شوک جدید نوسانات شدید دلار، قدرت خرید مردم بیش از هر زمانی نزولی شد تا جایی که کارشناسان اُفت خرید بی سابقه‌ای را برای اسفند ماه پیش بینی کرده بودند و امروز مردم تنها برای حفظ وضعیت زندگی و تأمین نیاز سفره‌های خود اقدام به خرید ضروری‌ها کرده و قید سنت و شادی را زده اند.

خرید آجیل برای مردم سخت شد
 در نوروز ۱۴۰۲ صدای شکستن آجیل برای مردم هزینه خواهد داشت. امسال سال سختی برای مردم به ویژه کارگران بود چراکه تورم و گرانی، معیشت صدرنشینان کم درآمد یعنی کارگران را نشانه گرفت و خانوار‌ها ناچار به حذف اکثریت خوراکی‌ها از سبد معیشتی شدند.
 
یک کارگر با دستمزد مصوب چطور می‌تواند اقلام خوراکی ضروری سفره نوروز خانواده خود را تهیه و تأمین کند؟!
حداقل‌ترین قیمت یک کیلو آجیل شب عید به اندازه دستمزد سه روز یک کارگر است و این یعنی رویای خرید آجیل برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه!

آجیل و خشکبار نوروزی در بازار چند؟
در حالی سازمان میادین میوه و تره‌بار قیمت آجیل مخلوط شب عید در میادین میوه و تره‌بار تهران را برای هر کیلوگرم آجیل شور ۲۹۹ هزار تومان و برای هر کیلو آجیل شیرین ۲۶۵ هزار تومان اعلام کرده است که بررسی میدانی بازار آجیل و خشکبار از سوی خبرنگار اقتصاد۲۴ نشان می‌دهد که قیمت خرید یک کیلو آجیل چهار مغز شور و خام بدون تخمه بین از ۷۳۰ تا ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است؛ البته این قیمت‌ها مخصوص محصول‌هایی با کیفیت درجه ۲ و ۳ در فروشگاه‌های سطح شهر است که در برخی موارد و با کیفیت کمی بهتر به کیلویی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

هر کیلو پسته نیز نسبت به درجه بندی آن از کیلویی ۷۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حال فروش است که البته پسته‌های ریز و در بسته به عنوان کف قیمت در بازار فروخته می‌شود. بادام با پوست و بدون پوست نیز از کیلویی ۳۳۰ تا ۶۹۰ هزار تومان خریداری ندارد که در این بین فندق با پوست و بدون پوست هم از ۳۲۰ تا ۶۱۰ هزار تومان تنها در ویترین مغازه‌ها به نمایش گذاشته شده است.
 
بادام هندی هم به عنوان یک محصول لاکچری مشتری‌های خاص خود را دارد و از کیلویی ۶۳۰ تا یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان در خشکباری‌های تهران دل هر مشتری را می‌برد.تخمه کدو، ژاپنی و آفتابگردان نیز در بهترین حالت از کیلویی ۲۵۰ تا ۶۴۰ هزار تومان فروش می‌رود و امروز فقط صدای شکستن آن برای مردم خاطره مانده است.

۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۷:۳۷
واقعا این قیمت .گوشت و مرغ. و وانیل که میگن در کدام میدان تره بار میفرو شند آدرسشو بدن ماهم بریم بخریم.اجیل.والا مگه درخواب ببینیم. (423951)
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۸:۴۸
آفرین .این شد خبر .این شد تعهد حرفه ای
به جای عوام فریبی .ممنون (423959)
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۸:۵۲
در سر کوچه محله محمود احمدی نژادینا همیشه همه چیز فراوان و ارزان بوده و هست و خواهد بود. (423960)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۸:۵۶
ازشرکتهای تعاونی مدیران شهردا ری. (423962)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۹:۰۵
قیمت های اعلامی خشکبار در هیچ میدان میوه و بار شهرداری وجود ندارد، تکلیف ۴٠٠٠ تن پسته احتکاری که قرار بود با قیمت مصوب توزیع شود،معلوم نشد کجا رفت؟ (423963)
۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ۰۰:۴۷
فروشگاهای زنجیره ای (423997)
دبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۹:۱۶
بین خودشان تقسیم میکنند. (424287)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۱۷:۳۲
بادرود
کدام پسته!!!دروغ سال بود!!!!
برای کاهش قیمت شایعه کردند!!!
۴۰۰۰تن یعنی ۴۰۰تا کامیون ده تنی پسته!!! اگر تهران را۴میلیون خانواده فرض کنیم یعنی هر خانواده ۱کیلو پسته!!مگه تهرانی ها چندکیلو خرید
دارند!!!! (424453)
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۲۰:۰۶
مدیران شهرداری مگه برای چیزی هم پول میدن!!؟ (423968)
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۲۲:۱۰
خوردن خشگباروگوشت مرغ وماهی برای ملت سالروز خدایا کمکی کن (423987)
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۲۲:۲۳
به نظر من درست گفتن منظورشان نخود و کشمش خودم هم قیمت کردم (423989)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ۲۲:۰۱
از محله رئیس جمهور قبلی آقای احمدی نژاد میخرند آخه اونجا هنوز قیمت ها تغییر نکرده... (424080)
دبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۹:۱۵
در حقشان ظلم شده.مسولین باید اجیل اعلا را مفت بخورند.بیچاره ها حقوق نمیگیرند... (424286)
م.حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۱۷:۲۷
با درود
با یارانه اسفند ۱۵۰گرم پسته می توانستیم بخریم و با یارانه فروردین احتمالا۳۰۰گرم خرما!!!!
ممنون از همه مسیولین که فقط وفقط به فکر خدمت به مردم هستند !!!
ودیگر هیچ (424452)
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۰۲:۵۹
واقعاملت محروم ایران که کشوری غنی ازهزاران صنایع معادن فولادواهن وچدن مس الیاژها واورانیوم غنی وغیرغنی نفت وگاز انرژیهای اتمی وهسته ای ومس طلاجات ولیتیوم هزاران هزارچراکشورهای همسایه ایران بادارابودن یک محصول نفت ملتشون ازهمه چیزبینیازهستندولی درایران بااینهمه درامدهای کزایی وعوارضات کلانی شهرداری وصتوف ومالیاتهای بیکران ودرامدهای ارزی ودرامدهایی ازواردات وصادرات اخذمیشوداخرش هم همه چیزبرزمین هست بخاطربی عدالتیها وقتی افرادرانتخوارواختلاس گردرشرکتها وبانکها ویادراداره حاتها این عمل ناباورانه ثرو (424480)
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۰۶:۴۰
هرکس ناراحته برود در شهرداری هایی مثل منطقه سه استخدام بشه تا به غیر از دریافت پکیج خشکبار و آجیل شب عید دربراشب یلدا هم یک جعبه آجیل تواضع پاداش بگیره (424483)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها