به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۹۲۸۵۱

کیفیت خواب تعیین کننده کیفیت زندگی

کیفیت خواب تعیین کننده کیفیت زندگی
گروه علمی: کیفیت خواب به طور قابل توجهی با شاخص های کیفیت زندگی در طول زمان مرتبط است
به گزارش سیناپرس، طبق مطالعه‌ای که در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE توسط Michaela Kudrnáčová از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه چارلز و آلش کودرناچ از موسسه جامعه‌شناسی، آکادمی علوم چک منتشر شد، کیفیت خواب بسیار بیشتر از مدت زمان خواب یا “جت لگ اجتماعی” با کیفیت زندگی در طول زمان مرتبط است.
 
اگرچه بسیاری از مطالعات کیفیت خواب را با کیفیت کلی زندگی افراد مرتبط می‌دانند، اما تحقیقات کمی در مورد تأثیر نسبی تغییرات در طول مدت، کیفیت و زمان خواب بر کیفیت زندگی فرد در دراز مدت انجام شده است.
برای بررسی بیشتر این موضوع، نویسندگان از داده‌های بررسی پانل سالانه خانوار چک ۲۰۱۸-۲۰۲۰ استفاده کردند. بزرگسالان مختلف در یک خانواده هر یک نظرسنجی را تکمیل کردند، و تکرارهای بعدی نظرسنجی برای شرکت دوباره به همان افراد اختصاص داده شد: ۵۱۳۲ بزرگسال اهل چک در سال ۲۰۱۸، ۲۰۴۶ در سال ۲۰۱۹ و ۲۱۶۱ نفر در سال ۲۰۲۰ به نظرسنجی پاسخ دادند.

نویسندگان پاسخ به سوالاتی را که شامل رضایت از زندگی، رفاه، شادی، سلامت ذهنی، و استرس کار می‌شد، در کنار پاسخ‌های مربوط به مدت‌زمان خواب گزارش‌شده توسط خود، کیفیت خواب، و زمان‌بندی خواب یا «جت‌لگ اجتماعی» (زمانی که ریتم های خواب شخصی که از نظر اجتماعی هدایت می شود و ریتم های خواب بیولوژیکی ذاتی با هم مطابقت ندارند) تجزیه و تحلیل کردند. مدل آن‌ها نتایج را در پاسخ‌های یک فرد در طول سال‌های نظرسنجی تجزیه و تحلیل کرد و همچنین نتایج را بین پاسخ‌دهندگان مقایسه کرد. این همچنین اولین مطالعه ای است که تأثیر طولی جت لگ اجتماعی را بر کیفیت زندگی آزمایش کرده است.

در سطح فردی، کیفیت خواب گزارش شده با هر پنج معیار کیفیت زندگی به جز استرس کاری ارتباط معنی‌داری داشت. هنگام مقایسه بین افراد، کیفیت خواب نیز به طور معناداری با تمام معیارهای کیفیت زندگی همبستگی مثبت داشت. در مقایسه بین پاسخ دهندگان، مدت زمان خواب با سلامت ذهنی و شادی رابطه معنی داری داشت و جت لگ اجتماعی با رضایت از زندگی و استرس کاری همبستگی معنی داری داشت. با این حال، نه مدت خواب و نه استرس اجتماعی هیچ ارتباط معنی‌داری در طول زمان در سطح فردی نشان ندادند.

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که علل جت‌لگ اجتماعی (به عنوان مثال، یک شغل جدید با ساعات مختلف) به ندرت تغییر می‌کند و دوره زمانی سه ساله مطالعه حاضر ممکن است به اندازه کافی طولانی نبوده باشد که تأثیر بالقوه را نشان دهد. علاوه بر این، موج نهایی داده‌ها، تجربه همه‌گیری کرونا را در بهار ۲۰۲۰، البته در دوره‌هایی از کاهش محدودیت‌ها، ثبت کرد. بنابراین، این مطالعه ممکن است نشان دهنده رفتار در شرایط عادی نباشد. با این حال، این نتایج نشان می‌دهد که مدت زمان بندی یا طول مدت خواب ممکن است به اندازه خواب با کیفیت بالا برای کیفیت زندگی مهم نباشد.

نویسندگان می افزایند: خواب بهتر به معنای کیفیت زندگی بهتر است. در حالی که زمان خواب و مدت زمان خواب مهم است، افرادی که خواب با کیفیت بهتری دارند، بدون در نظر گرفتن زمان و مدت خواب، کیفیت زندگی بهتری نیز دارند. علاوه بر این، با پیگیری ۴۲۵۳ نفر به مدت سه سال، متوجه شدیم کسانی که خوابشان بهبود یافته، کیفیت زندگی آنها نیز بهبود یافته است.
برچسب ها: کیفیت خواب زندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها