به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۳۹۲۸۵۸

تاکید بر لزوم پاسخگو کردن بشار اسد

تاکید بر لزوم پاسخگو کردن بشار اسد
گروه بین الملل: آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در دوازدهمین سالگرد آغاز اعتراضات سراسری سوریه بر لزوم مسئول دانستن حکومت بشار اسد به دلیل «جنایات» در این کشور تاکید کردند.
در بیانیه کشورهای غربی تصریح شد: « تا زمانی که پیشرفتی معتبر و پایدار به سوی راه حل سیاسی وجود نداشته باشد، به عادی سازی روابط با حکومت بشار اسد نمی‌پردازیم، بودجه بازسازی در این کشور را تامین نمی‌کنیم و تحریم‌ها را بر نخواهیم داشت .»
اعتراضات گسترده مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه از ۱۵ مارس، ۲۴ اسفندماه، سال ۲۰۱۱ در شهر درعا در شرق سوریه آغاز شد. از آن زمان تاکنون، حدود ۵۰۰ هزار نفر در این کشور کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.
در حالی دوازدهمین سالگرد آغاز اعتراضات سراسری سوریه فرا رسید که در زلزله ماه گذشته در مناطق مرزی و شمالی سوریه ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.
آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه خود تاکید کردند که به حمایت از جامعه مدنی سوریه و پایان دادن به نقض حقوق بشر توسط حکومت بشار اسد متعهد هستند.
این چهار کشور غربی گفتند: «اعضای جامعه بین المللی می‌بایست با هم همکاری کنند تا حکومت بشار اسد و همه عاملان و مسببان سوء استفاده‌ها، نقض‌ (حقوق بشر) و جنایات مورد بازخواست قرار گیرند.»آنها افزودند: «درگیری‌های جاری (در سوریه) زمینه مساعدی برای سوء استفاده تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر ایجاد کرده است که ثبات منطقه را بیشتر تهدید می‌کنند».
آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در این بیانیه تصریح کردند: «ما همچنان در کنار مردم سوریه می‌ایستیم و قویاً از تلاش‌ها برای پیشبرد راه حل سیاسی پایدار، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت می‌کنیم.»آنها اضافه کردند، قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مبتنی بر عدالت و پاسخگویی است و «تنها راه برای دستیابی به صلح پایداری است که مردم سوریه به آن نیاز دارند و سزاوار آن هستند.»
تظاهرات گسترده در سراسر سوریه در سال ۲۰۱۱ از سوی حکومت بشار اسد به شیوه‌ای خشونت‌بار سرکوب شد. سرکوبی که نهایتا به جنگ داخلی با دخالت قدرت‌های خارجی در این کشور انجامید.روسیه از سال ۲۰۱۵ وارد جنگ داخلی سوریه شد تا موازنه را به سود بشار اسد تغییر دهد. نیروهای دولتی سوریه با کمک نظامی روسیه و ایران توانستند بسیاری از مناطق تحت تصرف شورشیان را باز پس بگیرند.
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها